مرد عنکبوتی در فیلم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(از سمت چپ) توبی مگوایر در نقش مرد عنکبوتی از زمین ۹۶۲۸۳، اندرو گارفیلد در نقش مرد عنکبوتی از زمین ۱۲۰۷۰۳، تام هالند در نقش مرد عنکبوتی از زمین ۱۹۹۹۹۹ در مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و مایلز مورالز در انیمیشن مرد عنکبوتی در دنیای عنکبوتی.

مرد عنکبوتی در فیلم (به انگلیسی: Spider-Man in film) این سری‌فیلم در سری‌فیلم‌های ابرقهرمانی رده‌بندی می‌شود.

شخصیت تخیلی مرد عنکبوتی، یک ابرقهرمان کتاب‌های مصور که توسط استن لی و استیو دیتکو خلق شده و در انتشارات مارول کامیکس به نمایش درآمده است، مرد عنکبوتی به عنوان شخصیت اصلی نیز در چندین فیلم سینمایی و تلویزیونی ظاهر شده‌است.

نیکولاس هاموند اولین بار در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی در فیلم مرد عنکبوتی ساخته شده برای تلویزیون در سال ۱۹۷۷ بازی کرد و دو بار دیگر نیز در نقش این شخصیت ظاهر شد. در سال ۱۹۷۸، شرکت توئی یک اسپین آف تئاتری از مجموعه تلویزیونی مرد عنکبوتی را با بازی شینجی تودو در نقش تاکویا یاماشیرو / مرد عنکبوتی ایجاد کرد. تا سال ۱۹۹۹، سونی پیکچرز انترتینمنت حقوق فیلم این شخصیت را به دست آورد و تا سال ۲۰۱۴ دو مجموعه فیلم ساخت که عبارت اند از: سه‌گانه فیلم‌های مرد عنکبوتی سام ریمی (۲۰۰۲–۲۰۰۷) با بازی توبی مگوایر و فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز مارک وب (۲۰۱۲–۲۰۱۴) با بازی اندرو گارفیلد.

در فوریه ۲۰۱۵، دیزنی، مارول استودیوز و سونی قراردادی را برای به اشتراک گذاشتن حقوق فیلم مرد عنکبوتی منعقد کردند که منجر به معرفی و ادغام نسخه جدیدی از مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول شد. این قرارداد به سونی پیکچرز اجازه داد تا به مالکیت، تأمین مالی، توزیع و کنترل خلاقانه نهایی فیلم‌های مرد عنکبوتی ادامه دهد، و استودیو والت دیزنی موشن پیکچرز این فیلم‌ها را با دیگر بازیگران او توزیع کرد. تام هالند این نسخه از مرد عنکبوتی را به تصویر می‌کشد و تا به امروز در شش فیلم، که عبارت اند از: کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶) تا مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) ظاهر شده‌است. در سپتامبر ۲۰۱۹، پس از یک بن‌بست کوتاه که منجر به فسخ قرارداد قدیمی شد، دیزنی و سونی از اعتراض طرفداران تسلیم شدند و به توافق جدیدی دست یافتند که نسخه هالند حداقل دو حضور دیگر داشته باشد: در یک فیلم انفرادی دیگر، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) و یک فیلم تیمی دیگر.

مرد عنکبوتی.

برنامه‌های یک انیمیشن سینمایی مرد عنکبوتی در آوریل ۲۰۱۵ به‌طور رسمی توسط سونی اعلام شد که در نهایت به مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸) از سونی پیکچرز انیمیشن تبدیل شد. شامیک مور صداپیشگی مایلز مورالز / مرد عنکبوتی را در این فیلم بر عهده دارد، همراه با نسخه‌های مختلف دیگر از پیتر پارکر و نسخه‌های جایگزین مرد عنکبوتی از چند جهان نیز ظاهر می‌شوند. برای این انیمبشن دنباله‌ها و اسپین آف‌هایی نیز برنامه‌ریزی شده‌است.

فیلم‌های مرد عنکبوتی عموماً با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. آنها در مجموع بیش از ۶٫۳ میلیارد دلار در گیشه فروش جهانی کسب کرده‌اند و راهی به خانه نیست اولین فیلم مرد عنکبوتی است که بیش از ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته‌است و همچنین پرفروش‌ترین فیلم سونی در تاریخ است. علاوه بر این، مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد.

فیلم‌های تلویزیونی اولیه[ویرایش]

مجموعه مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۱۹۷۷–۱۹۸۱)[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۷ (۱۹۷۷-09-۱۴) نیکولاس هاموند ئی دابلیو آلوین بورتز چارلز دبلیو فریس، دانیل آر گودمن، ادوارد ج. مونتنی
مرد عنکبوتی ضربه متقابل می‌زند ۸ مه ۱۹۷۸ (۱۹۷۸-05-۰۸) ران ساتلوف رابرت جینز
مرد عنکبوتی: چالش اژدها ۹ مه ۱۹۸۱ (۱۹۸۱-05-۰۹) لیونل ای سیگل

مرد عنکبوتی (۱۹۷۷)[ویرایش]

نیکولاس هاموند در نقش مرد عنکبوتی.

در سال ۱۹۷۷، قسمت آزمایشی مجموعه تلویزیونی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز توسط کلمبیا پیکچرز به عنوان مرد عنکبوتی در خارج از ایالات متحده منتشر شد. کارگردانی آن را ئی دابلیو، نویسندگی آلوین بورتز و نیکلاس هاموند به عنوان شخصیت اصلی، دیوید وایت در نقش جی. جونا جیمسون و جف دانل در نقش می پارکر ساخته شده‌است. این فیلم در ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۷ از شبکه CBS پخش شد و در سال ۱۹۸۰ نسخه VHS را دریافت کرد.

مرد عنکبوتی ضربه متقابل می‌زند (۱۹۷۸)[ویرایش]

نیکولاس هاموند در نقش پیتر پارکر در مجموعه تلویزیونی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز.

در سال ۱۹۷۸، قسمت دو قسمتی «گرد و غبار مرگبار» از مجموعه تلویزیونی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز دوباره ویرایش شد و در خارج از ایالات متحده به عنوان یک فیلم داستانی، مرد عنکبوتی ضربه می‌زند، منتشر شد. نیکلاس هاموند دوباره در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی بازی می‌کند و رابرت اف سایمون جایگزین دیوید وایت در نقش جی جونا جیمسون می‌شود. این فیلم در ۸ مه ۱۹۷۸ در سینما اکران شد.

مرد عنکبوتی: چالش اژدها (۱۹۸۱)[ویرایش]

در سال ۱۹۸۱، فیلمی ساخته شده از آخرین سریال تلویزیونی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز «وب چینی»، با استفاده از همان روشی که برای ساخت مرد عنکبوتی به کار گرفته شد، با عنوان مرد عنکبوتی: چالش اژدها در سرزمین‌های اروپایی منتشر شد. نیکلاس هاموند و رابرت اف سایمون به ترتیب در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی و جی. جونا جیمسون بازی می‌کنند. کارگردانی آن را ران ساتلوف و نویسندگی رابرت جینز بر عهده داشت. از دیگر بازیگران می‌توان به روزالیند چائو، بنسون فونگ و الن برای اشاره کرد.

فیلم ژاپنی[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی ۲۲ ژوئیه ۱۹۷۸ (۱۹۷۸-07-۲۲) شینجی تودو کویچی تاکموتو سوسومو تاکاکو سابورو یاتسوده سوسومو یوشیکاوا
لوگوی ژاپنی.

مرد عنکبوتی (۱۹۷۸)[ویرایش]

در ۲۲ ژوئیه ۱۹۷۸، شرکت توئی اسپین آف تئاتری از مجموعه تلویزیونی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز را در جشنواره کارتون توئی منتشر کرد. کارگردانی این فیلم بر عهده کویچی تاکموتو بوده که هشت قسمت از این مجموعه تلویزیونی را نیز کارگردانی کرده‌است. یک هفته پس از اکران فیلم، شخصیت معرفی شده در فیلم به نام جوزو مامیا (با بازی نوبورو ناکایا) در قسمت‌هایی از سریال تلویزیونی ظاهر شد. مانند بقیه سری، این فیلم برای پخش در وب سایت رسمی مارول در سال ۲۰۰۹ در دسترس قرار گرفت.

فیلم‌های سم ریمی (۲۰۰۲–۲۰۰۷)[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی ۳ مه ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-05-۰۳) توبی مگوایر سم ریمی دیوید کپ دیوید کپ و یان برایس
مرد عنکبوتی ۲ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-06-۳۰) آلوین سارجنت آلفرد گاف، مایلز میلار و مایکل چابن لورا زیسکین و آوی آراد
مرد عنکبوتی ۳ ۴ مه ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-05-۰۴) سم ریمی، ایوان ریمی و آلوین سارجنت سم ریمی و ایوان ریمی لورا زیسکین، آوی آراد و گرنت کرتیس
لوگوی مجموعه فیلم سم ریمی که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ استفاده شد.

مرد عنکبوتی (۲۰۰۲)[ویرایش]

مرد عنکبوتی پیتر پارکر (توبی مگوایر)، یک دبیرستانی یتیم را دنبال می‌کند که به دنبال دختر محبوب همسایه مری جین واتسون (کرستن دانست) می‌رود. در حین سفر علمی در دانشگاه کلمبیا، یک «عنکبوت فوق‌العاده» با مهندسی ژنتیک پیتر را گاز می‌گیرد. در نتیجه، پیتر توانایی‌های مافوق بشری، از جمله افزایش قدرت، سرعت، و توانایی در مقیاس‌بندی دیوارها و تولید تارهای ارگانیک را به دست می‌آورد. پس از اینکه عموی محبوبش بن (کلیف رابرتسون) به قتل می‌رسد، نوجوان متوجه می‌شود که باید از توانایی‌های جدید خود برای محافظت از شهر نیویورک استفاده کند. در همین حال، نورمن آزبورن (ویلم دفو) صنعتگر ثروتمند، پدر بهترین دوست پیتر، هری آزبورن (جیمز فرانکو)، خود را در معرض یک سرم آزمایشی تقویت‌کننده عملکرد قرار می‌دهد که شخصیتی دوپاره روان‌پریشی و قاتل ایجاد می‌کند. نورمن با پوشیدن لباس جنگی نظامی، تبدیل به یک «گرین گابلین» عجیب و غریب می‌شود که شروع به ایجاد وحشت در شهر می‌کند. پیتر، به عنوان مرد عنکبوتی، اکنون باید با گابلین بجنگد، در حالی که با موقعیت‌های شخصی در زندگی خانگی و زندگی عاشقانه خود سروکار دارد.

