مم‌بیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ممبیس)
ممبیس
توسعه‌دهنده(ها)کاوچ‌بیس
انتشار پایدار
۱٫۷٫۱
۲۶ ژوئیه ۲۰۱۱؛ ۱۲ سال پیش (۲۰۱۱-26}})
مخزن
نوشته‌شده باسی++، ارلنگ
سیستم‌عاملچندسکویی
گونهسامانه پایگاه‌داده کلید-مقدار توزیع شده
پروانهپروانه آپاچی
وبگاه

مم‌بیس (به انگلیسی: Membase) سامانه مدیریت پایگاه‌داده کلید-مقدار توزیع‌شده منبع‌باز است، که برای نگهداری داده‌های برنامه‌های وب بهینه‌سازی شده است.

این سامانه در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۲ با کاوچ‌بیس جایگزین شد.[۱]

سازگاری با مم‌کشد[ویرایش]

مم‌بیس از پروتکل متنی مم‌کشد پشتیبانی می‌کند.[۲] با این حال با پروتکل متنی نمی‌توان به صورت مستقیم با استفاده از پروتکل متنی با مم‌بیس ارتباط برقرار کرد، و ارتباط باید از طریق موکسی (به انگلیس: moxi) انجام گیرد.

مم‌بیس همچنین از پروتکل دودویی مم‌کشد پشتیبانی می‌کند، با این استثناء که از پرس‌وجوهای بازه پشتیبانی نمی‌کند.[۲]

معماری مم‌بیس[ویرایش]

از دید کلاینت‌ها، مم‌بیس با پروتکل مم‌کشد ارتباط برقرار می‌کند. با این ویژگی که مم‌بیس ویژگی‌های پایایی داده (persistence) و انعکاس (replication) را نیز ارائه می‌کند.[۳]

چندین گره مم‌بیس با یکدیگر یک کلاستر را تشکیل می‌دهند. در داخل هر کلاستر، داده‌ها به طور اتوماتیک بین گره‌های کلاستر انعکاس می‌یابد. گره‌های کلاستر را می‌توان بدون مختل کردن دسترسی به داده داخل کلاستر حذف یا اضافه کرد.[۳] انعکاس کلاستر به صورت پیش‌فرض ناهمگام (asynchronous) است.[۳] مزیت ناهمگامی این است که مم‌بیس در این صورت می‌تواند به سرعتی مشابه سرعت مم‌کشد دست یابد، با این ریسک که پایایی داده به مدت کوتاهی در خطر است.

کاربران سرشناس مم‌بیس[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Membase Server is Now Couchbase Server». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «مستندات مم‌بیس - پروتکل مم‌کشد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۲ اكتبر ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «مستندات مم‌بیس - معماری مم‌بیس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۲ اكتبر ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. ای‌اوال چگونه به تصمیم‌گیری هدف‌گذاری تبلیغات با استفاده از هادوپ و سرور مم‌بیس سرعت می‌بخشد در یوتیوب
  5. «بهترین پایگاه‌داده متن‌باز: ممکن است یک نواس‌کیوال باشد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اكتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۲ اكتبر ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)