مسجد حاج صمد خان

مختصات: ۳۷°۱۷′۶٫۶″ شمالی ۴۹°۳۵′۱۱٫۳″ شرقی / ۳۷٫۲۸۵۱۶۷°شمالی ۴۹٫۵۸۶۴۷۲°شرقی / 37.285167; 49.586472
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسجد حاج صمد خان
Map
ناممسجد حاج صمد خان
کشورایران
استاناستان گیلان
شهرستانرشت
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۳۶۴
تاریخ ثبت ملی۲۳ مرداد ۱۳۷۸

مسجد حاج صمدخان مربوط به اواخر دوره قاجار است و در رشت، خیابان سعدی، کوی باقرآباد، پلاک ۲۹ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

مسجد حاج صمدخان در سال ۱۳۳۴ هجری قمری به دست حاج صمدخان تاجرباشی شیروانی در زیربنای ۴۵۰ مترمربع ساخته شده و دومین مسجد تاریخی و چهارمین مکان تاریخی رشت است. محراب ۲۴ مترمربعی مسجد دارای گچ بری‌های استادانه‌ای است و دو کتیبه روی آن کار شده که در کتیبه سمت راست موقوفات مسجد و در کتیبه سمت چپ شعری در نیایش خداوند نوشته شده‌است. چهار ستون پنج متری با سرستون‌ها و گنبد گچ بری شده از دیگر زیبایی‌های تاریخی مسجد حاج صمدخان رشت است. منبر مسجد به دست حاج بابا ولد کربلایی و علی نقی بادکوبه‌ای در سال ۱۳۳۵ هجری قمری ساخته و در آن هیچ میخ و پیچ فلزی به کار نرفته‌است. یک منبر دیگر اثر همین استادکار در حرم علی بن ابی طالب وجود دارد. مسجد حاج صمدخان در سال ۱۳۸۸ و با استفاده از کمک‌های مردمی بازسازی شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.