مرد عنکبوتی ۲ (۲۰۰۴)[ویرایش]

توبی مگوایر در نقش مرد عنکبوتی.

دو سال پس از وقایع فیلم اول، پیتر تلاش می‌کند تا بین ابرقهرمانی و زندگی خصوصی خود تعادل ایجاد کند و هنوز هم به دنبال مری جین واتسون است که اکنون نامزد کرده‌است. هری آزبورن همچنان معتقد است که مرد عنکبوتی مسئول مرگ پدرش نورمن آزبورن است. مرد عنکبوتی با دانشمندی به نام اتو اکتاویوس (آلفرد مولینا) که با نام دکتر اختاپوس نیز شناخته می‌شود، مبارزه می‌کند، که در ابتدا به آموزش آلتر-ایگوی خود می‌پردازد و چهار شاخک مکانیکی دارد که به دنبال یک آزمایش ناموفق مبتنی بر همجوشی به ستون فقراتش جوش می‌خورد و قصد دارد همان را بازسازی کند. می‌تواند بسیاری از شهر نیویورک را نابود کند.

مرد عنکبوتی ۳ (۲۰۰۷)[ویرایش]

مگوایر در کامیک-کان سن دیگو ۲۰۰۶.

مرد عنکبوتی ۳ یک سال پس از اتفاقات فیلم دوم شروع می‌شود. پیتر هنوز با مری جین واتسون است، در حالی که هری آزبورن جانشین پدرش به عنوان گرین گابلین جدید (معتبر به عنوان گابلین جدید) است. ادی براک (توفر گریس)، که مانند پیتر، عکاس دیلی باگل است، قصد دارد مرد عنکبوتی را بدنام کند و او را متهم کند. در همین حال، فلینت مارکو (کلیسای توماس هادن)، یک محکوم فراری، در یک شتاب‌دهنده ذرات می‌افتد و تبدیل به یک هیولای شنی تغییر شکل می‌شود که به نام Sandman شناخته می‌شود. پیتر بعداً متوجه می‌شود که مارکو کسی است که عمو بن را کشته و باعث رشد نیات تاریک خود پیتر شده‌است. این انتقام با ظاهر ماده همزیست بیگانه اسرارآمیز سیاه که به پیتر پیوند می‌زند، تقویت می‌شود و در نتیجه یک لباس سیاه جدید شکل می‌گیرد. هنگامی که پیتر خود را از بیگانه جدا می‌کند، میزبان جدیدی به شکل براک پیدا می‌کند که در نتیجه ونوم ساخته می‌شود و پیتر پارکر باید در پایان با شرورها مبارزه کند.

فیلم‌های مارک وب (۲۰۱۲–۲۰۱۴)[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۳ ژوئیه ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-07-۰۳) اندرو گارفیلد مارک وب جیمز وندربیلت، آلوین سارجنت و استیو کلاوز جیمز وندربیلت لورا زیسکین، آوی آراد و مت تالمچ
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ ۲ مه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-05-۰۲) الکس کورتزمن، روبرتو ارسی و جف پینکر الکس کورتزمن، روبرتو ارسی و جف پینکر آوی آراد و مت تالمچ
لوگوی مجموعه فیلم مارک وب از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ استفاده شد.

پس از لغو بازی Spider-Man 4، سونی اعلام کرد که این فرنچایز با یک کارگردان جدید و بازیگران جدید راه اندازی مجدد خواهد شد. مارک وب هر دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز را کارگردانی کرد.

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۲۰۱۲)[ویرایش]

اندرو گارفیلد در لباس مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز.

این فیلم بر روی پیتر پارکر (اندرو گارفیلد) تمرکز دارد که توانایی‌های خود را در دبیرستان و رابطه اش با گوئن استیسی (اما استون) توسعه می‌دهد. او با مارمولک، شکل هیولایی دکتر کرت کانرز (ریس ایفانس)، شریک سابق پدرش و دانشمند در Oscorp مبارزه می‌کند.

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ (۲۰۱۲)[ویرایش]

اندرو گارفیلد نقش پیتر پارکر/مرد عنکبوتی را در مجموعه فیلم‌های مارک وب بازی کرد.

داستان فیلم دو سال پس از اتفاقات فیلم اول می‌گذرد. پیتر پارکر از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شود، به وظایف مبارزه با جرم و جنایت خود به عنوان مرد عنکبوتی ادامه می‌دهد، در حالی که با الکترو دستکاری کننده الکتریسیته (جیمی فاکس) مبارزه می‌کند، رابطه خود را با گوئن استیسی احیا می‌کند و با دوست قدیمی خود هری آزبورن (دین دی هان) روبرو می‌شود. کم‌کم بر اثر یک بیماری ژنتیکی می‌میرد.

کمپین #MakeTASM3[ویرایش]

پس از حضور او در راهی به خانه نیست، یک کمپین بزرگ از طرفداران در توییتر با ۸۶ هزار توییت در آخر هفته افتتاحیه فیلم تحت نام #MakeTASM3 ترند شد و از سونی خواست تا سومین فیلم از سری مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز را با بازی اندرو گارفیلد بسازد. همان‌طور که نام او نیز در آن آخر هفته با بیش از ۵۰۰ هزار توییت در ترند بود.[۱][۲][۳] برخی پیشنهاد کرده‌اند که تکرار گارفیلد از مرد عنکبوتی می‌تواند برای مبارزه با ونوم در دنیای مرد عنکبوتی سونی باشد.[۴]

قرارداد با مارول استودیو[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-07-۰۷) تام هالند جان واتس جاناتان گلدستاین، جان فرانسیس دالی، جان واتس، کریستوفر فورد، کریس مک‌کنا و اریک سامرز جاناتان گلدستاین و جان فرانسیس دالی کوین فایگی و ایمی پاسکال
مرد عنکبوتی: دور از خانه ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-07-۰۲) کریس مک‌کنا و اریک سامرز
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-12-۱۷) تام هالند، اندرو گارفیلد و توبی مگوایر
تام هالند در نقش مرد عنکبوتی.

مجوز سال ۱۹۹۸ سونی که تمامی فیلم‌های مرد عنکبوتی (شامل ۹۰۰ شخصیت مربوط به مرد عنکبوتی) را پوشش می‌دهد، دائمی است، مشروط بر اینکه سونی حداقل هر ۵٫۷۵ سال یک بار یک فیلم جدید از مرد عنکبوتی منتشر کند.[۵]

زمانی در سال ۲۰۱۴، قبل از اکران مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲، بحث‌های غیررسمی بین امی پاسکال و کوین فایگی، رئیس استودیو مارول در مورد اینکه آیا جهان و شخصیت‌های فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (از جمله نسخه اسپایدر اندرو گارفیلد) در جریان بود. می‌توانست به‌طور عطف به ماسبق در دنیای سینمایی مارول (MCU) ادغام شود، اما بحث‌ها به نتیجه نرسید. پاسکال و آوی آراد قبل از این بحث‌ها تلاش کرده بودند تا این دو فرنچایز را به هم متصل کنند، و این دو نشان دادند که قصد دارند مجوز طراحی برج اسکورت را از مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۲۰۱۲) صادر کنند تا بتواند در نیویورک ظاهر شود. خط افق شهری فیلم انتقام‌جویان (۲۰۱۲) که وجود مرد عنکبوتی و عناصر مرتبط را در MCU نشان می‌دهد. به دلیل اینکه طراحی ساختمان خیلی دیر در مراحل پس از تولید فیلم دوم نهایی شد، هرگز محقق نشد.[۶] سونی همچنین ایده ساخت یک فیلم متقاطع بین فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز و فیلم‌های سام ریمی با بازی گارفیلد و توبی مگوایر در حال بازی نسخه‌های مرد عنکبوتی خود را مطرح کرد و گفته می‌شود که ریمی کارگردانی آن را در نظر گرفته بود، اما این هرگز محقق نشد.[۷] در دسامبر ۲۰۱۴، پس از هک کردن رایانه‌های سونی پیکچرز، سونی و مارول استودیوز مشخص شدند که در مورد اجازه دادن به مرد عنکبوتی برای حضور در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶) بحث و گفتگو کرده‌اند در حالی که کنترل حقوق فیلم باقی مانده‌است. با سونی مذاکرات بین استودیوها سپس شکست خورد. در عوض، سونی به بازگشت ریمی برای کارگردانی یک سه‌گانه جدید فکر کرده بود.[۸]

لوگوی سری مارول استودیوز که از سال ۲۰۱۷ استفاده شده‌است.

