ملاثانی

مختصات: ۳۱°۳۵′۰۲″شمالی ۴۸°۵۳′۱۷″شرقی / ۳۱٫۵۸۳۹۵۴۰۷°شمالی ۴۸٫۸۸۸۱۲۷۱۳°شرقی / 31.58395407; 48.88812713
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملاثانی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانباوی
بخشمرکزی
سال شهرشدن۱۳۶۸
مردم
جمعیت۱۷٬۳۷۷ نفر (۱۳۹۵)
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۱۰۶
ملاثانی بر ایران واقع شده‌است
ملاثانی
روی نقشه ایران
۳۱°۳۵′۰۲″شمالی ۴۸°۵۳′۱۷″شرقی / ۳۱٫۵۸۳۹۵۴۰۷°شمالی ۴۸٫۸۸۸۱۲۷۱۳°شرقی / 31.58395407; 48.88812713

ملاثانی یکی از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان باوی است. این شهر در ۳۵ کیلومتری کلانشهر اهواز و در امتداد شرق رود کارون قرار گرفته‌است و دارای زمین‌های حاصلخیز، باغ‌های میوه و کشتزارهای وسیع نوین می‌باشد.

ملاثانی در گذشته به عنوان مرکز بخش باوی از توابع شهرستان اهواز به‌شمار می‌آمد که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ با دستور ویژهٔ رئیس‌جمهور و به دنبال ارائهٔ درخواست مردم این منطقه از خوزستان، ارتقای این بخش به شهرستان به تصویب هیئت دولت رسید. این شهرستان به مرکزیت شهر ملاثانی و برساخته از دو بخش مرکزی ملاثانی و شیبان و ویس در سلسله مراتب تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی به ثبت رسید.[۱]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

شهر ملاثانی در مسیر جادهٔ اهواز - مسجدسلیمان و اهواز - شوشتر قرار گرفته‌است و دارای اهمیت ارتباطی است. این شهر به چند قسمت ملاثانی قدیم (بلوار معلم) و نو (کوی قدس یا گلن‌آباد)، کوی دانشگاه و… تقسیم می‌گردد.

تبدیل‌شدن از روستا به شهر[ویرایش]

در جلسهٔ مورخ ۱۳۷۰۲٫۱۱ با توجه به اختیارات تفویضی هیئت وزیران (موضوع تصویب‌نامه‌ی‌شماره. ۹۳۸۰۸ت۹۰۷ مورخ ۱۳۶۸٫۱۰٫۲۴ هیئت وزیران، بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۱۲۷٫۱٫۵٫۵۳ مورخ ۱۳۶۸٫۱۱٫۹ وزارت کشور و به استناد مادهٔ (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲) روستای ملاثانی (از توابع بخش مرکزی شهرستان اهواز در استان خوزستان) با حفظ محدودهٔ کنونی خود به شهر تبدیل شده و شهر «ملاثانی» نامیده شد. این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۳۷۰٫۲٫۱۸ به تأیید ریاست‌جمهوری رسید.

منابع[ویرایش]