مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲
Spider-Man upside down on the side of the OsCorp tower with the film's title, credits release date below.
پوستر انتشار سینمایی
کارگردانمارک وب
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
داستان
بر پایه
بازیگران
موسیقی
فیلم‌برداردن میندل
تدوین‌گرپیترو اسکالیا
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهگروه سینمایی سونی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-0۴-۱۸) (مکزیک)[۱]
  • ۲ مه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-0۵-۰۲) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۴۱ دقیقه[۲]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۰۰–۲۹۳ میلیون دلار[۳][۴]
فروش گیشه۷۰۹ میلیون دلار[۵]

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ (انگلیسی: The Amazing Spider-Man 2؛ که در سطح جهانی با عنوان مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲: خیزش الکترو شناخته می‌شود[۶]) فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی است که بر پایهٔ کاراکتر مرد عنکبوتی از مارول کامیکس ساخته شده و در ۲۰۱۴ منتشر شد. این فیلم به کارگردانی مارک وب و تهیه‌کنندگی آوی آراد و مت تولماچ ساخته شده‌است. این پنجمین فیلم سینمایی مرد عنکبوتی است که توسط کلمبیا پیکچرز و مارول انترتینمنت تولید شده و دنبالهٔ مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۲۰۱۲) و آخرین فیلم از مجموعهٔ مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز به‌شمار می‌رود. این استودیو جیمز وندربیلت را برای نوشتن فیلم‌نامه و الکس کورتزمن و روبرتو ارسی را برای بازنویسی آن استخدام کرد.[۷][۸] اندرو گارفیلد در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی، در کنار اما استون، جیمی فاکس، دین دی‌هان، کمپبل اسکات، امبت دیویتس، کلم فیور، پل جیاماتی و سالی فیلد بازیگران فیلم هستند. در این فیلم، پیتر پارکر هنگام بررسی مرگ والدینش سعی دارد از گوئن استیسی محافظت کند اما با ابرشرور، الکترو، و بازگشت دوست دوران کودکی‌اش هری آزبورن که بر اثر یک بیماری ژنتیکی مرگبار در حال مرگ است، سروکار دارد.

توسعهٔ مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ پس از موفقیت مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز آغاز شد. دی‌هان، جیاماتی، فلیسیتی جونز و کریس کوپر بین دسامبر ۲۰۱۲ و فوریهٔ ۲۰۱۳ عضو گروه بازیگران شدند. مراحل فیلم‌برداری از فوریه تا ژوئن ۲۰۱۳ در شهر نیویورک انجام شد. این فیلم در ۲ می ۲۰۱۴ به صورت دوبعدی، سه‌بعدی و آی‌مکس سه‌بعدی در ایالات متحده با دو افتتاحیهٔ بین‌المللی بین ۳۱ مارس و ۱۰ آوریل همان سال اکران شد. فیلم نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کرد و در زمینهٔ جلوه‌های ویژه، شیمی بین استون و گارفیلد، صحنه‌های اکشن و موسیقی هانس زیمر ستایش شد،[۹][۱۰] اما فیلم‌نامه وزمان فیلم مورد انتقاد قرار گرفت.[۱۱][۱۲][۱۳] بازخوردها از ایفاگری فاکس از نقش مکس دیلون / الکترو قطبی بود.[۱۴] این فیلم ۷۰۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ شد اما کم فروش‌ترین فیلم لایو اکشن مرد عنکبوتی تا به امروز است.

مجموعهٔ مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز در ابتدا قرار بود با دو دنباله و چندین اسپین‌آف ادامه پیدا کند که مهم‌ترین آن‌ها فیلم‌هایی با محوریت ونوم و شش خبیث بودند. به دلیل اختلافات میان استودیو و گارفیلد و هک شدن سونی پیکچرز، تمام قسمت‌های بعدی لغو شد. ایفاکنندهٔ جدیدی از این کاراکتر با بازی تام هالند در دنیای سینمایی مارول به تصویر کشیده شد که نخستین بار در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶) حضور داشت. گارفیلد و فاکس هر دو در نقش مرد عنکبوتی و الکترو با فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) بازگشتند. این فیلم وقایع مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ را دنبال می‌کند و به مفهوم مولتی‌ورس می‌پردازد و فیلم را به فرنچایزهای ریمی و وب مرتبط می‌سازد.[۱۵]

