مرضیه رسولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرضیه رسولی
نام هنگام تولدمرضیه رسولی
ملیتایرانی
پیشهروزنامه نگار
شناخته‌شده برایمحکوم به تبلیغات و اخلال در نظم عمومی

مرضیه رسولی روزنامه نگار ایرانی است که در مورد فرهنگ و هنر برای چندین نشریه اصلاح طلب و مستقل ایران می نویسد. در سال ۱۳۹۱ مقامات ایرانی او را دستگیر کردند و او را به همکاری با بی‌بی‌سی متهم کردند. او در سال ۱۳۹۴ به اتهام تبلیغات و اخلال در نظم عمومی محکوم شد. او که به دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد، در ۱۷ تیر ۱۳۹۳ به زندان اوین منتقل شد. انجمن جهانی قلم خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد. حکم مرضیه رسولی در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت و در ۲۸ مهر ۱۳۹۳ از زندان آزاد شد.

روزنامه نگاری[ویرایش]

رسولی قبل از زندان در مورد فرهنگ و هنر برای نشریات اصلاح طلب می نوشت. آثار او در شرق و سردبیری صفحات موسیقی روزنامه و سایر روزنامه های اصلاح طلب از جمله اعتماد و روزگار منتشر شد. او همچنین یک وبلاگ با عنوان سه روز پیش دارد.

دستگیری، محکومیت و حبس[ویرایش]

رسولی در دی ۱۳۷۹ در آستانه انتخابات مجلس ایران در منزل خود در تهران بازداشت شد. اتهام این قرار بازداشت اقدام علیه امنیت ملی گزارش شده است. وی به مدت شش هفته در زندان انفرادی زندان اوین تهران نگهداری شد. قبل از آزادی رسولی و دو زن روزنامه‌نگار برجسته دیگر که در همان ماه بازداشت شده بودند، وب‌سایت جرایم سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرد و آنها را به همکاری با بی‌بی‌سی، اطلاعات بریتانیا و پایگاه‌های خارجی متهم کرد.

رسولی در ۷ بهمن ۱۳۹۰ با قرار وثیقه بیست میلیارد تومانی آزاد شد. انجمن جهانی قلم گزارش داد که رسولی در بهمن ۱۳۹۱ به همراه ۱۸ روزنامه‌نگار دیگر که برای رسانه‌های اصلاح‌طلب کار می‌کردند، برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

او در تیر ۱۳۹۳ به اتهام تبلیغ علیه رژیم ایران و اخلال در نظم عمومی محکوم شد. او که به دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۳ برای آغاز اجرای حکم به زندان اوین بازگشت در ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ با استناد به ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ، که ایران یکی از طرفین آن است، درخواستی برای آزادی فوری و بدون قید و شرط رسولی و همه نویسندگان دیگری که در حال حاضر به طور مشابه در ایران در بازداشت هستند صادر کرد. در ارتباط با استفاده مسالمت آمیز آنها از حق آزادی بیان و تجمع. انجمن جهانی قلم همچنین خواستار لغو فوری حکم ۵۰ ضربه شلاق رسولی شد زیرا این حکم ناقض ممنوعیت مطلق حقوق بین الملل علیه شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است. از جمله شخصیت هایی که خواستار آزادی این روزنامه نگار شدند و رژیم ایران را محکوم کردند، نوآم چامسکی بود.

منابع[ویرایش]