در ۹ فوریه ۲۰۱۵، سونی پیکچرز و مارول استودیو اعلام کردند که مرد عنکبوتی در MCU ظاهر می‌شود، با حضور این شخصیت در یک فیلم MCU، سونی فیلم مرد عنکبوتی را به تهیه کنندگی مشترک فایگی و پاسکال منتشر می‌کند. سونی پیکچرز به مالکیت، تأمین مالی، توزیع و اعمال کنترل خلاقانه نهایی بر روی فیلم‌های مرد عنکبوتی ادامه خواهد داد.[۹] فایگی اظهار داشت که مارول حداقل از اکتبر ۲۰۱۴ در حال کار برای اضافه کردن مرد عنکبوتی به MCU بوده‌است.[۱۰] ماه بعد، جو کوئسادا، مدیر اجرایی مارول اینترتینمنت، نشان داد که از نسخه پیتر پارکر این شخصیت استفاده خواهد شد.[۱۱] که فایگی در آوریل تأیید کرد.[۱۲] در ژوئن سال بعد، فایگی توضیح داد که قرارداد اولیه سونی به این شخصیت اجازه حضور در هیچ‌یک از مجموعه‌های تلویزیونی MCU را نمی‌داد، زیرا «بسیار خاص بود… با مقدار معینی رفت و برگشت مجاز».[۱۳]

تام هالند، بازیگر نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی در MCU، در نوامبر ۲۰۱۶ فاش کرد که برای «سه فیلم مرد عنکبوتی و سه فیلم انفرادی» قرارداد بسته‌است.[۱۴] در ژوئن ۲۰۱۷، هالند، فایگی و جان واتس، کارگردان فیلم‌های مرد عنکبوتی MCU، تأیید کردند که کودکی (با بازی مکس فاورو) با ماسک مرد آهنی که تونی استارک او را از پهپاد در Iron Man 2 (2010) نجات می‌دهد. یک پیتر پارکر جوان بود که به‌طور عطف به ماسبق آن را به معرفی شخصیت به MCU تبدیل کرد.[۱۵][۱۶]

در آگوست ۲۰۱۹، دیزنی و سونی نتوانستند به توافق جدیدی در مورد فیلم‌های مرد عنکبوتی دست یابند، زیرا استودیو مارول و فایگی گفته بودند دیگر در هیچ فیلم بعدی دخالتی ندارند. ددلاین هالیوود خاطرنشان کرد که دیزنی امیدوار بود فیلم‌های آینده «توافق ۵۰/۵۰ تأمین مالی مشترک بین استودیوها» باشد، با امکان تمدید قرارداد به دیگر فیلم‌های مرتبط با مرد عنکبوتی، پیشنهادی که سونی رد کرد و با آن مخالفت نکرد. در عوض، سونی امیدوار بود که شرایط قرارداد قبلی را حفظ کند، که در آن مارول ۵ درصد از درآمد اولیه فیلم را دریافت می‌کرد، اما دیزنی امتناع کرد.[۱۷] هالیوود ریپورتر اضافه کرد که عدم توافق جدید منجر به پایان کار مرد عنکبوتی هلند در MCU خواهد شد.[۱۸] ورایتی به نقل از منابع ناشناس مدعی شد که مذاکرات «به بن‌بست رسیده» و هنوز می‌توان به توافق جدیدی دست یافت.[۱۹] در ۲۴ آگوست، فایگی در نمایشگاه D23 دیزنی اظهار داشت: "ما باید پنج فیلم در MCU با مرد عنکبوتی بسازیم: دو فیلم مستقل و سه فیلم با انتقام‌جویان. این رویایی بود که هرگز فکر نمی‌کردم اتفاق بیفتد. هرگز نشد. ما می‌دانستیم که زمان محدودی وجود دارد که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، و داستانی را که می‌خواستیم تعریف کنیم، گفتیم و من همیشه برای آن سپاسگزار خواهم بود.»[۲۰]

ماه بعد، دیزنی و سونی به قرارداد جدیدی دست یافتند که شامل سومین فیلم مرد عنکبوتی و همچنین یک فیلم دیگر می‌شود که هر دو در MCU اتفاق می‌افتند.[۲۱] در آن زمان، واتس برای بازگشت به عنوان کارگردان وارد مذاکرات نهایی شد.[۲۲] در نوامبر ۲۰۲۱، پاسکال در مصاحبه‌ای فاش کرد که سونی و مارول استودیوز قرار است به همکاری برای سه‌گانه دیگری از فیلم‌هایی که در MCU اتفاق می‌افتند ادامه دهند.[۲۳]

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶)[ویرایش]

تام هالند نقش مرد عنکبوتی را در جنگ داخلی پس از تست‌های نمایشی با رابرت داونی جونیور و کریس ایوانز بازی کرد که او آنها را بازیگران مورد علاقه اش می‌دانست.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که اولین فیلم MCU که مرد عنکبوتی به عنوان بخشی از قرارداد در آن ظاهر می‌شود، کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی خواهد بود.[۲۴][۲۵] کارگردانان جو و آنتونی روسو ماه‌ها برای گنجاندن این شخصیت در آن فیلم لابی کرده بودند.[۲۶] آنتونی روسو اظهار داشت که علیرغم اینکه مارول به آنها گفته‌است که در صورت شکست معامله با سونی "طرح B" داشته باشند، روسها هرگز آن را ایجاد نکردند زیرا "برای ما بسیار مهم بود که مرد عنکبوتی را دوباره در فیلم معرفی کنیم." و افزود: "ما فقط فیلم با مرد عنکبوتی را تصور کرده‌ام."[۲۷] تا پایان ماه مه ۲۰۱۵، آسا باترفیلد، تام هالند، جودا لوئیس، متیو لینتز، چارلی پلامر و چارلی رو برای نقش اصلی در مقابل رابرت داونی جونیور، که تونی استارک / مرد آهنین را به تصویر می‌کشد، برای شیمی آزمایش کردند.[۲۸][۲۹] این شش نفر از میان جستجوی بیش از ۱۵۰۰ بازیگر برای آزمایش در مقابل فایگه، پاسکال و برادران روسو انتخاب شدند.[۲۸] در ماه ژوئن، فایگه و پاسکال بازیگران در نظر گرفته شده را به هالند و رو محدود کردند. هر دو صفحه دوباره با داونی آزمایش شدند، و هالند نیز با کریس ایوانز که نقش استیو راجرز/کاپیتان آمریکا را به تصویر می‌کشد، آزمایش کرد و به عنوان فیلم مورد علاقه ظاهر شد.[۲۹] هالند در نهایت در ماه ژوئن برای بازی در نقش مرد عنکبوتی انتخاب شد.[۳۰] ماه بعد، ماریسا تومی در حال مذاکره برای نقش می پارکر[۳۱] بود که بعداً در جنگ داخلی ظاهر شد.[۳۲]

در این فیلم، پارکر که شش ماه گذشته را به عنوان یک جنایتکار با لباس محلی به نام مرد عنکبوتی گذرانده‌است، توسط استارک استخدام می‌شود تا به تیم اونجرز ملحق شود تا جلوی راجرز و جناح سرکش او انتقام جویان را بگیرد که با توافقات سوکوویا مخالف هستند. فرار با باکی بارنز فراری در طول مبارزه با راجرز و تیمش، پارکر، با استفاده از نسخه ارتقا یافته استارک از کت و شلوار اولیه خود، ثابت می‌کند که یک حریف قدرتمند است و تاکتیکی را اجرا می‌کند که با آن او و ویژن اسکات لنگ / مرد مورچه ای را در غول خود غیرفعال می‌کنند. فرم اندازه پس از بازگشت به خانه، پارکر برخی از ویژگی‌های StarkTech کت و شلواری را که استارک به او داده بود، کشف می‌کند.

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۷)[ویرایش]

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه در ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد.[۳۳][۳۴] این فیلم توسط جان واتس کارگردانی شده‌است.[۳۵] بر اساس فیلمنامه ای از جاناتان ام. گلدشتاین و جان فرانسیس دیلی و واتس و کریستوفر فورد و کریس مک کنا و اریک سامرز.[۳۶] هالند، تومی و داونی به ترتیب در نقش‌های پیتر پارکر، می پارکر و استارک بازی می‌کنند.[۳۷] و مایکل کیتون در نقش آدریان تومز / کرکس، زندایا در نقش ام جی، جیکوب باتالون در نقش ند لیدز، لورا هریر در نقش لیز، تونی رولوری در نقش فلش تامپسون، و بوکیم وودبین در نقش هرمان شولتز / شوکر که در نقش یک شرور کوچک ظاهر می‌شود، به آنها ملحق می‌شوند. جان فاورو همچنین در نقش هوگان شاد ظاهر می‌شود و دوباره نقش خود را در فیلم‌های مرد آهنی بازی می‌کند.[۳۶][۳۸] تولید در ژوئن ۲۰۱۶ در آتلانتا، جورجیا آغاز شد و در اکتبر به پایان رسید.[۳۹][۴۰][۴۱]

این فیلم پارکر را دو ماه پس از وقایع جنگ داخلی می‌بیند که او مشتاقانه منتظر مأموریت بعدی خود از استارک است و به‌طور همزمان زندگی خود را در Midtown High و زندگی هوشیارانه‌اش به عنوان مرد عنکبوتی متعادل می‌کند. تحقیقات او در مورد یک سری سرقت‌های بسیار مسلحانه، او را به قاچاقچی اسلحه اسرارآمیز آدریان تومز هدایت می‌کند، که معلوم می‌شود پدر لیز دوست دبیرستانی اش است.

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸)[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۱۶، هالند گفت که احتمال حضور او در انتقام‌جویان: جنگ ابدیت «همه چیز در هوا» است، اما «نوعی توافق با سونی در حال انجام است» برای حضور او.[۴۲] سرانجام حضور هالند در این فیلم به کارگردانی برادران روسو به عنوان بخشی از گروه بازیگران در فوریه ۲۰۱۷ تأیید شد.[۴۳]

پارکر به مرد آهنی، دکتر استرنج و نگهبانان کهکشان در نبرد با تانوس در ویرانه‌های سیارهٔ خود، تیتان، می‌پیوندد. با این حال، پارکر از جمله قهرمانانی است که پس از اینکه تانوس انگشتانش را با یک دستکش بی‌نهایت کامل می‌کوبد، نابود می‌شود، که نیمی از تمام زندگی در جهان را از بین می‌برد.

انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹)[ویرایش]

در آوریل ۲۰۱۷ تأیید شد که هالند بخشی از فیلم Avengers: Endgame به کارگردانی برادران روسو است.[۴۴]

پس از مرگ در پایان جنگ بی‌نهایت، پارکر توسط بروس بنر احیا می‌شود و به انتقام جویان و متحدان آنها در درگیری علیه تانوس و ارتشش در شمال نیویورک می‌پیوندد. در پایان نبرد، پارکر قبل از بازگشت به دبیرستان برای پیوستن به بهترین دوستش، ند، برای مرگ استارک سوگواری می‌کند و همراه با می در مراسم تشییع جنازه استارک شرکت می‌کند.

مرد عنکبوتی: دور از خانه (۲۰۱۹)[ویرایش]

در دسامبر ۲۰۱۶، سونی پیکچرز دنباله ای برای Spider-Man: Homecoming را برای اکران در ۵ ژوئیه ۲۰۱۹ اعلام کرد.[۴۵] در ژوئن ۲۰۱۷، فایگی اظهار داشت که عنوان فیلم به سبک بازگشت به خانه، با استفاده از یک زیرنویس، خواهد بود و شماره ای در عنوان نخواهد داشت.[۴۶] یک سال بعد، هالند عنوان فیلم را با عنوان Spider-Man: Far From Home فاش کرد.[۴۷] واتس برای کارگردانی بازگشت و هلند، زندایا، فاورو، باتالون، تومی و رولوری نقش‌های خود را در فیلم بازگشت به خانه تکرار کردند و جیک جیلنهال در نقش کوئنتین بک / میستریو پیوست. همانند فیلم Homecoming، شخصیت‌های دیگری از قسمت‌های MCU دوباره نقش‌های خود را بازی می‌کنند و ساموئل ال جکسون و کوبی اسمالدرز به ترتیب در نقش نیک فیوری و ماریا هیل ظاهر می‌شوند. در آوریل ۲۰۱۹، Sony Pictures تاریخ انتشار را به ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ منتقل کرد.[۴۸]

داستان فیلم پس از وقایع پایان بازی، پارکر و دوستانش را نشان می‌دهد که برای تعطیلات تابستانی به اروپا می‌روند، جایی که پارکر زمانی که مجبور می‌شود با فیوری و میستریو در نبرد با عنصرها متحد شود، به سمت ابرقهرمان‌ها کشیده می‌شود.

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱)[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۹، استودیو مارول و سونی پیکچرز پس از بن‌بست بین دو شرکت در جریان مذاکرات، اعلام کردند که فیلم سومی را تولید خواهند کرد.[۲۱] واتس به کارگردانی بازگشت،[۴۹] از فیلمنامه ای از مک کنا و سامرز.[۵۰] هالند، زندایا، فاورو، باتالون، تومی و رولوری دوباره نقش‌های خود را بازی می‌کنند.[۵۱] و بندیکت کامبربچ و بندیکت وانگ به ترتیب در نقش‌های استفن استرنج و وانگ در MCU به آن‌ها ملحق می‌شوند و وقایع این فیلم به فیلم انفرادی آینده استرنج، دکتر استرنج در چند جهان جنون (۲۰۲۲) گره می‌خورد.[۵۲] در این فیلم ویلم دفو در نقش نورمن آزبورن / گرین گابلین، آلفرد مولینا در نقش اتو اکتاویوس / دکتر اختاپوس و توماس هدن چرچ در نقش فلینت مارکو / سندمن از سه‌گانه مرد عنکبوتی سم ریمی به همراه ریس ایفانس در نقش کرت کانرز / مارمولک و جیمی فاکس حضور دارند. در نقش مکس دیلون / الکترو از فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز مارک وب.[۵۳] گارفیلد و مگوایر نقش‌های مربوطه خود را به عنوان نسخه‌های مرد عنکبوتی بازی می‌کنند. چارلی کاکس نقش خود را در نقش مت مرداک از سریال نتفلیکس تلویزیون مارول بازی می‌کند، در حالی که تام هاردی، بدون اعتبار، در نقش ادی براک ظاهر می‌شود و دوباره نقش خود را در دنیای مرد عنکبوتی سونی بازی می‌کند.

پس از اینکه Mysterio هویت پارکر به عنوان مرد عنکبوتی را در دور از خانه در معرض دید جهانیان قرار داد، پارکر از استرنج می‌خواهد تا با جادو دوباره آن را به یک راز تبدیل کند، اما این امر چندجهانی را باز می‌کند و به ابرشرورها از واقعیت‌های جایگزین اجازه می‌دهد تا وارد دنیای پارکر شوند.

آینده[ویرایش]

ایمی پاسکال ساخت دنباله‌ای برای مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست را تأیید کرد، علاوه بر برنامه‌ریزی برای سه‌گانه دوم فیلم‌هایی که در نوامبر ۲۰۲۱ و پیش از اکران راهی به خانه نیست در MCU اتفاق می‌افتند، با کوین فایگی که توسعه فعال چهارمین فیلم را تأیید کرد. فیلم MCU مرد عنکبوتی علاوه بر حضور مکمل بعدی او در فرنچایز در ماه بعد. استودیوی مارول برای تهیه‌کنندگی فیلم با سونی پیکچرز و پاسکال پیکچرز بازخواهد گشت و انتظار می‌رود تام هالند دوباره نقش خود را بازی کند و پس از اینکه جهان در پایان راهی به خانه نیست شناخت شخصیت غیرنظامی او را از دست داد، به عنوان یک بازنشانی نرم برای این شخصیت عمل خواهد کرد.[۵۴][۵۵]

انیمیشن دنیای عنکبوتی[ویرایش]

فیلم سال تولید صدا پیشه اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-12-۱۴) شامیک مور باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رادنی روتمن پیتر رمزی و رادنی روتمن فیل لرد آوی آراد، امی پاسکال، فیل لرد، کریستوفر میلر و کریستینا استاینبرگ
مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی ۱ ۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-10-۰۷)[۵۶] خواکیم دوس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامپسون دیوید کالاهام، فیل لرد و کریستوفر میلر
مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی ۲ ۲۰۲۳ (۲۰۲۳)[۵۷]
لوگو سری.

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸)[ویرایش]

در آوریل ۲۰۱۵، سونی اعلام کرد که فیل لرد و کریستوفر میلر در حال نوشتن و تولید یک انیمیشن کمدی مرد عنکبوتی در حال توسعه در Sony Pictures Animation هستند. همان‌طور که یک سال قبل از افشای ایمیل فاش شد، سونی قبلاً از این دو خواسته شده بود تا بخش انیمیشن استودیو را در اختیار بگیرد. در ابتدا قرار بود در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ عرضه شود، سونی تاریخ را یک هفته زودتر در ۱۴ دسامبر تغییر داد.[۵۸][۵۹] کریستین بلسون، رئیس انیمیشن سونی پیکچرز، از لوگوی فیلم با عنوان کاری Animated Spider-Man در CinemaCon 2016 پرده برداری کرد و اعلام کرد که «از نظر مفهومی و بصری، [فیلم] زمینه جدیدی را برای ژانر ابرقهرمانی خواهد گشود.»[۶۰] باب پرسیچتی این انیمیشن را کارگردانی خواهد کرد،[۶۱] با پیتر رمزی و رادنی راثمن به عنوان کارگردانان و مایلز مورالس به عنوان قهرمان فیلم.[۶۲]

اسپایدر-هام: گرفتار در ژامبون (۲۰۱۹)[ویرایش]

نوشتار اصلی: اسپایدر-هام: گرفتار در ژامبون فیل لرد و کریستوفر میلر، تهیه‌کنندگان مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی، علاقه خود را به ساخت انیمیشن‌های کوتاه با بازی اسپایدر-هام ابراز کردند.[۶۳] فیلم کوتاه اسپایدر-هام: گرفتار در ژامبون در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۹ همراه با اکران دیجیتالی مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی منتشر شد.[۶۴]

مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (بخش اول) (۲۰۲۲)[ویرایش]

در نوامبر ۲۰۱۸، فاش شد که Into the Spider-Verse وارد ساخت دنباله شده‌است.[۶۵] دنباله ای که داستان مورالس را ادامه می‌دهد و عاشقانه ای با گوئن استیسی / عنکبوت گوئن،[۶۶] به کارگردانی خواکیم دوس سانتوس و نویسندگی دیوید کالاهام.[۶۷] در فوریه ۲۰۲۱، کریستوفر میلر فاش کرد که هم او و هم فیل لرد در حال نوشتن فیلمنامه با کالاهام هستند و پیتر رمزی پس از کارگردانی فیلم اول، به عنوان تهیه‌کننده اجرایی کار خواهد کرد.[۶۸] تا آوریل، کمپ پاورز و جاستین کی تامپسون (که دومی قبلاً به عنوان طراح تولید فیلم اول خدمت کرده بود) اعلام شد که فیلم را با دوس سانتوس کارگردانی می‌کنند.[۶۹][۵۶] برای اکران در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌است.

مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (بخش دوم) (۲۰۲۳)[ویرایش]

در دسامبر ۲۰۲۱، لرد و میلر فاش کردند که فیلم پس از نوشتن داستانی که می‌خواستند برای قسمت دوم بگویند و متوجه شدند که برای یک فیلم خیلی زیاد است، به دو قسمت تقسیم می‌شود. کار روی هر دو بخش به‌طور همزمان در حال انجام بود. انتظار می‌رود این فیلم در سال ۲۰۲۳ اکران شود.[۵۷]

پروژه‌های بالقوه[ویرایش]

همراه با اعلام یک دنباله، یک اسپین آف با تمرکز بر شخصیت‌های زن عنکبوتی در حال ساخت است و لورن مونتگومری در حال مذاکره برای کارگردانی فیلم است، در حالی که بک اسمیت قرار است نویسندگی آن را بر عهده بگیرد.[۶۵] اسپین آف با بازی زن عنکبوتی / اسپایدر گوئن، و قرار است شخصیت‌های سیندی مون / سیلک و جسیکا درو / اسپایدر وومن را ایفا کند.[۶۶] ایمی پاسکال تهیه‌کننده احساس کرد که «خیلی خوب است که ما می‌توانیم فیلم‌هایی دربارهٔ ابرقهرمانان زن در این قلمرو تعریف کنیم» زیرا او معتقد است «شخصیت‌هایی وجود خواهند داشت که واقعاً برای مردم طنین انداز می‌شوند».[۶۶] پاسکال در مورد نحوه اتصال فیلم اسپین آف به در سراسر دنیای عنکبوتی گفت که این فیلم به عنوان «سکوی پرتاب» برای اسپین آف عمل خواهد کرد.[۶۶] هایلی استاینفلد ابراز علاقه کرد که در این فیلم نقش اسپایدر گوئن را دوباره بازی کند.[۷۰]

جان مولانی به یک فیلم اسپین آف با بازی اسپایدرهام ابراز علاقه کرد، با طرح احتمالی داستانی شبیه به واترگیت که می‌تواند بر حرفه کاراکتر به عنوان یک گزارشگر تمرکز کند.[۷۱]

دنیای مرد عنکبوتی سونی[ویرایش]

فیلم سال تولید بازیگر اصلی کارگردان نویسنده داستان توسط تهیه‌کننده
ونوم ۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-10-۰۱) تام هاردی روبن فلیشر[۷۲] جف پینکنر، اسکات روزنبرگ و کلی مارسل[۷۳][۷۴] جف پینکنر و اسکات روزنبرگ آوی آراد، ایمی پاسکال و مت تولماخ[۷۲]
ونوم: بگذارید کارنیج بیاید ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-10-۰۱) اندی سرکیس کلی مارسل تام هاردی
کلی مارسل
آوی آراد، مت تولماخ، ایمی پاسکال کلی مارسل، تام هاردی و هاچ پارکر
موربیوس ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-01-۲۸) جرد لتو[۷۵][۷۶] دنیل اسپینوزا مت سازما و بارک شارپلس موربیوس اثر روی توماس و گیل کین آوی آراد، مت تولماچ و لوکاس فاستر
کریون شکارچی ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰۲۳-01-۱۳)[۷۷] آرون تایلر-جانسون[۷۷] جی. سی. چاندور[۷۷] آرت مارکوم و مت هالووی و ریچارد ونک آوی آراد و مت تولماچ
مادام وب ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ (۲۰۲۳-07-۰۷) داکوتا جانسون اس. جی. کلارکسون مت سازاما و برک شارپلس
کرم سانگا
کرم سانگا آوی آراد
ال مورتو ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۰۲۴-01-۱۲) بد بانی _ _ _ آوی آراد
ونوم که توسط تام هاردی در فیلم ونوم به تصویر کشیده شده‌است.

کار بر روی یک جهان گسترش یافته با استفاده از شخصیت‌های فرعی فیلم‌های مرد عنکبوتی تا دسامبر ۲۰۱۳ آغاز شد. پس از شکست نسبی انتقادی و مالی مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲، این برنامه‌ها کنار گذاشته شد و در فوریه ۲۰۱۵، سونی قرارداد همکاری با استودیو مارول در فیلم‌های آینده مرد عنکبوتی و ادغام این شخصیت در دنیای سینمایی مارول (MCU). این رابطه باعث تولید مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، مرد عنکبوتی: دور از خانه و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست شد، در حالی که سونی به‌طور جداگانه ونوم را به عنوان یک فیلم مستقل که جهان خودش را آغاز می‌کند، بازسازی کرد.

صحنه میانی فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید ادی براک و ونوم را می‌بیند که از هتلشان به مکانی ناآشنا منتقل می‌شوند و شاهد نسخه MCU از جی جونا جیمسون است که هویت مرد عنکبوتی به عنوان پیتر پارکر را فاش می‌کند. این در صحنه میانی فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست ادامه می‌یابد، جایی که براک و ونوم به جهان اصلی‌اش بازگردانده می‌شوند و قطعه کوچکی از ونوم را پشت سر می‌گذارند.

علاوه بر این، مایکل کیتون نقش آدریان تومز که در فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه بازی کرده بود را در موربیوس دوباره بازی خواهد کرد، که همچنین به پایان فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه اشاره می‌کند که در آن مرد عنکبوتی به قتل رسیده‌است.

ونوم (۲۰۱۸)[ویرایش]

تام هاردی، ستاره فیلم‌های ونوم و ونوم: بگذارید کارنیج بیاید

به دنبال یک رسوایی، روزنامه‌نگار ادی براک تلاش می‌کند تا با تحقیق در بنیاد زندگی حرفه خود را احیا کند، اما با سیمبیوت بیگانه ونوم که با براک پیوند برقرار می‌کند و به او قدرت‌های فوق‌العاده می‌دهد، در تماس است.[۷۸]

فیلم ونوم که مدت‌ها در حال توسعه بود، توسط سونی در مارس ۲۰۱۶ به عنوان شروع جهان مشترک جدید احیا شد.[۷۹][۸۰] یک سال بعد، اسکات روزنبرگ و جف پینکنر مشغول نوشتن فیلمنامه بودند.[۷۳] در ماه مه ۲۰۱۷، سونی اعلام کرد که تام هاردی در نقش ادی براک / ونوم در ونوم بازی خواهد کرد که توسط روبن فلیشر کارگردانی خواهد شد. کلی مارسل بعداً به عنوان یک نویسنده دیگر پیوست.[۷۴] فیلمبرداری از اکتبر ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸،[۸۱][۸۲] در آتلانتا، نیویورک و سان فرانسیسکو انجام شد.[۸۳][۸۴] این فیلم در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ در ایالات متحده اکران شد.[۷۲]

تهیه‌کنندگان می‌خواستند به جای معرفی فرصت‌های متقاطع برای فیلم‌های آینده، بر روایت داستانی مستقل با ونوم تمرکز کنند.[۸۵][۸۶] با این حال، این فیلم شامل یک صحنه پس از اعتبارسنجی است که شامل کلیپی از مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸) است که نشان می‌دهد جهان ونوم بخشی از دنیای عنکبوتی است، یک چندجهانی مشترک.[۸۷] این به این دلیل اضافه شد که سونی و تولیدکنندگان ونوم از امکان تقابل بین فیلم‌های اکشن زنده و انیمیشن پس از دیدن کیفیت مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی هیجان‌زده شدند.[۸۸]

ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (۲۰۲۱)[ویرایش]

ادی براک با مصاحبه با قاتل زنجیره ای کلتوس کسدی، که میزبان کارنیج می‌شود و پس از یک اعدام ناموفق از زندان می‌گریزد، به بازسازی حرفه خود ادامه می‌دهد.[۸۹]

وودی هارلسون در نقش Cletus Kasady / Carnage در پایان Venom به‌عنوان مجموعه‌ای برای دنباله احتمالی ظاهر شد،[۹۰] که در ژانویه ۲۰۱۹ تأیید شد که مارسل نویسنده و ستاره هاردی بازگشتند. فلیشر به دلیل تعهد به سرزمین زامبی‌ها: شلیک نهایی (۲۰۱۹) این کار را انجام نداد؛[۹۱] اندی سرکیس به عنوان کارگردان در اوت ۲۰۱۹ استخدام شد.[۹۲] فیلمبرداری در انگلستان از نوامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰،[۹۳][۹۴][۹۵] با فیلمبرداری اضافی در سانفرانسیسکو انجام شد.[۹۵] ونوم: بگذارید کارنیج بیاید در ۱ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد.[۹۶]

سرکیس گفت ونوم: بگذارید کارنیج بیاید در دنیای خودش اتفاق می‌افتد و شخصیت‌هایش از قهرمان‌های دیگر مانند مرد عنکبوتی بی‌اطلاع بودند، اگرچه فیلم به دنیای گسترده‌تر مارول اشاره دارد. اینها شامل روزنامه دیلی بیوگل است که همان عنوانی را در فیلم دارد که در مجموعه فیلم مرد عنکبوتی سم ریمی انجام داد.[۷۸] صحنه اواسط تیتراژ، براک و ونوم را به دلیل طلسم دکتر استرنج در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) به دنیای سینمایی مارول منتقل می‌کند. فیلمی از تام هالند در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی و جی. کی. سیمونز در نقش جیمز جونا جیمسون از MCU در صحنه نشان داده شده‌است.<[۹۷]

موربیوس (۲۰۲۲)[ویرایش]

مایکل موربیوس که از یک بیماری خونی نادر رنج می‌برد، یک درمان خطرناک را امتحان می‌کند که او را به نوعی خون‌آشام مبتلا می‌کند.[۹۸][۹۹]

مت سازاما و برک شارپلس پس از یک «فرایند توسعه مخفی» در سونی، فیلمنامه ای را برای فیلمی بر اساس موربیوس، خون‌آشام زنده نوشتند.<[۱۰۰]در ژوئن ۲۰۱۸، جرد لتو قرار بود به عنوان شخصیت اصلی بازی کند و دنیل اسپینوزاا کارگردانی فیلم را بر عهده داشت.[۷۶] فیلمبرداری در پایان فوریه ۲۰۱۹، در لندن،[۱۰۱][۱۰۲] آغاز شد و تأیید شد که تا ژوئن به پایان رسیده‌است.[۱۰۳] موربیوس قرار است در ۱ آوریل ۲۰۲۲ منتشر شود.[۷۵]

مایکل کیتون دوباره نقش خود را به عنوان آدریان تومز / کرکس از فیلم MCU مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۷) در موربیوس،[۱۰۴][۱۰۵] که به مرد عنکبوتی نیز اشاره دارد، بازی می‌کند.[۱۰۶] علی‌رغم این ارتباطات، تهیه‌کنندگان قصد داشتند مانند ونوم، داستانی مستقل برای موربیوس تعریف کنند.[۱۰۷]

کراون شکارچی (۲۰۲۳)[ویرایش]

ریچارد ونک برای نوشتن فیلمنامه ای بر اساس کراون شکارچی در اوت ۲۰۱۸ استخدام شد.[۱۰۸] آرت مارکوم و مت هالووی فیلمنامه را تا اوت ۲۰۲۰ بازنویسی کرده بودند و جی. سی. چاندور برای کارگردانی وارد مذاکره شد؛[۱۰۹] او در می ۲۰۲۱ زمانی که آرون تایلر-جانسون برای نقش اصلی انتخاب شد تأیید شد. کراون شکارچی قرار است در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شود.[۷۷]

فیلم‌های در حال توسعه[ویرایش]

سونی تاریخ‌های اکران فیلم‌های نامشخص را در ۲۳ ژوئن و ۶ اکتبر ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی کرده‌است.[۱۱۰] در زیر لیستی از پروژه‌های شناخته شده در حال توسعه آورده شده‌است.