خلاصه داستان[ویرایش]

پیتر پارکر نوجوانی است که در بچگی توسط پدر و مادرش رها شده و در عوض توسط عمو و زن عمویش بزرگ شد. او اوقات فراغت خود را با عکاسی پر می‌کند. پیداکردن کیف پدرش و تحقیقات پیچیده او را به ساختمان آسکورپ می‌کشاند. جایی که توسط یک عنکبوت جهش یافته نیش زده می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش توضیحات
اندرو گارفیلد پیتر پارکر/مرد عنکبوتی دانشجوی فیزیک در دانشگاه کلمبیا و عکاس آزاد برای دیلی بیوگل، او همچنان وظیفه محافظت از نیویورک را بر عهده دارد.
اما استون گوئن استیسی همکلاسی پیتر و دوست او در دانشگاه است.
جیمی فاکس الکترو/مکس دیلان مهندس برق شرکت آزکورپ که بر اثر حادثه ای توانایی کنترل برق و قدرت گرفتن از نیروهای الکتریکی را بدست آورد.
کریس کوپر نورمن آزبورن یک دانشمند و مدیر عامل شرکت صنایع آسکورپ و پدر هری.
دین دی‌هان هری آزبورن/جن سبز پسر نورمن آزبورن و دوست صمیمی پیتر پارکر، او معتقد است که مرد عنکبوتی پدرش را کشته‌است به همین دلیل با استفاده از تجهیزات گابلینی و کمک جیمی فاکس دنبال انتقام از او است.
پل جیاماتی راینو یکی از قاتلین مافیای روسیه که زره روباتیک دارد.
مارتین شین بن پارکر همسر می پارکر و عموی پیتر پارکر، او توسط یک سارق که پیتر نتوانست جلویش را بگیرد کشته شد.
سالی فیلد می پارکر زن عموی پیتر پارکر
فلیسیتی جونز فلیشیا هاردی دستیار نورمن آزبورن در شرکت آزکورپ
شی‌لین وودلی مری جین واتسون

تولید و موسیقی[ویرایش]

اندرو گارفیلد

حذف شخصیت مری جین واتسون[ویرایش]

در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲ اعلام شد که شی‌لین وودلی در فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ در نقش مری جین واتسون ظاهر خواهد شد.[۱۶][۱۷] همچنین تأیید شد که نقش مری جین در فیلم کوتاه است و در ۱۴ مارس ۲۰۱۲ اعلام شد که فیلمبرداری صحنه‌های فیلم با حضور شایلن وودلی به پایان رسیده‌است.[۱۸] در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۳ اعلام شد که صحنه‌های مری جین واتسون از فیلم حذف می‌گردد. مارک وب، کارگردان فیلم، در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفت که «این تصمیمی خلاقانه برای ساده‌تر کردن داستان و تمرکز بیشتر بر روی رابطهٔ گوین و پیتر بود» و این که «همه کار با وودلی را دوست داشتند».[۱۹]

فیلمبرداری[ویرایش]

در ۴ فوریه ۲۰۱۳، مارک وب در صفحهٔ توییترش نوشت که فیلمبرداری این فیلم آغاز شده‌است.[۲۰] سونی هم اعلام کرد که این نخستین فیلم مرد عنکبوتی است که فیلمبرداری آن به‌طور کامل در نیویورک انجام می‌شود.[۲۱]

در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳، مارک وب در توییترش نوشت که فیلمبرداری به پایان رسیده‌است.[۲۲]

موسیقی

در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳، وب اعلام کرد که هانس زیمر سازنده موسیقی این فیلم خواهد بود [۲۳]

دنباله[ویرایش]

کنسل شدن مجموعه و بازراه‌اندازی دوباره[ویرایش]

