مسجد امام (سمنان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مسجد امام سمنان)
مسجد امام (سمنان)
Map
ناممسجد امام (سمنان)
کشورایران
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۹۳
تاریخ ثبت ملی۳۰ خرداد ۱۳۵۸

مسجد امام که سابقا مسجد شاه یا مسجد سلطانی نامیده میشد، در مرکز شهر سمنان واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بناهای تاریخی و مهم سمنان است. این اثر با نام مسجد شاه / مسجد سلطانی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

این مسجد دارای چهار در بزرگ ورودی از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی است. در شمال غربی به دالان درازی باز می‌شود که در انتهای آن تکیه پهنه‌است. درهای شمال، جنوب و شرق دارای هشتی دالان و دهلیز هستند. بالای درهای شمالی و شرقی تزئینات مقرنس کاری گچی زیبا با دو گوشواره دو طبقه در طرفین با پشت بغل‌های کاشی کاری شده وجود دارد. در هشتیهای شمالی، جنوبی و شرقی تاقهای آجری گنبددار با تاقنماهای متعدد با لچکی کاشی کاری شده مشاهده می‌شوند.

این مسجد به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته و در زمان سفر ناصرالدین شاه از تهران به مشهد که در مسیر از سمنان نیز می‌گذشتند، رونمایی شد. در حیاط این مسجد هرگز روضه مسجد خوانده نشده و عملا این مسجد برای نمازگزاری نمی‌باشد. علت این کار این است که این مسجد در اصل حوزه‌ای برای طلبه ها بوده است. اکنون بدون رعایت این موضوع در آنجا نماز برگزار می‌شود. همچنین ورود حجره های طلبه ها ممنوع است و کسی حق ورود به آنها را ندارد. به طور کلی این بنا از حالت حوزوی خارج و به یک مسجد تبدیل شده است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.