  • شش خبیث: برنامه‌های سونی در دسامبر ۲۰۱۳ برای دنیای مشترک مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شامل فیلمی بر اساس گروه شرور مرد عنکبوتی شش خبیث بود که درو گادرد به نوشتن پیوست.<[۱۱۱]

او همچنین در آوریل ۲۰۱۴ کارگردانی این فیلم را تأیید کرد،[۱۱۲] اما اعتقاد بر این بود که تا نوامبر ۲۰۱۵ زمانی که سونی روی راه‌اندازی مجدد جدید خود با مارول تمرکز می‌کرد، این فیلم لغو شد.<[۱۱۳] پاسکال گفت که این فیلم در دسامبر ۲۰۱۸ پس از موفقیت ونوم دوباره «زنده» شد، و او منتظر بود تا گودارد آماده کارگردانی آن قبل از ادامه پروژه باشد.<[۱۱۴]

  • نگهبان شب: تا سپتامبر ۲۰۱۷، سونی به‌طور فعال در حال توسعه فیلمی بر اساس شخصیت نگهبان شب با فیلمنامه ای از ادوارد ریکورت بود. سونی می‌خواست اسپایک لی کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرد،[۱۱۵] و علاقه‌مندی او به این پروژه در مارس ۲۰۱۸ تأیید شد، و چئو هوداری کوکر فیلمنامه را دوباره می‌نویسد.[۱۱۶] لی دیگر در اکتبر درگیر نبود.[۱۱۷]
  • سومین فیلم ونوم بدون عنوان: هاردی در اوت ۲۰۱۸ تأیید کرد که برای بازی در سه فیلم ونوم قرارداد امضا کرده‌است.[۱۱۸] اندی سرکیس ابراز علاقه کرد که در سپتامبر ۲۰۲۱ برای کارگردانی فیلم دیگری از ونوم بازگردد،[۱۱۹] و در آن دسامبر، پاسکال گفت که آنها در «مراحل برنامه‌ریزی» ونوم ۳ هستند.[۱۲۰]
  • جک‌پات: تا آگوست ۲۰۱۸، سونی فیلمی با محوریت شخصیت جک‌پات را در نظر گرفت و فعالانه به دنبال نویسنده‌ای بود.<[۱۲۱]مارک گوگنهایم، نویسنده کتاب‌های کمیک جک‌پات، در ماه می ۲۰۲۰ مشخص شد که در حال نوشتن فیلمنامه جک‌پات است،[۱۲۲] اگرچه او تا آن زمان دو سال روی این فیلم کار می‌کرد.[۱۲۳]
  • مادام وب: پس از کار آنها بر روی موربیوس، سونی مت سازما و بورک شارپلس را در سپتامبر ۲۰۱۹ استخدام کرد تا فیلمنامه ای را با محوریت مادام وب بنویسند.[۱۲۴] در می ۲۰۲۰، اس جی کلارکسون برای توسعه و کارگردانی اولین فیلم مارول با محوریت زن سونی استخدام شد، که گزارش شده بود که فیلم مادام وب بود.[۱۲۵][۱۲۲] استودیو به دنبال پیوستن یک بازیگر برجسته مانند شارلیز ترون یا ایمی آدامز به پروژه بود، قبل از استخدام یک نویسنده جدید برای ساخت فیلم با در نظر گرفتن یک بازیگر.[۱۲۵]
  • پروژه روبرتو اورچی بدون عنوان: در مارس ۲۰۲۰، سونی، روبرتو ارسی، نویسنده مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ را برای نوشتن فیلمنامه یک فیلم بدون عنوان مارول که در دنیای مشترک سونی می‌گذرد، استخدام کرد. طرح داستان بر اساس ویژگی «گوشه ای از جهان مارول است که سونی به آن دسترسی دارد» به جای شخصیتی مانند سایر فیلم‌های مارول سونی که به مرد عنکبوتی وابسته است.[۱۲۶]
  • پروژه بدون عنوان اولیویا وایلد: در آگوست ۲۰۲۰، اولیویا وایلد برای توسعه و کارگردانی یک فیلم زن محور مارول برای سونی با شریک نویسندگی خود، کیتی سیلبرمن، قراردادی را امضا کرد. این پروژه از اوایل سال ۲۰۲۰ در اولویت بالایی در استودیو قرار داشت و اعتقاد بر این بود که شخصیت زن عنکبوتی را در خود دارد.[۱۲۷]
  • پروژه‌های دیگر: سونی در نظر داشت تا ژوئن ۲۰۱۷ فیلمی با محوریت میستریو بسازد،[۱۲۸] که جیک جیلنهال در نقش دور از خانه بازی کرد.[۱۲۹] در دسامبر ۲۰۱۸، یک فیلم اسپین آف از فیلم‌های مرد عنکبوتی MCU یا فیلم‌های انیمیشن دنیای عنکبوتی با بازی زن‌عمو می مرد عنکبوتی پیشنهاد شد، مفهومی که سونی قبلاً از آن به عنوان «احمقانه» یاد می‌کرد.[۱۱۴]

مجموعه‌های تلویزیونی[ویرایش]

مجموعه‌هافصلقسمت‌هامنتشرشدهشورانروضعیت
اولین بارآخرین بار
سیلک۱TBATBATBAتام اسپزیالی[۱۳۰]پیش تولید

سیلک[ویرایش]

تا پایان ژوئن ۲۰۱۸، سونی و ایمی پاسکال ساخت فیلمی را با محوریت شخصیت سیندی مون / سیلک با بازی تیفانی اسپنسن در دنیای سینمایی مارول آغاز کردند[۱۳۱] که با نسخه‌ای که در انیمیشن زنان عنکبوتی[۱۱۴] سونی ظاهر می‌شود متمایز بود. فیلم در اواخر سال ۲۰۱۹، سیلک به عنوان یک نامزد خوب برای یک سریال تلویزیونی شناخته شد و توسعه نسخه سریال با ماندن پاسکال به عنوان تهیه‌کننده آغاز شد.[۱۳۲] لورن مون این سریال را توسعه داد و نوشت[۱۳۳] و در کنار تام اسپزیالی، مجری برنامه، تهیه کنندگی اجرایی را بر عهده داشت.[۱۳۰]

سری در حال توسعه[ویرایش]

  • نقره‌ای و سیاه: سونی فیلم تیم‌آپ زنانه نقره‌ای و سیاه را در اوت ۲۰۱۸ لغو کرد و قصد داشت آن را به‌عنوان دو فیلم جداگانه با تمرکز بر هر یک از شخصیت‌های عنوان یعنی گربه سیاه و سمور نقره‌ای بازسازی کند. انتظار می‌رفت که جینا پرینس-بایتوود، کارگردان نقره‌ای و سیاه همچنان به عنوان تهیه‌کننده درگیر باشد.[۱۲۱] تا ژانویه ۲۰۲۰، این پروژه دوباره به عنوان یک سریال تلویزیونی توسعه یافت،[۱۳۴] که پرنس-بایتوود در آوریل آن را تأیید کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند یک سریال محدود باشد.[۱۳۵]

فیلم‌های دیگر[ویرایش]

ابر قهرمانان مارول ۴بعدی (۲۰۱۰)[ویرایش]

در ۳۱ مه ۲۰۱۰، یک فیلم انیمیشن ۴ بعدی، با عنوان ابر قهرمانان مارول ۴بعدی، در مادام توسو لندن اکران شد که در آن مرد عنکبوتی و مرد آهنی، انتقام‌جویان را علیه دکتر دووم را رهبری می‌کنند.[۱۳۶] در ۲۶ آوریل ۲۰۱۲، نسخه به روز شده این فیلم با طرحی متفاوت، با حضور مرد عنکبوتی با ظرفیت کم، در موزه مادام توسو نیویورک افتتاح شد.[۱۳۷][۱۳۸][۱۳۹] در این فیلم تام کنی به عنوان صدای پیتر پارکر / مرد عنکبوتی حضور دارد.[۱۴۰]

فینیاس و فرب: مأموریت مارول (۲۰۱۳)[ویرایش]

در کامیک کان ۲۰۱۳، دن باکلی، رئیس شرکت مارول کامیکس ساخت یک فیلم تلویزیونی متقاطع از سری انیمیشن فینیاس و فرب را اعلام کرد که شخصیت‌هایی از مارول انترتینمنت را نمایش می‌دهد.[۱۴۱] این فیلم بین ۱۶ تا ۲۵ اوت ۲۰۱۳ از کانال دیزنی و دیزنی ایکس دی پخش شد.[۱۴۲][۱۴۳] با حضور دریک بل که نقش خود را در فیلم مرد عنکبوتی نهایی و تجمع انتقام جویان در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی، در کنار دنی ترجو در نقش سیمبیوت ونوم بازی می‌کند.[۱۴۴]