سونی در ابتدا قصد داشت دنیای سینمایی‌اش را گسترش دهد تا بتواند با دنیای سینمایی مارول به رقابت بپردازد. در سال ۲۰۱۳، سونی اعلام کرد که فیلم سوم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ منتشر می‌شود، که در آن الکس کرتزمن، رابرت اورچی و جف پینکنر دوباره برای نوشتن فیلم‌نامه بازمی‌گردند؛ هم‌چنین فیلم چهارم هم ۴ مهٔ ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.[۲۴][۲۵] هم‌چنین قرار بود اسپین‌آف‌هایی از این فیلم از شخصیت‌های شش فاسد و ونوم ساخته و منتشر بشود. درو گودارد برای نوشتن و کارگردانی شش فاسد و کرتزمن برای کارگردانی و نوشتن فیلم‌نامهٔ ونوم به همراه اورچی و اد سلیمان انتخاب شده بود.[۲۶][۲۷][۲۸] شش فاسد قرار بود ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ اکران شود.[۲۹][۳۰] هم‌چنین تا اوت ۲۰۱۴، سونی لیسا جوی نولان را برای نوشتن فیلم‌نامه‌ای دربارهٔ یک ابرقهرمان زن مارول استخدام کرده بود.[۳۰] هم‌چنین سونی برنامه‌ای برای اقتباس از مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ اعلام کرده بود.

با این وجود، بین دسامبر ۲۰۱۳ تا انتشار مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ در مهٔ ۲۰۱۴، گارفیلد و وب اعلام کردند که برای فیلم سوم بازمی‌گردند ولی برای فیلم چهارم حضورشان مشخص نیست و وب اعلام کرد قطعاً فیلم چهارم را کارگردانی نخواهد کرد.[۳۱][۳۲][۳۳] به دنبال نظرات متفاوت منتقدین دربارهٔ فیلم دوم و برآورده نشدن انتظارات در گیشه، آیندهٔ این مجموعه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. تا ژوئیه ۲۰۱۴، اورچی فیلم سوم را برای کار به روی فراتر از پیشتازان فضا ترک کرد،[۳۴] مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۳ که در آن کریس کوپر در نقش نورمن آزبورن بازمی‌گشت[۳۵][۳۶] و پیتر پارکر را در حال بازیابی خود بعد از ازدست دادن گوئن نشان می‌داد،[۳۷] اکرانش به تاریخ نامعلومی در ۲۰۱۸ منتقل شد و تاریخ اکران مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۴ هم نامعلوم باقی ماند.[۲۹]

به دنبال هک ایمیل‌های سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴، مشخص شد که سونی مذاکراتی با سام ریمی برای بازگشت به پروژه و کارگردانی یک سه‌گانهٔ جدید داشته، و هم‌چنین با مارول بر سر استفاده از شخصیت مرد عنکبوتی در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی بحث‌هایی داشته‌است. بنا بر گزارش‌ها، مارول از خواسته‌های سونی برای این توافق راضی نبوده و جفت مذاکرات به بن‌بست رسید.[۳۸][۳۹] در نهایت دو استودیو برای استفاده از این شخصیت در دنیای سینمایی مارول به توافق رسیدند.[۴۰]

دنیای سینمایی مارول[ویرایش]

