مسدودشدن ویکی‌پدیا در ترکیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لوگوی مورد استفاده در ویکی‌پدیای ترکی پس از کمپین WeMissTurkey# که واکنشی به مسدود‌سازی سایت ویکی‌پدیا در ترکیه بود. - ۲۰۱۸

مسدود شدن ویکی‌پدیا در ترکیه در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۷ برابر با ۹ فروردین ۱۳۹۶ رخ داد که در طی آن دسترسی به ویکی‌پدیا در تمامی زبان‌ها در ترکیه ممنوع شد. مقامات ترکیه‌ای در سازمان اطلاعات و فناوری اطلاع‌رسانی در بیانیه‌ای اعلام کردند که "بعد از ارزیابی‌های فنی و بررسی‌های حقوقی بر اساس ماده ۵۶۵۱ قانون نظارت اینترنتی این تصمیم اتخاذ شده‌است. گرچه این تصمیم موقت بود.[۱][۲][۳]

فیلترینگ ویکی‌پدیا در ترکیه، در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ بعد از دو سال و نیم پایان یافت.[۴]

این فیلترینگ به دنبال همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه (۲۰۱۷) و فیلتر بخش‌هایی از محتوای ویکی‌پدیا به صورت گزینشی در گذشته رخ داد. در پی این مسدودسازی به جیمی ویلز بنیانگذار ویکی‌پدیا خبر دادند دیگر اجازه ندارد در نمایشگاه World Cities Expo در استانبول حضور پیدا کند.

سابقه[ویرایش]

فیلترینگ دو روز پس از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه (۲۰۱۷) که در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد انجام شد.

لغو دعوتنامه جیمی ولز[ویرایش]

در ۲ می شهرداری استانبول جلوی ورود جیمی ولز بنیانگذار ویکی‌پدیا را گرفت، وی مهمان رویداد World Cities Expo بود که از ۱۵ تا ۱۸ می در این شهر برگزار می‌شد.

واکنش‌ها[ویرایش]

حزب جمهوری‌خواه خلق این مسدود سازی را محکوم کرد و ارن اردم (Eren Erdem) بیان کرد که این فیلتر «ترکیه را در یک مسیر با کره شمالی» قرار خواهد داد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Wikipedia blocked in Turkey". Turkey Blocks. Retrieved 29 April 2017.
  2. "Turkish authorities block Wikipedia without giving reason". BBC News. 29 April 2017. Retrieved 29 April 2017.
  3. «دسترسی به سایت اینترنتی ویکی‌پدیا در ترکیه مسدود شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۹ آوریل ۲۰۱۷.
  4. Chaudhry, Aliya (2020-01-16). "Wikipedia is back online in Turkey after two-year ban is overturned". The Verge (به انگلیسی). Retrieved 2020-01-17.