بالامرغاب

مختصات: ۳۵°۳۴′۴۹″ شمالی ۶۳°۱۹′۴۰″ شرقی / ۳۵٫۵۸۰۲۸°شمالی ۶۳٫۳۲۷۷۸°شرقی / 35.58028; 63.32778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مرغاب، افغانستان)
بالامرغاب
بالامرغاب در افغانستان واقع شده
بالامرغاب
بالامرغاب
موقعیت بالامرغاب روی نقشه افغانستان
مختصات: ۳۵°۳۴′۴۹″ شمالی ۶۳°۱۹′۴۰″ شرقی / ۳۵٫۵۸۰۲۸°شمالی ۶۳٫۳۲۷۷۸°شرقی / 35.58028; 63.32778
کشور افغانستان
ولایتبادغیس
ولسوالیبالا مرغاب
مدیریت
 • نوعشهرداری
 • شهردارمحمد لیوال
بلندی
۱۵۵۵ پا (۴۷۴ متر)
جمعیت
 (۱۳۹۸)
 • Ethnicities
۱۰۷۹۸۲
منطقه زمانی+۴:۳۰

بالامرغاب شهری در ولسوالی بالامرغاب بادغیس افغانستان است.[۱] بالامرغاب ۴۷۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. جمعیت این ولسوالی طبق برآورد سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰۷٬۹۸۲ نفر بوده‌است.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

بازار ولسوالی بالامرغاب، ۱۹۶۲

بالامرغاب طوری که از مطالعه آثار مورخان و جغرافیه‌نگاران برمی‌آید، مرو، مرورود و مرغاب نام‌های جداگانه‌ای اند که گاه یکی به جای دیگر یعنی رود بر محل و محل بر رود اطلاق گردیده یا هم بعضاً هر کدام به عین مفهوم به کار برده شده‌است، هم به معنای شهر و ولایت و هم به مفهوم رود. واژهٔ مرو در ادوار کهن به مفهوم حوزهٔ بزرگی در شمال غرب افغانستان اطلاق شده‌است و آن در اوستا (در فصل اول وَندیدات) به‌طورت مورو آمده که یکی از جملهٔ شانزده ایالات آریایی‌ها بوده‌است و آن پس از آریاناویجه به حیث سومین ایالت آریایی‌نشین در وندیدات ذکر شده‌است. استرابون (سدهٔ سوم پیش از میلاد) و نیز بطلیموس و ویلس آن را به شکل مرگیانه یا مرجیانا به کار برده‌اند و به همین اساس رود مرغاب را یونانی‌ها مرگوس گفته‌اند و این واژه را مشتق از ریشه‌ای دانسته‌اند که معنای آبیاری کردن را می‌رساند. بنابر آن با مرور زمان به تغییر حدود و ساحات و با گسترش و محدود شدن مرزهای ناحیه‌ها، مورو یا مرو هم بر ناحیهٔ محدودتری اطلاق شده و آن همان وادی رود مرو می‌باشد، رودی که منبع آن در داخل افغانستان کنونی در گرزوان است، و بدین گونه مرورود، مروآب و بالاخره مرغاب گفته شده و بر ناحیه‌ای که این آب آن را آبیاری می‌کند اطلاق گردیده‌است و همین است فلسفهٔ نامگذاری مرغاب می‌باشد. مؤلف صورة الارض نیز مرغاب را این‌طور معرفی می‌کند: «این رود از پشت بامیان می‌آید و نام آن مرغاب یعنی مروآب است.» و اصطخری علاوه بر این وجه تسمیه باز هم علاوه می‌کند که منبع این رود مرو را مرغ همه گفته‌اند، چنان‌که گوید: «رود مرو رود بزرگ است و این رودها کی یاد کردیم همه از این رود برخیزد و آن را مرغاب خوانند یعنی آب مرو گویند کی نسبت این آب به آن جایگاه است که از بیرون می‌آید از غرجستان و این جایگاه را مرغ گویند.»

جغرافیا[ویرایش]

پلی بالا رود مرغاب، ولسوالی بالامرغاب، ۱۹۶۲

نگارخانه[ویرایش]

این نگاره‌ها مربوط به یک کاروان نزدیکی بالامرغاب در سال ۱۹۳۹ میلادی است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Bala Murghab». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۱۸.
  2. «برآورد نفوس ۱۳۹۸» (PDF). اداره احصائیه و معلومات. مرداد ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۹ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]