در فوریه ۲۰۱۵، دو استودیو طی بیانیه‌ای اعلام کردند که بر سر استفاده از شخصیت مرد عنکبوتی در فیلم جنگ داخلی به توافق رسیده‌اند و بعد از آن نیز فیلم اختصاصی مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه در ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد. در ادامه فیلم انتقام جویان: آخر بازی یک فیلم دیگر به نام مرد عنکبوتی: دور از خانه در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.[۴۱] به دنبال این بیانیه، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۳ کنسل شد.[۴۲] سونی هم‌چنان حق ساخت شخصیت مرد عنکبوتی را در اختیار خواهد داشت و بودجه و توزیع آن را نیز بر عهده دارد. مذاکرات مارول و سونی بر سر استفاده از دیگر شخصیت‌های دنیای مرد عنکبوتی ادامه دارد.[۴۳][۴۴][۴۵] تام هالند بازیگر جدید نقش مرد عنکبوتی است.[۴۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ""The Amazing Spider-Man 2" in Tokyo". UPI desk. یونایتدپرس اینترنشنال. March 31, 2014. Archived from the original on 9 January 2022. Retrieved November 24, 2015.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  2. "The Amazing Spider-Man 2 [2D] (12A)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Retrieved April 5, 2014.
  3. FilmL.A. (May 2015). "2014 Feature Film Study" (PDF). FilmL.A. Feature Film Study. Retrieved November 11, 2017.
  4. "The Amazing Spider-Man 2 (2014)". نامبرز. Retrieved December 29, 2020.
  5. "The Amazing Spider-Man 2 (2014)". باکس آفیس موجو. Retrieved April 23, 2016.
  6. Baillie, Russell (April 24, 2014). "Movie review: The Amazing Spider-Man 2: Rise of Electro". The New Zealand Herald. Archived from the original on May 5, 2014.
  7. Kit, Borys; Fernandez, Jay A (March 24, 2011). "James Vanderbilt returning to pen sequel". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on August 23, 2011. Retrieved March 24, 2011.
  8. Fleming, Mike (April 24, 2012). "Alex Kurtzman & Roberto Orci Re-Writing Sequel To 'Amazing Spider-Man'". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 17, 2013. Retrieved April 24, 2012.
  9. Macdonald, Moira (May 1, 2014). "'The Amazing Spider-Man 2': a not-quite-amazing installment". The Seattle Times. Archived from the original on March 31, 2016.
  10. Puig, Claudia (May 2, 2014). "'Spider-Man 2' spins web of chemistry, wit". USA Today. Retrieved May 23, 2014.
  11. Orr, Christopher (May 2, 2014). "Spider-Man 2: More Is (Much) Less". The Atlantic. Retrieved May 23, 2014.
  12. Hornaday, Ann (May 1, 2014). "'The Amazing Spider-Man 2' review: Web-spinning superhero returns with mixed results". The Washington Post. Retrieved May 23, 2014.
  13. Buckwalter, Ian (May 1, 2014). "Such A Lovely Couple, If Only The Supervillains Would Leave Them Alone". NPR. Retrieved May 23, 2014.
  14. Enk, Bryan (April 9, 2014). "Early Reviews: Critics Tangled Over 'The Amazing Spider-Man 2' Villains". Yahoo! Movies. Retrieved July 23, 2014.
  15. Kit, Borys (2020-10-01). "'Spider-Man 3' Jolt: Jamie Foxx Returning as Electro (Exclusive)". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-03.
  16. "Shailene Woodley In Talks For Amazing Spider Man Sequel" (به انگلیسی). E! Online. Retrieved October 11, 2012.
  17. "Shailene Woodley in Talks for 'Spider-Man 2'". Hollywood Reporter (به انگلیسی). November 17, 2011. Retrieved October 11, 2012.
  18. "'Amazing Spider-Man 2': Shailene Woodley Finishes Shooting Sequel" (به انگلیسی). MTV News. March 14, 2013. Archived from the original on 30 June 2013. Retrieved April 2, 2013.
  19. Kit, Borys (June 19, 2013). "Shailene Woodley Cut From 'Amazing Spider-Man 2'" (به انگلیسی). The Hollywood Reporter. Retrieved June 19, 2013.
  20. "The Amazing Spider-Man 2 Has Started Production" (به انگلیسی). CinemaBlend.com. Retrieved 3 August 2013.
  21. Kusisto, Laura (March 12, 2013). "Tax-Policy Web Lures 'Spider-Man' Film Here" (به انگلیسی). Retrieved 3 August 2013.
