مرغان توفان شمالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مرغ توفان شمالی)

مرغ توفان
مرغ توفان ویلسون
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: کبوتردریایی سانان
تیره: مرغان توفان شمالی
Hydrobatidae

(متیوز، ۱۹۱۲)
سرده‌ها

مرغان توفان شمالی پرندگانی دریایی از تیره Hydrobatidae (مرغان توفان)، بخشی از راسته کبوتردریایی‌سانان، هستند. این کوچکترین پرندگان دریایی از سخت‌پوستان، پلانکتون، و ماهی‌های کوچکی که در سطح آب شنا می‌کنند، تغذیه می‌کنند. پرواز این پرندگان به شکل بال‌بال زدن است و گاه همچون خفاش پرواز می‌کنند.

مرغ‌های توفان شمالی گستره‌ای جهانی دارند و در همه اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند. آن‌ها تنها در مناطق لجه‌ای یافت می‌شوند و مشخصاٌ برای تخم‌گذاری به روی خشکی می‌آیند. از رفتار و گسترهٔ بیشتر گونه‌ای این پرندگان در آب اطلاع چندانی در دست نیست چرا که یافتنشان درون اقیانوس‌ها سخت است. آن‌ها به صورت گروهی تخم‌گذاری می‌کنند و زوج‌ها برای مدت‌های طولانی با یک جفت به سر می‌برند. هر دو جفت وظایف نگهداری از تخم و غذا دادن به جوجه‌ها را انجام می‌دهند. همانند بسیاری دیگر گونه‌های پرندگان دریایی، خوابیدن بر روی تخم نزدیک ۵۰ روز و غذا دادن به جوجه‌ها نزدیک ۷۰ روز ادامه پیدا می‌کنند.

بعضی گونه‌های مرغان توفان شمالی در معرض تهدید از سوی فعالیت‌های انسانی هستند. به نظر می‌رسد مرغ توفان گوادلوپ به همین دلیل منقرض شده باشد. مرغ توفان نیوزیلند منقرض فرض می‌شد، ولی در سال ۲۰۰۳ دوباره یافت شد.[۱] بیشترین خطری که این پرندگان را تهدید می‌کند، معرفی گونه‌های پستاندار مهاجم به مناطق تخم‌گذاری آن‌ها است؛ گونه‌هایی چون گربه رمیده و موش صحرایی که با خوردن تخم و جوجه‌های این پرندگان نسلشان را در خطر قرار داده‌اند.

گونه‌ها[ویرایش]

مرغان توفان شمالی شامل گونه‌های زیر می‌شود:[۲]

منابع[ویرایش]

  1. New Zealand storm petrel (به انگلیسی), New Zealand birds online, retrieved 4 May 2014
  2. Storm-petrels (Hydrobatidae) (به انگلیسی), Internet Bird Collection, retrieved 4 May 2014

پیوند به بیرون[ویرایش]