بازیگران و شخصیت‌های تکراری[ویرایش]

شخصیت مجموعه فیلم اولیه
(1977–1981)
مجموعه فیلم سم ریمی
(2002–2007)
مجموعه فیلم مارک وب
(2012–2014)
دنیای سینمایی مارول
(2016–اکنون)
دنیای مرد عنکبوتی سونی
(2018–اکنون)
مجموعه انیمیشن دنیاهای عنکبوتی
(2018–اکنون)
مرد عنکبوتی نیکولاس هاموند توبی مگوایر اندرو گارفیلد[الف] تام هالند[ب]
توبی مگوایر[پ]
اندرو گارفیلد[ت]
تام هالندU جیک جانسون[ث]
نیکلاس کیج[ج]
کریس پاین[چ]
جورما تاکونی[ح]
زن‌عمو می جف دانل رزماری هریس سالی فیلد مریسا تومی لی‌لی تاملین
جیمز جونا جیمسون دیوید وایت
رابرت اف سیمون
جی. کی. سیمونز جی.کی. سیمونز[خ] جی.کی. سیمونزU[خ] ادام براونU
جوزف "رابی" رابرتسون هیلی هیکس بیل نان
مری جین واتسون کیرستن دانست زوئی کراویتز
نورمن آزبورن ویلم دفو[د] کریس کوپر (بازیگر) ویلم دفو[د][۵۳] جورما تاکونی[د]
عمو بن کلیف رابرتسون مارتین شین کلیف رابرتسون A
هری آزبورن جیمز فرانکو[ذ] دین دی‌هان[د]
فلش تامپسون جو منگنیلو کریس زیلکا تونی ریوولوری
سارق مایکل پاپاجان[ر] لیف گانتوورت
بتی برانت الیزابت بنکس انگوری رایس
لیز آلن سالی لیوینگستون لورا هری‌یر
دکتر اختاپوس آلفرد مولینا[ز] آلفرد مولینا[ز][۵۳] کاترین هان[ژ]
لیزارد دیلن بیکر ریس ایفانز[س][۵۳] ن/م
جان جیمسون دنیل گیلیز کریس اوهارا
راینو توماس هیدن چرچ توماس هیدن چرچ[۵۳]
ادی براک
ونوم
توفر گریس تام هاردیU تام هاردی
گوئن استیسی برایس دالاس هاوارد[ش] اما استون هیلی استاینفلد[ص]
جورج استیسی جیمز کرامول دنیس لری ن/م
سالی آوریل کلسی چو ایزابلا آمارا
الکترو جیمی فاکس[۵۳]
کرکس / آدرین تومز مایکل کیتون
پرولر دونالد گلاور ن/مA ماهرشالا علی[ض]
مک گارگان مایکل ماندو خواکین کوسیو[ط]
مایلز مورالز شامیک مورA شامیک مور

استن لی و بروس کمپبل هر دو در فیلم‌های کوتاه ظاهر شده‌اند. لی، یکی از سازندگان مرد عنکبوتی، در همه فیلم‌ها به جز فیلم ۱۹۷۷ ظاهر شده‌است. در مرد عنکبوتی، او یکی از تماشاچیان بود که در جریان نبرد بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین در میدان تایمز، یک دختر جوان را از آوارهای در حال سقوط گرفت. برای مرد عنکبوتی ۲، او یک بار دیگر به عنوان یک تماشاگر ظاهر می‌شود، این بار یک زن را از سقوط آوار در طول نبرد بین مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس نجات می‌دهد، در حالی که در مرد عنکبوتی ۳، او مردی در خیابان بود که با پیتر پارکر صحبت می‌کرد.[۱۴۹]در سری وب، لی به عنوان یک کتابدار در مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود که با هدفون به موسیقی گوش می‌دهد در حالی که کتاب‌ها را مهر می‌کند، غافل از نبرد در حال انجام،[۱۵۰] و مهمان فارغ‌التحصیلی در مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ است.[۱۵۱]

کمپبل، همکار قدیمی سام ریمی، در هر سه فیلم او حضور داشت. در مرد عنکبوتی، او گوینده رینگ کشتی پیتر بود و به جای نام «مرد عنکبوتی» که پیتر می‌خواست به عنوان آن معرفی شود، نام «مرد عنکبوتی» را به او می‌دهد. در مرد عنکبوتی ۲، او راهبری بود که به پیتر اجازه ورود به تئاتر برای نمایش مری جین را نمی‌داد، وقتی دیر می‌رسید. برای مرد عنکبوتی ۳، کمپبل به عنوان یک مرد فرانسوی ظاهر می‌شود.[۱۵۲]

  1. Additionally, ماکس چارلز portrays a young Peter Parker in both films.
  2. Additionally, Max Favreau plays a young Peter Parker in مرد آهنی ۲.
  3. Appears alongside Holland and Garfield in Spider-Man: No Way Home.
  4. Appears alongside Holland and Maguire in Spider-Man: No Way Home.
  5. This Spider-Man is known as "Peter B. Parker".[۱۴۵]
  6. This Peter Parker is known as Spider-Man Noir.[۱۴۶]
  7. This Spider-Man is known as "Peter Parker".[۱۴۵]
  8. This Spider-Man, stated to be Peter Parker, is credited as "Last Dude".[۱۴۷]
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ Despite being portrayed by the same actor, this is a different version of the character than the one seen in the Raimi films.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ ۱۰٫۳ This version of the character uses the alias of the گرین گابلین.
  11. Despite his alter ego being marketed and noted on the credits as the New Goblin in مرد عنکبوتی ۳, the character never uses such alias in the film.
  12. This version of the Burglar is named Dennis Carradine.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ This version of the character is Otto Octavius as appeared in the source material.
  14. This version of the character is female and named Olivia Octavius.[۱۴۸]
  15. This version of the character has the Lizard alter ego.
  16. Additionally, a student in Peter Parker's university class in مرد عنکبوتی ۲, portrayed by بریانا براون، is identified as Gwen Stacy in the film's novelization.
  17. This version of the character is known as زن عنکبوتی (گوئن استیسی).
  18. This version of the characters uses the alias of Prowler.
  19. This version of the character uses the alias of عقرب (مارول کامیکس).

عوامل فیلم[ویرایش]

فیلم‌ها لایو-اکشن انیمیشن
مرد عنکبوتی مرد عنکبوتی ۲ مرد عنکبوتی ۳ مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه مرد عنکبوتی: دور از خانه مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (بخش اول)
۲۰۰۲ ۲۰۰۴ ۲۰۰۷ ۲۰۱۲ ۲۰۱۴ ۲۰۱۷ ۲۰۱۹ ۲۰۲۱ ۲۰۱۸ ۲۰۲۲
تهیه‌کنندگان
اجرایی
آوی آراد
استن لی
استن لی
کوین فایگی
جوزف ام. کاراکیولو
استن لی
کوین فیگی
مایکل گریلو
ای. بنت والش
استن لی
الکس کورتزمن
روبرتو ارسی
مارول استودیوز
ویکتوریا آلونسو
پاتریشیا ویچر
جرمی لچام
آوی آراد
مت تولماچ
استن لی
لوئیس دیسپوزیتو
ویکتوریا آلونسو
توماس ام. هامل
اریک هاوزرمن کارول
راشل اوکانر
استن لی
آوی آراد
مت تولماچ
لوئیس دیسپوزیتو
ویکتوریا آلونسو
جوآن پریتانو
راشل اوکانر
آوی آراد
مت تولماچ
ویل آلگرا
برایان مایکل بندیس
استن لی
پیتر رمزی
آدیتیا سود[۱۵۳]
آهنگساز دنی الفمن کریستوفر یانگ جیمز هورنر هانس زیمر
شش با شکوه[الف]
مایکل جاکینو دانیل پمبرتن
مدیر فیلمبرداری دان برجس (فیلم‌بردار) بیل پوپ جان شواتزمن دن میندل سالواتوره توتینو متیو جی. لوید مائورو فیوره
تدوین گر باب مورافسکی
آرتور کوبرن
باب موراوسکی آلن ادوارد بل
مایکل مک کاسکر
پیترو اسکالیا
پیترو اسکالیا دن لبنتال
دبی برمن
دن لبنتال
لی فولسوم-بوید
جفری فورد
لی فولسوم بوید
رابرت فیشر جونیور ن/م
  1. The one-time supergroup includes فارل ویلیامز، جانی مار، Mike Einziger, جانکی ایکس‌ال، Steve Mazzaro, and Andrew Kawczynski.