  22. Goldberg, Matt (25 June 2013). "Shooting Wraps on THE AMAZING SPIDER-MAN 2; Director Marc Webb Posts Impressive Short Video from the 100th Day of Filming" (به انگلیسی). Collider. Retrieved 3 August 2013.
  23. «Spiderman».[پیوند مرده]
  24. "Sony Sets Release Dates for Third and Fourth 'Amazing Spider-Man' Films". The Hollywood Reporter. June 17, 2013.
  25. Kit, Borys (October 2, 2013). "Sony Snags 'Amazing Spider-Man 2' Writers for Third Film (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved October 2, 2013.
  26. Patten, Dominic (December 13, 2013). "Sony Sets Spider-Man Spinoffs 'Venom,' 'Sinister Six' With New "Franchise Brain Trust"". Deadline. Retrieved December 14, 2013.
  27. Kit, Borys (January 6, 2014). "Forget Franchises: Why 2014 Will Be Hollywood's Year of the 'Shared Universe'". The Hollywood Reporter. Retrieved April 12, 2014.
  28. "Spider-Man Spinoff 'Sinister Six' Names Director". The Hollywood Reporter. Retrieved April 7, 2014.
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ McNary, Drew (July 23, 2014). "Sony Pushes Back 'Spider-Man 3' to 2018, Dates 'Sinister Six' for 2016". Variety. Retrieved July 23, 2014.
  30. ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ Busch, Anita (August 4, 2014). "Sony Launches Female Superhero Movie Mining Spider-Man Universe". Deadline.com. Archived from the original on February 2, 2015. Retrieved August 5, 2014.
  31. Cheney, Alexandra (February 25, 2014). "Analysts: Sony Needs More Bigscreen Franchises". Variety. Archived from the original on April 28, 2014. Retrieved February 25, 2014.
  32. DiLeo, Adam (December 10, 2013). "Andrew Garfield May Not Be in The Amazing Spider-Man 4". IGN. Retrieved December 14, 2013.
  33. "Marc Webb Takes Us Inside 'The Amazing Spider-Man 2' and Discusses His Rise to the A-List". The Daily Beast. March 15, 2014. Retrieved March 15, 2014.
  34. "Roberto Orci off the Amazing Spider-Man franchise, no clear timeline for TASM 3, Venom, or Sinister Six". IGN. July 11, 2014. Retrieved July 11, 2014.
  35. "Marc Webb Confirms Mysterio And Kraven As Sinister Six !". YouTube. August 20, 2014.
  36. ""Amazing Spider-Man 3" Would Have Starred Norman Osborn's Head In A Box". Comic Book Resources. March 21, 2016. Archived from the original on 26 July 2016. Retrieved July 26, 2016.
  37. Vilkomerson, Sara (May 8, 2014). "'Amazing Spider-Man 2' director Marc Webb on Gwen Stacy's fate in sequel: 'There's a cost to being a hero'". Entertainment Weekly. Retrieved May 8, 2014.
  38. Fritz, Ben. "Sony, Marvel Discussed Spider-Man Movie Crossover". Wall Street Journal. Retrieved December 9, 2014.
  39. Han, Angie (December 9, 2014). "Sony Leak Reveals Studio Considering Lord/Miller Spider-Man Comedy, Marvel Crossover". /Film.
  40. ۴۰٫۰ ۴۰٫۱ "'Spider-Man' Finds Tom Holland to Star as New Web-Slinger". The Hollywood Reporter. June 23, 2015. Retrieved June 24, 2015.
  41. "Sinister Six Delayed at Sony, Spider-Man to Appear in Captain America: Civil War". IGN.com. February 10, 2015. Retrieved February 10, 2015.
  42. "Spider-Man: How Sony, Marvel Will Benefit from Unique Deal (Exclusive)". Variety. February 10, 2015. Retrieved June 24, 2015.
  43. "Sony Pictures Entertainment Brings Marvel Studios Into The Amazing World Of Spider-Man". Marvel. February 9, 2015. Retrieved February 10, 2015.
  44. "Marvel Studios Confirms Cancellation of 'Amazing Spider-Man 3' as Pre-Production Work Begins for 'Spider-Man' Reboot". Kazem Sedighzadeh. Master Herald. May 28, 2015. Retrieved November 17, 2015.
  45. "'Amazing Spider-Man 3' Release Date Cancelled as Spider-Man Joins Marvel Movies". Liezl Dunuan. The Christian Post. February 20, 2015. Retrieved November 17, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]