ملا عبدالله محمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماموستا ملا عبدالله محمدی
زادهٔ۱۲۹۶ خورشیدی
۱۹۱۷میلادی
سوتو
درگذشت۱۳۷۶خورشیدی
۱۹۹۷ (۷۹−۸۰ سال)
ملیتایرانی، کردتبار
استادملاّ ‏حسین مجدى
پیشهامام جمعه و نماینده دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبری ایران


ملاعبدالله محمدی (۱۲۹۶ سوتو-۱۳۷۶سقز) امام جمعه سقز و نماینده مردم استان کردستان در دوره های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری بود[۱][۲].

زندگینامه[ویرایش]

ملا عبداللّه محمدی فرزند محمود در سال ۱۲۹۶ شمسی در یک خانواده کشاورز در روستای سوتو از توابع سردشت متولد شد. تحصیلات اولیه را در همان روستا به راهنمایی پدر آغاز نمود. او لوح چوبی مکتوب به «یا اللّه یا فتّاح یا رزّاق» را به دست گرفته، تحصیلات دینی خود را شروع کرد. در سال ۱۳۲۰ شمسی به أخذ مدرکِ افتا و تدریس از استاد فاضل، ملاّ ‏حسین مجدی نایل آمد و تا سال ۱۳۴۰ شمسی در روستاهای ترجان، قاجر و قادرآباد به تدریس علوم دینی و ارشاد اشتغال داشت. در چهاردهم اردیبهشت ۱۳۴۰ به دعوت اهالی سقز برای شغل افتا و تدریس در مسجد جامع به این شهر رفت.

در دهه پنجاه خورشیدی مخالفان حکومت شاهنشاهی در منزل او اعلامیه چاپ می کردند و میان مردم پخش می کردند و در زمان تبعید آیت الله منتظری به سقز از او در مقابل ساواک حمایت می کرد. در سال ۱۳۵۷ شمسی به صف انقلابیون در انقلاب ایران پیوست. پس از آن ، از سوی روح الله خمینی به سمت امامت جمعه سقز منصوب گردید[۳][۴].

او علاوه بر فعالیتهای سیاسی و مذهبی در زمینه های فرهنگی نیز فعال بود. مرکز انتشارات محمدی در کردستان از سالهای دهه 50 شمسی شروع به کار نموده و در این مدت صدها جلد کتاب های مختلف با موضوعات فرهنگی ادبی اجتماعی را چاپ و نشر نموده است. ملا عبدالله محمدی پس از ۱۹ سال امامت جمعه شهر سقز در خرداد ماه سال ۱۳۷۶ خورشیدی در گذشت[۵].

منابع[ویرایش]

جستار ویژه[ویرایش]