مزدا ۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مزدا ۳
مزدا ۳ نسل چهارم
دید کلی
شرکتژاپن مزدا
نام‌های دیگرمزدا اکلا (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ در ژاپن و چین)
تولید۲۰۰۳-اکنون
مونتاژژاپن هوفو، ژاپن
ایران تهران، ایران[۱]
کلمبیا بوگوتا، کلمبیا
تایوان تائویوان، تایوان
بدنه و شاسی
کلاسخودرو کامپکت
شکل بدنهچهاردر سدان/پنج‌در هاچ‌بک
طرح‌بندیخودروهای موتور جلو-محور جلو
خودروهای موتور جلو-چهار چرخ متحرک[۲]
گاه‌شمار
پیشینمزدا فامیلا
نسل اول ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹
نسل دوم ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
نسل سوم ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸
نسل چهارم ۲۰۱۹ تا اکنون

مزدا ۳ خودرو سواری کامپکت ژاپنی با موتور جلو و محور جلو است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. خودروسازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سال‌های ۱۳۸۶–۱۳۸۹ (۲۰۰۷–۲۰۱۰) و نسل دوم این خودرو از ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) تحت نام مزدا ۳ نیو در ایران نمود[۳] که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، رسماً متوقف شد.[۴] در مجموع در سال ۱۳۹۳ تنها تعداد ۱۱ دستگاه مزدا۳ از خط تولید این خودرو در خودروسازی گروه بهمن خارج شد. با تغییر شرایط تجاری و بین‌المللی در سال ۱۳۹۴، قطعات این خودرو محبوب که عنوان پرفروش‌ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده، مجدداً به تهران ارسال شد و گروه خودروسازی بهمن، برنامه مونتاژ ۲۰۰۰ دستگاه از خودرو مزدا۳ را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر آن را در رنج قیمتی یک میلیارد تومان به بازار عرضه می‌کند. تولید مزدا ۳ جدید همچنان در گروه بهمن ادامه دارد اما چند سالی است که فقط با مدل ۱۳۹۸ تولید و عرضه می‌شود و قرار است ایربگ جانبی آن حذف گردد.

در سال ۱۹۹۸ مزدا خودرویی به نام مزدا ۳۲۳ یا فامیلا وارد بازار کرد و در سال ۲۰۰۳ تولید این خودرو به پایان رسید و ادامه ی این خودرو با نام مزدا ۳ در سال ۲۰۰۳ تولید شد.اولین نسل مزدا۳ را به عنوان مدل ۲۰۰۴ روانه بازار خودروهای کوچک نمود و آن را جانشینی برای مزدا ۳۲۳ قرار داد. این خودرو در پلت فرم سی ۱ فورد قرار دارد که از دیگر خودروهای هم پلت فرم می‌توان به فورد فوکوس اشاره کرد. مزدا ۳ در ژاپن و چین با نام اکسلا عرضه می‌گردد.

در سال ۲۰۰۶ نسخه فیس لیفتی از نسل اول مزدا۳ در بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه مونتاژی نسل اول این خودرو در ایران، از مدل فیس لیفت شده بودند که تنها در نسخه سدان و در ۳ تیپ تجهیزاتی عرضه شدند که بخش فنی هر ۳ تیپ از پیشرانه یکسان ۲٫۰ لیتری بنزینی به همراه گیربکس یکسان اتوماتیک ۴ دنده با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (توسط راننده) بهره‌مند بودند که این مدل در ایران با تیراژ ۳۲٬۰۰۰ دستگاه کار خودش را پایان داد.

با عرضه نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۰ در بازار جهانی، جایگزینی نسل دوم هم در دستور کار گروه خودروسازی بهمن قرار گرفت و از بهار ۱۳۸۹ مزدا۳ نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچبک عرضه شد که نسخه سدان دارای ۳ تیپ تجهیزاتی و نسخه هاچبک نیز دارای ۲ تیپ تجهیزاتی بودند که همگی دارای پیشرانه ۲٫۰ لیتری و گیربکس ۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (توسط راننده) بهره‌مند بودند. در سال ۲۰۱۲ نسخه فیس لیفت مزدا۳ نسل دوم در بازارهای جهانی عرضه شد که در ایران از پاییز ۱۳۹۱ نمونه فیس لیفت این خودرو در ایران عرضه شد.

در سال ۱۳۹۲ نیز مزدا ۳ با موتور ۱٫۶ لیتری به همراه گیربکس ۵ دنده دستی و تنها در نسخه سدان از طرف گروه خودروسازی بهمن با تیراژ محدودی عرضه شد.

