مزدا سری بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مزدا سری بی
دید کلی
شرکتمزدا
تولید۱۹۶۱–۲۰۰۶
گاه‌شمار
پسینمزدا بی‌تی-۵۰
نسخهٔ عرضه شده توسط گروه بهمن

مزدا سری بی (به انگلیسی: Mazda B-Series) خودرویی در کلاس وانت است که از سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۶ توسط شرکت مزدا تولید شده‌است. نسل سوم این خودرو در ایران در دو نوع تک کابین و دو کابین توسط گروه بهمن عرضه می‌شود. نسخهٔ ارائه شده توسط گروه بهمن از موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۲ سوپاپه بهره می‌برد.

وانت کارا[ویرایش]

وانت کارا
دید کلی
گونهوانت
شرکتگروه بهمن
تولید۱۳۹۳ تاکنون
بدنه و شاسی
کلاسوانت
طرح‌بندیخودروهای موتور جلو-محور جلو
خودروهای وابستهمزدا سری‌ بی
پیشرانه
موتور۱/۷ لیتری OHV II
۲ لیتری DAE481Q
گنجایش۶۶ لیتر
جعبه‌دنده۵ دنده دستی
ابعاد
فاصله بین محورها۲۸۶۵ میلی‌متر
درازا۴۸۲۰ میلی‌متر
پهنا۱۶۲۰ میلی‌متر
بلندی۱۵۶۰ میلی‌متر
وزن خالص۱۲۵۰ کیلوگرم(تک کابین)
۱۳۳۰ کیلوگرم(دو کابین)
گاه‌شمار
پیشینمزدا سری بی

در سال ۱۳۹۳ گروه بهمن با استفاده از پلتفرم وانت مزدا توانست وانت کارا را تولید کند. این خودرو چهره ظاهری‌اش همان وانت مزدا بود اما در بخش فنی بسیار فرق کرده بود. در مدل‌های اولیه این وانت از موتور OHV II استفاده می‌شد که همان موتوری است که در خودروهای پژو روآ سال، وانت باردو ۱۷۰۰ و وانت آریسان ۱.۷ استفاده شده است. در سال ۱۳۹۶ گروه بهمن با کمک شرکت DAE چین، که یکی از شرکای تجاری میتسوبیشی ژاپن است، توانست وانت کارا با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی را به تولید برساند. این موتور نسبت به موتور ۱/۷ لیتری پیکان از قدرت و گشتاور بالایی برخوردار است و همچنین مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل ۱۷۰۰ دارد.

گروه بهمن در سال ۱۳۹۹، وانت کارا تیپ ۳ را معرفی کرد که تفاوت‌هایی نسبت به مدل‌های قبلی دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به اضافه شدن فرمان هیدرولیک، تغییر در صندلی‌ها، قفل مرکزی با ریموت، و سیستم رادیو پخش جدید با قابلیت پخش AUX و SD Card اشاره کرد.

گروه بهمن در سال ۱۴۰۰، وانت کارا تیپ ۴ را با تغییراتی در ظاهر و ارتقای ایمنی معرفی کرد. آینه‌های جانبی جدید طرح ساندرو، حذف مه‌شکن عقب از درون سپر و انتقال آن به کاسه‌چراغ عقب، اضافه شدن سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) از جمله تغییرات اعمال شده در وانت کارا تیپ ۴ بود.

منابع[ویرایش]