مرگ ناگهانی (فیلم ۱۹۹۵)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرگ ناگهانی
کارگردانپیتر هایمز
تهیه‌کنندههاوارد بالدوین
موشه دیامانت
نویسندهجین کویینتانو
داستانکارن الیس بالدوین
بازیگرانژان کلود ون دم
پاورز بوث
ریموند جی. بری
ویتنی رایت
راس مالینگر
دوریان هاروود
موسیقیجان دبنی
فیلم‌بردارپیتر هایمز
تدوین‌گراستیون کمپر
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۲ دسامبر ۱۹۹۵ (۱۹۹۵-12-۲۲)
مدت زمان
۱۱۰ دقیقه
هزینهٔ فیلم۳۵ میلیون دلار
فروش گیشه۶۴٬۳۵۰٬۱۷۱ دلار[۱]

مرگ ناگهانی (به انگلیسی: Sudden Death) یک فیلم اکشن و دلهره‌آور آمریکایی محصول سال ۱۹۹۵ به کارگردانی پیتر هایمز با بازی ژان کلود ون دام، پاورز بوث و دوریان هاروود است. این فیلم در ۲۲ دسامبر ۱۹۹۵ در ایالات متحده اکران شد. این دومین همکاری ون دام و هایمز، پس از پلیس زمان (۱۹۹۴) بود.

این فیلم با بودجه ۳۵ میلیون دلاری ۶۴ میلیون دلار در باکس آفیس به دست آورد و در زمان اکران نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اگرچه بررسی‌های گذشته مثبت‌تر بود و از نظر بسیاری به عنوان یکی از بهترین‌های ون دام شناخته می‌شود.[۲]

داستان[ویرایش]

گروهی تروریست به رهبری «جاشوآ فاس» (بوت) در یک مسابقه هاکی روی یخ معاون رئیس‌جمهور آمریکا (بری) را به گروگان م گیرند. اما مأمور بررسی دلایل بروز آتش‌سوزی‌ها در پیتسبرگ، «داران مکورد» (وان دام) نیز در استادیوم محله مسابقه حضور دارد و به مقابله با تروریست‌ها م پردازد.

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

فیلم مرگ ناگهانی در پیتسبرگ، پنسیلوانیا، جایی که داستان آن اتفاق می‌افتد، و میدل تاون، نیویورک در ۹۸ روز بین ۲۹ اوت تا ۷ دسامبر ۱۹۹۴ فیلم‌برداری شد. بخش‌هایی از آن در بیمارستان کهنه سربازان در آن زمان باز نشده و اکنون بسته شده در آسپین‌وال، پنسیلوانیا فیلم‌برداری شد.

فروش فیلم[ویرایش]

مرگ ناگهانی در ایالات متحده در آخر هفته ۲۲ دسامبر ۱۹۹۵ اکران شد و در جایگاه هشتم قرار گرفت و در ۱۶۸۱ سالن سینما ۴٫۷۸۲٫۴۴۵ دلار به دست آورد، با میانگین ضعیف ۲٫۸۴۵ دلار در هر صفحه نمایش، و ۲۰٫۳۵۰٫۱۷۱ دلار نهایی. در سطح بین‌المللی، با درآمد جهانی نزدیک به ۶۴ میلیون دلار، وضعیت بهتری داشت. در کشورهای دیگر با فروش ویدیو نزدیک به ۵۰ میلیون سود داشت.

پاسخ انتقادی[ویرایش]

در راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۳۶ نقد، با میانگین امتیاز ۵٫۱ از ۱۰ را دارد. اجماع این وب سایت می‌گوید: «مرگ ناگهانی ممکن است یک فیلم درجه یکی نباشد، اما صحنه‌های هیجان انگیز و کارهای قوی از ژان کلود ون دام به این اکشن دلهره‌آور کمک می‌کند تا بخشی از بدهی خود را بپردازد.»

بازسازی[ویرایش]

در ۲۰ آگوست ۲۰۱۹، گزارش شد که نسخه بازسازی شده‌ای با عنوان به مرگ ناگهانی خوش آمدید از یونیورسال ۱۴۴۰ و نتفلیکس در حال تولید است که در ابتدا برای تاریخ انتشار ژوئن ۲۰۲۰ تعیین شده بود. در این فیلم مایکل جای وایت بازی می‌کنند. در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد و اکثراً نظرات منفی را دریافت کرد.[۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Sudden Death (1995)". Box Office Mojo. Retrieved 21 June 2017.
  2. Dutka, Elaine (1995-12-25). "It's a Big Sigh of Relief for 'Exhale'; Box office: Whitney Houston film opens strongly and could take in $11 million or more for the four-day weekend. 'Nixon' and 'Cutthroat Island' perform poorly". Los Angeles Times. Retrieved 2011-01-01.
  3. Boucher, Geoff (20 August 2019). "'Sudden Death' Remake: Dallas Jackson & Netflix Seek "New Spin" On JCVD film". Deadline Hollywood. Retrieved 27 November 2019.
  4. "The Mecca Short Film Presentation – Schedule and Film Info". Blackfilm – Black Movies, Television, and Theatre News. 2020-05-26. Archived from the original on 8 March 2021. Retrieved 2020-06-22.
  5. "What is Welcome to Sudden Death? Is it a sequel to the Jean-Claude van Damme movie?".

پیوند به بیرون[ویرایش]