معجزات عیسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از معجزات منسوب به عیسی)
مسیح روی آب راه می‌رود، اثر ایوان آیوازوفسکی، ۱۸۸۸.

معجزات عیسی اقدامات فراطبیعی هستند چنان‌که در متون مسیحی و متون اسلامی توصیف شده‌اند. یوحنا ۲۱:۲۵ اظهار می‌دارد که «عیسی کارهای بسیار دیگری هم انجام داد که اگر جزئیات آن‌ها به تفصیل نوشته شود گمان می‌کنم تمام دنیا هم گنجایش کتابهایی را که نوشته می‌شد نمی‌داشت.» هنریک فن در لوس این معجزات را به چهار رده تقسیم می‌کند: شفاهاً، جن‌گیری، زنده کردن مردگان و کنترل بر طبیعت.

در انجیل‌های هم‌نوا (متی، مرقس و لوقا) عیسی برای اثبات اقتدارش از ارائه نشانی اعجازآمیز سرباز می‌زند. در انجیل یوحنا گفته می‌شود عیسی هفت نشانهٔ اعجازآمیز انجام داده‌است که رسالتش را نشان می‌دهد، از تبدیل آب به شراب در آغاز رسالتش تا برخاستن ایلعازر در پایان. بعضی معجزات عیسی نظیر زنده کردن مردگان، صحبت کردن در گاهواره و کنترل بر طبیعت در قرآن نیز عیناً ذکر شده‌است هرچند که در مورد بعضی دیگر نظیر تبدیل آب به شراب صحبتی نشده‌است.

معجزات برای بسیاری از مسیحیان و مسلمانان وقایع واقعی تاریخی است. دیگران، نظیر برخی مسیحیان لیبرال این داستان‌ها را مجازی می‌دانند. برخی دانشوران مسیحی استدلال‌هایی برای تاریخی بودن معجزات ارائه می‌دهند. دانشوران مدرن، که از دیدگاه روشنگری کار می‌کنند، گرایش دارند در خصوص معجزات موضع شکاکانه‌ای اختیار کنند.

در کتاب مقدس[ویرایش]

انواع معجزات و دلیل آن[ویرایش]

دو نوع اصلی از معجزات عیسی در کتاب مقدس وجود دارد. آن‌هایی که به مردم مربوط هستند و آن‌هایی که مربوط به طبیعت می‌باشند. سه نوع شفا از طرف عیسی در کتاب مقدس اتفاق می‌افتد، وقتی یک فرد بیمار سلامت خود را باز میابد، وقتی شیاطین از بدن یک فرد خارج می‌شوند و وقتی یک فرد مرده دوباره زنده می‌شود. تنها معجزه دیگری که مربوط به خود عیسی است الهی شدن او است. نکته مشترک تمامی این معجزات این است که عیسی هیچ نوع پاداشی در برابر شفای بیماران دریافت نمی‌کند.

شفا دادن[ویرایش]

بیشترین تعداد معجزات عیسی در کتاب مقدس مربوط به شفای بیماران است. بعضی اوقات این شفا با گفتن یک حرف و بعضی اوقات حتی بدون هیچ حرفی و فقط با یک تماس اتفاق می‌افتد.

بینا کردن نابینا[ویرایش]

در اناجیل چهارگانه چهار مرتبه کوران به دست عیسی بینا می‌شوند. هر چهار انجیل در مورد بینا کردن نابینا در نزدیکی اریحه کمی قبل از مصائب مسیح سخن می‌گویند. در انجیل متی از بینا شدن دو نابینا در گالیله سخن گفته می‌شود. نابینایان به عیسی «پسر داوود» می‌گویند و او به چشمان آنان دست زده و آن‌ها بینا می‌شوند. بینا شدن نابینای ارثی در انجیل یوحنا گفته می‌شود و در زمان عید سوکوت اتفاق می‌افتد. عیسی مقداری گل بر روی چشم مرد قرار می‌دهد و به او می‌گوید که چشمانش را بشورد. بعد از شستشو آن مرد بینا می‌شود.

جذام[ویرایش]

در همه انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا داستان شفا یافتن مرد جذامی گفته می‌شود. عیسی به مرد سفارش می‌کند که در مورد شفا یافتنش چیزی به کسی نگوید ولیکن مرد به دستور عیسی گوش نداده و به تمامی مردم در مورد شفایافتنش به دست عیسی خبر می‌دهد. عیسی ناراحت شده و از مردم دوری می‌گزیند. در انجیل لوقا عیسی ده جزامی را به سمت معبد اورشلیم می‌فرستد و همه در راه شفا میابند؛ ولیکن از این ده نفر تنها مرد سامری برای تشکر بازمی‌گردد.

معلولان[ویرایش]

در همه انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا در مورد شفا یافتن معلول در کاپرنوم صحبت می‌شود. بر اساس داستان انجیل یک معلول بر روی یک فرش به پیش عیسی آورده شد. عیسی به او می‌گوید که بلند شده و راه رود و او نیز بلند می‌شود و شفا میابد. عیسی به او می‌گوید که گناهانش بخشیده شدند که باعث خشم فریسیان می‌گردد. انجیل یوحنا داستان مشابهی در مورد شفا یافتن یک معلول در بتسدا بیان می‌کند.

