مرق (کاشان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرغ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانکاشان
بخشبرزک
دهستانبابا افضل
مردم
جمعیت۱۶۴۶ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1760
کد آماری۱۷۹۹۷۳

مرق، روستایی از توابع بخش برزک شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است. این روستا در 35 کیلومتری غرب کاشان و در دامنه کوه های اردهال در شمال رشته کوه کرکس قرار گرفته است ( فاصله هوایی مرق تا کاشان 23 کیلومتر است)

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بابا افضل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۰۰ نفر (۴۲۵خانوار) بوده‌است.


توضیحات[ویرایش]

مرق در 35 کیلومتری غرب کاشان واقع شده است و در دامنه کوه‌ های اردهال در شمال رشته کوه کرکس قرار دارد. مرق در لغتنامه دهخدا به معنای آواز کنیزکان گفته شده است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. اهالی این روستا به شغل دامداری و کشاورزی و باغداری مشغول هستند. بقعه باباافضل الدین مرقی کاشانی حکیم و ادیب در قرون ششم و هفتم در این روستا می زیسته در در بلندترین نقطه منتهی‌الیه غرب روستا در ارتفاع 1810 متری قرار دارد. و از بناهای عهد مغولی می باشد. بیشتر آب موجود در در منتهی علیه غربی مرق و در فاصله 9 کیلومتری از بقعه بابا افضل قله دومیر یا قله اردهال بلند ترین قله کوه های اردهال با ارتفاع 3505 متر قرار دارد که دامنه پر آب آن و آبدهی چشمه‌های اشردون، سپر، لنج لواده و سارمون منجر به تشکیل رودخانه مرق گردیده است. محصولات عمده باغی این روستا به ترتیب شامل گردو، بادام، گل‌محمدی، زردآلو، گیلاس، آلوچه، سیب درختی، انگور، خرمالو، آلو، آلبالو، قیصی و شاه‌توت است. محصولات عمده زراعی روستا شامل گندم، جو، لوبیا، نخود، شبدر، یونجه و سیب‌زمینی که جنبه خود مصرفی دارد.

روستای ‌سادیان در شرق و ورودی دره مرق قرار دارد. روستاهای ‌‌‌اسحاق آباد در شمال و منطقه سه ده در جنوب این روستا قرار دارد

موزه مردم شناسی نگین مرق مجموعه ای است که در سال 1399 توسط آقای محسن رحیم زاده در روستای مرق ایجاد شد .این مجموعه دارای غرفه کتب درسی قدیم، قرآن‌های خطی، ابزار آلات دامداری و کشاورزی، تمبر، سکه و اسکناس قدیمی، کوره آهنگری با دم چرمی، خانه سنتی و کتاب‌های مولفان کاشانی است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • http://www.negahmedia.ir/media/show_podcast/42232


پیوند به بیرون[ویرایش]