تیراژ مونتاژ نسل دوم مزدا ۳ در ایران به بیش از ۳۴۰۰۰ دستگاه رسید.

گفتنی است که در آستانه عرضه سومین نسل این خودرو که مصادف بود با دهمین سال تولید این خودرو که از مدل ۲۰۰۴ تا مدل ۲۰۱۴ عرضه شده بود، تعداد تیراژ این خودرو از مرز ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ دستگاه در سراسر دنیا عبور کرد.

در مقایسه برای انتخاب بین خرید خودرو مزدا ۳ و خودرو تیوولی از شرکت سانگ یانگ، خودرو مزدا چیزی از تیوولی عقب نماند و در حقیقت می‌توان پیشنهاد کرد به دلیل وجود لوازم یدکی بیشتر و مشخصا کیفیت ساخت بسیار بالا، در این مقایسه محصول مزدا را انتخاب کرد.[۵]

مشخصات فنی[ویرایش]

تمام مدل‌های این خودرو از موتورهای ۴ سیلندر (MZR MAZDA) با حجم ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی استفاده می‌کنند. این خودرو در دو نوع ۶ دنده و ۵ دنده دستی و ۴ دنده و ۵ دنده اتوماتیک تولید می‌شود و بدنه آن در دو شکل چهار درب سدان (صندوق‌دار) و پنج درب هاچ‌بک است.

مشخصات مدل مونتاژ شده نسل اول مزدا ۳ در گروه خودروسازی بهمن ایران به شرح زیر است:

نوع موتور: ۲ لیتر ۴ سیلندر خطی

گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

حداکثر قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۱۸۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

نوع انتقال قدرت: دیفرانسیل جلو

عرضه در ایران[ویرایش]

مزدا ۳ تا به امروز با دو نسل در ایران تولید و مونتاژ شده‌است. مزدا ۳ نسل دوم که تا سال ۱۳۹۸ در خط تولید بهمن موتور مونتاژ می‌شد، در نسخه‌های ۱٫۶ لیتری دنده ای، اتوماتیک معمولی، اتوماتیک فول آپشن، هاچبک استیشن و اتوماتیک فیس لیفت به بازار عرضه شده‌است. اما محبوبترین نسخه این خودرو مدل دو لیتری اتوماتیک تیپ ۳ یا FL فول آپشن است که صفر کیلومتر موجود در بازار داشته که دیگر مدل صفر آن وجود ندارد اما در عوض مدل فیس لیفت یعنی تیپ چهار با تغیر رنگ نورپردازی داخلی و سردنده و اضافه شدن مانیتور به صورت کارخانه ای و رینگ جدید و تغیر سپر جلو و عقب و همینطور مه شکنها همینطور ارتفاع بیشتر تعلیق را میتوان صفر یا کم کارش را پیدا کرد که امکانات بیشتری هم دارد. برخی کارشناسان خودرو معتقد هستند که نسخه‌های قبل از فیس لیفت مزدا ۳، از نظر پیشرانه می‌توانند حدود ۴ اسب بخار قوی تر ظاهر شوند. پیشرانه دو لیتری مزدا ۳ در نسل دوم با توجه به نوع فناوری، سفارش و تطبیق انجام شده در بازارهای ژاپن، آمریکا، اروپا، آسیا و چین می‌تواند ۱۴۱ تا ۱۵۳ اسب بخار را تولید کند و به گشتاور ۱۸۱ تا ۲۰۱ نیوتون متر برسد اما این راهم در نظر بگیرید که در مدل فیس لیفت سیستم تعلیق برای ایران مناسب میباشد در بررسی‌های مختلف و طبق کاتالوگ‌های رسمی مزدا ۳ در نقاط مختلف جهان، این خودرو می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹ الی ۱۰ ثانیه ثبت نماید. تولید این خودرو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ متوقف شد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mazda3». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲.

-اطلاعات و مستندات منتشره از MaZi Zo0M Z0oM

  1. "Bahman Group". Bahman Group. Archived from the original on 6 December 2010. Retrieved 6 December 2010.
  2. "Mazda 3[Axela] Japanese product page". Archived from the original on 17 May 2013. Retrieved 30 March 2013.
  3. «مزدا 3 جدید، مهمانی با وقار برای ایرانی‌ها - گروه بهمن». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲.
  4. تولید سواری "مزدا 3 " در ایران متوقف شد خبرآنلاین
  5. «مقایسه مزدا و تیوولی».