زنان[ویرایش]

شفا یافتن زنی که به خون‌ریزی مبتلا بود در تمامی انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا روایت شده‌است. در این داستان زنی که به مدت ۱۲ سال خون‌ریزی داشت به عیسی نزدیک شده و لباس او را می‌گیرد و آنا شفا میابد. داستان دیگری در مورد شفا یافتن مادر زن پطرس نیز در اناجیل ذکر شده‌است. در انجیل لوقا عیسی یک زن را که به مدت هجده سال معلول شده بود شفا می‌بخشد.

جن‌گیری[ویرایش]

بر اساس اناجیل در زمان‌های مختلف عیسی شیاطین را از بدن مردم خارج می‌کند. هیچ‌کدام از این اتفاقات در انجیل یوحنا ذکر نشدند و به نظر می‌رسد دلیل آن اختلاف مذهبی باشد. هفت جن‌گیری اصلی به دست عیسی صورت می‌گیرد:

  • جن‌گیری در کنیسه کاپرنوم. عیسی شیطانی را که به او می‌گوید: «ای عیسی فرزند خدای متعال با ما چه کار داری؟ آیا آمدی ما را نابود کنی؟ من می‌دانم تو که هستی - آن مقدس خداوند» از بدن فردی خارج می‌کند.
  • جن‌گیری گراسن
  • جن‌گیری دختر زن کنعانی
  • جن‌گیری نابینا و لال
  • جن‌گیری پسر مسخ شده
  • جن‌گیری در غروب خورشید
  • جن‌گیری یک لال

زنده کردن مردگان[ویرایش]

در اناجیل سه بار در مورد زنده شدن مردگان به دست عیسی سخن گفته شده‌است:

  • دختر جایروس: جایروس که فرد مهمی در کنیسه است از عیسی درخواست می‌کند که دخترش را مداوا کند؛ ولیکن وقتی عیسی در راه رفتن به منزل او است دختر او می‌میرد. عیسی به او می‌گوید که دخترش تنها خواب است و او را با گفتن لغات تلیتا کم به زندگی بازمی‌گرداند.
  • مرد جوان ناین: مرد جوانی که فرزند یک بیوه است برای دفن در ناین آورده می‌شود. عیسی مادر او را می‌بیند و به حال او غصه می‌خورد و به او می‌گوید که گریه نکند. عیسی به تابوت مرد نزدیک شده و به او می‌گوید که بلند شود و او نیز بلند می‌شود.
  • زنده‌کردن لازاروس: لازاروس یکی از دوستان عیسی است که چهار روز است که مرده‌است. عیسی به قبر او نزدیک شده و به او می‌گوید که بلند شود. لازاروس بلند شده و دوباره زنده می‌شود.

کنترل طبیعت[ویرایش]

تابلوی آرام‌کردن طوفان در دریا، نام اثری از اوژن دولاکروا، نقاشِ برجستهٔ فرانسوی است که حوالی سال ۱۸۵۳ میلادی ترسیم شد. تابلو یکی از معجزات منسوب به عیسی به نام «آرام‌کردن طوفان» را به تصویر کشیده‌است.

در اناجیل هشت اتفاق که نشاندهنده قدرت عیسی در کنترل طبیعت است ذکر شده‌است:

در قرآن[ویرایش]

بیشتر معجزات عیسی در قرآن نیز مجدداً تکرار شده‌اند. علی‌الخصوص معجزات شفا دادن بیماران، زنده کردن مردگان، تبدیل گل به پرنده در قرآن عیناً تأیید شده‌اند.

و [او را به عنوان] پیامبری به سوی بنی اسرائیل [می‌فرستد که او به آنان می‌گوید] در حقیقت من از جانب پروردگارتان برایتان معجزه‌ای آورده‌ام من از گل برای شما [چیزی] به شکل پرنده می‌سازم آنگاه در آن می‌دمم پس به اذن خدا پرنده‌ای می‌شود و به اذن خدا نابینای مادرزاد و پیس را بهبود می‌بخشم و مردگان را زنده می‌گردانم و شما را از آنچه می‌خورید و در خانه‌هایتان ذخیره می‌کنید خبر می‌دهم مسلماً در این [معجزات] برای شما اگر مؤمن باشید عبرت است. - سوره آل عمران، آیه ۴۹
هنگامی را که خدا فرمود ای عیسی پسر مریم نعمت مرا بر خود و بر مادرت به یادآور آنگاه که تو را به روح‌القدس تأیید کردم که در گهواره [به اعجاز] و در میانسالی [به وحی] با مردم سخن گفتی و آنگاه که تو را کتاب و حکمت و تورات و انجیل آموختم و آنگاه که به اذن من از گل [چیزی] به شکل پرنده می‌ساختی پس در آن می‌دمیدی و به اذن من پرنده‌ای می‌شد و کور مادرزاد و پیس را به اذن من شفا می‌دادی و آنگاه که مردگان را به اذن من [زنده از قبر] بیرون می‌آوردی و آنگاه که [آسیب] بنی اسرائیل را هنگامی که برای آنان حجت های آشکار آورده بودی از تو بازداشتم پس کسانی از آنان که کافر شده بودند گفتند این[ها چیزی] جز افسونی آشکار نیست. - قرآن سوره مائده، آیه ۱۱۰

نقاشیهایی از معجزات[ویرایش]

شفاهاً[ویرایش]

جن‌گیری[ویرایش]

زنده کردن مردگان[ویرایش]

کنترل بر طبیعت[ویرایش]

منابع[ویرایش]