بازخورد[ویرایش]

گیشه[ویرایش]

فیلم تاریخ انتشار درآمد ناخالص باکس آفیس رتبه‌بندی باکس آفیس بودجه ارجاع
ایالات متحده خارج از
ایالات متحده
آمریکای شمالی خارج از
آمریکای شمالی
در سراسر جهان همه زمان ها
آمریکای شمالی
تمام وقت
در سراسر جهان
مجموعه فیلم سم ریمی
مرد عنکبوتی ۳ مه ۲۰۰۲ $۴۰۷٬۰۲۲٬۸۶۰ $۴۱۸٬۰۰۲٬۱۷۶ $۸۲۵٬۰۲۵٬۰۳۶ ۳۵ ۸۲ $139 million [۱۵۴]
مرد عنکبوتی ۲ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ $۳۷۳٬۵۸۵٬۸۲۵ $۴۱۵٬۳۹۰٬۶۲۸ $۷۸۸٬۹۷۶٬۴۵۳ ۴۶ ۹۵ $200 million [۱۵۵]
مرد عنکبوتی ۳ ۴ مه ۲۰۰۷ ۱ مه ۲۰۰۷ $۳۳۶٬۵۳۰٬۳۰۳ $۵۵۸٬۴۵۳٬۰۷۰ $۸۹۴٬۹۸۳٬۳۷۳ ۶۰ ۶۴ $258 million [۱۵۶]
مجموعه فیلم مارک وب
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۳ ژوئیه ۲۰۱۲ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ $۲۶۲٬۰۳۰٬۶۶۳ $۴۹۵٬۹۰۰٬۰۰۰ $۷۵۷٬۹۳۰٬۶۶۳ ۱۱۵ ۱۰۴ $230 million [۱۵۷]
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ ۲ مه ۲۰۱۴ ۱۶ آوریل ۲۰۱۴ $۲۰۲٬۸۵۳٬۹۳۳ $۵۰۶٬۱۲۸٬۳۹۰ $۷۰۸٬۹۸۲٬۳۲۳ ۲۰۸ ۱۲۱ $250 million [۱۵۸]
دنیای سینمایی مارول
مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ $۳۳۴٬۲۰۱٬۱۴۰ $۵۴۵٬۹۶۵٬۷۸۴ $۸۸۰٬۱۶۶٬۹۲۴ ۶۴ ۶۸ $175 million [۱۵۹]
مرد عنکبوتی: دور از خانه ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ $۳۹۰٬۵۳۲٬۰۸۵ $۷۴۱٬۳۹۵٬۹۱۱ $۱٬۱۳۱٬۹۲۷٬۹۹۶ ۴۰ ۲۵ $160 million [۱۶۰]
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ $۴۶۷٬۳۳۱٬۸۵۵ $۵۸۷٬۱۰۰٬۰۰۰ $۱٬۰۵۴٬۴۳۱٬۸۵۵ ۱۹ ۳۷ $200 million
انیمیشن دنیای عنکبوتی
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ $۱۹۰٬۲۴۱٬۳۱۰ $۱۸۵٬۲۹۹٬۵۲۱ $۳۷۵٬۵۴۰٬۸۳۱ ۲۳۲ ۳۳۵ $90 million [۱۶۱]
جمع $۲٬۹۶۴٬۳۲۹٬۹۷۴ $۴٬۴۵۳٬۶۳۵٬۴۸۰ $۷٬۴۱۷٬۹۶۵٬۴۵۴ ۶ ۶ $1.702 billion [۱۶۲]
[۱۶۳]

سه فیلم اول «مرد عنکبوتی» در آخر هفته افتتاحیه خود رکوردهای روز افتتاحیه جدیدی را در آمریکای شمالی ثبت کردند.[۱۶۴] این فیلم‌ها در میان رتبه‌بندی‌های آمریکای شمالی فهرست فیلم‌ها بر پایه نشریات مارول کامیکس با «مرد عنکبوتی» قرار دارند. رتبه دوم، "مرد عنکبوتی ۲" رتبه سوم، و "مرد عنکبوتی ۳" رتبه چهارم.[۱۶۵] در آمریکای شمالی، «مرد عنکبوتی»، «مرد عنکبوتی ۲» و «مرد عنکبوتی ۳» در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند. همه فیلم ابرقهرمانی، با سومین فیلم در رتبه پنجم جهانی فیلم‌های ابرقهرمانی (پس از انتقام‌جویان، مرد آهنی ۳، شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی‌خیزد).[۱۶۶] مرد عنکبوتی، مرد عنکبوتی ۲ و مرد عنکبوتی ۳ موفق‌ترین فیلم‌های تولید شده توسط سونی پیکچرز در آمریکای شمالی.[۱۶۷]

نظرات انتقادی و عمومی[ویرایش]

فیلم راتن تومیتوز متاکریتیک سینماسکور
مجموعه فیلم سم ریمی
مرد عنکبوتی (فیلم) ۹۰٪ (۲۴۵ بررسی)[۱۶۸] ۷۳ (۳۸ بررسی)[۱۶۹] A−[۱۷۰]
مرد عنکبوتی ۲ ۹۳٪ (۲۷۶ بررسی)[۱۷۱] ۸۳ (۴۱ بررسی)[۱۷۲] A−[۱۷۰]
مرد عنکبوتی ۳ ۶۳٪ (۲۶۳ بررسی)[۱۷۳] ۵۹ (۴۰ بررسی)[۱۷۴] B+[۱۷۰]
مجموعه فیلم مارک وب
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۷۲٪ (۳۳۶ بررسی)[۱۷۵] ۶۶ (۴۲ بررسی)[۱۷۶] A−[۱۷۰]
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ ۵۲٪ (۳۱۲ بررسی)[۱۷۷] ۵۳ (۵۰ بررسی)[۱۷۸] B+[۱۷۰]
دنیای سینمایی مارول
مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه ۹۲٪ (۳۹۵ بررسی)[۱۷۹] ۷۳ (۵۱ بررسی)[۱۸۰] A[۱۷۰]
مرد عنکبوتی: دور از خانه ۹۰٪ (۴۵۳ بررسی)[۱۸۱] ۶۹ (۵۵ بررسی)[۱۸۲] A[۱۷۰]
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست ۹۳٪ (۳۷۸ بررسی)[۱۸۳] ۷۱ (۵۸ بررسی)[۱۸۴] A+[۱۷۰]
انیمیشن دنیای عنکبوتی
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی ۹۷٪ (۳۹۳ بررسی)[۱۸۵] ۸۷ (۵۰ بررسی)[۱۸۶] A+[۱۷۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Brad Lang (December 20, 2021). "Andrew Garfield Spider-Man Fans Rally for a Third Movie". CBR. CBR. Retrieved December 20, 2021.
  2. RorMachine (December 20, 2021). "#MakeTASM3 Trends On Twitter As Fans Campaign For Andrew Garfield's SPIDER-MAN Return - SPOILERS". ComicBookMovie.com. ComicBookMovie.com. Retrieved December 20, 2021.
  3. IGN [@IGN] (December 20, 2021). "Now that Tom Holland's Spider-Man trilogy has concluded, fans are calling for Sony to bring back Andrew Garfield for a third Amazing Spider-Man film, with Amazing Spider-Man 3 trending over the weekend" (Tweet). Retrieved December 20, 2021 – via Twitter.
  4. Paul Tassi (December 20, 2021). "Could Andrew Garfield Work As The Venom Universe's Spider-Man?". Forbes. Forbes. Retrieved December 20, 2021.
  5. Clark, Travis. "Spider-Man's movie adventures have been a headache for Sony for over a decade, but the character is too valuable to compromise on". Business Insider. Retrieved 2019-09-27.
  6. am, Scott ColluraPosted: 15 Jun 2012 12:13, A Spider-Man/Avengers Crossover Almost Happened - IGN (به انگلیسی), retrieved 2021-11-25
  7. Iacobucci, Jordan. "10 Facts About The Canceled Amazing Spider-Man 3 Film". Screen Rant. Screen Rant. Retrieved 17 November 2021.
  8. Fritz, Ben (December 9, 2014). "Sony, Marvel Discussed Spider-Man Movie Crossover". The Wall Street Journal. Retrieved December 18, 2014.
  9. "Sony Pictures Entertainment Brings Marvel Studios Into The Amazing World Of Spider-Man". Marvel.com. فوریه 9, 2015. Archived from the original on February 10, 2015. Retrieved February 10, 2015.
  10. Bibbiani, William (آوریل 11, 2015). "Exclusive: Marvel's Spider-Man Reboot is NOT an Origin Story". CraveOnline.com. Archived from the original on April 12, 2015. Retrieved April 11, 2015.
  11. Quesada, Joe (March 22, 2015). "Have you seen any visual concepts/early designs". Tumblr. Retrieved March 22, 2015. The trick to making any incarnation of Spider-Man great, whether comics, animation or film is Peter Parker. Get Peter's character right and the rest falls into place.
  12. Khatchatourian, Maane (April 11, 2015). "'Spider-Man': New Movie Stars Teen Peter Parker". Variety. Retrieved May 15, 2015.
  13. Faraci, Devin (ژوئن 28, 2015). "Kevin Feige: Next Spider-Man Will Have New Villains, John Hughes Vibe". Birth. Movies. Death. Archived from the original on June 29, 2015. Retrieved June 28, 2015.
  14. Siegel, Tatiana (نوامبر 9, 2016). "Tom Holland Learned He Got His 'Spider-Man: Homecoming' Role From a Marvel Instagram Post". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 9, 2016. Retrieved November 9, 2016.
  15. Bradley, Bill (ژوئن 26, 2017). "Tom Holland Confirms Popular Fan Theory: Spider-Man Was In 'Iron Man 2'". HuffPost. Archived from the original on June 26, 2017. Retrieved June 26, 2017.
  16. Ryan, Mark (ژوئن 27, 2017). "'Spider-Man: Homecoming' Director Jon Watts Explains Real Story Behind Peter Parker's 'Iron Man 2' Cameo". Uproxx. Archived from the original on June 27, 2017. Retrieved June 27, 2017.
  17. Fleming, Mike Jr. (August 20, 2019). "Disney-Sony Standoff Ends Marvel Studios & Kevin Feige's Involvement In 'Spider-Man'". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 20, 2019. Retrieved August 20, 2019.
  18. Kit, Borys; McMillian, Graeme (August 20, 2019). "Sony, Marvel to Split on Future 'Spider-Man' Releases". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 20, 2019. Retrieved August 20, 2019.
  19. McNary, Dave (August 20, 2019). "Spider-Man Could Leave MCU if Disney, Sony Can't Reach Financing Deal". Variety. Archived from the original on August 20, 2019. Retrieved August 20, 2019.
  20. Coggan, Devan (24 August 2019). "Tom Holland opens up about Spider-Man's future in wake of Disney-Sony rift". Entertainment Weekly. Retrieved 26 August 2019.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ Lang, Brent (September 27, 2019). "Sony, Marvel Make Up: Companies Will Produce Third 'Spider-Man' Film". Variety. Archived from the original on September 27, 2019. Retrieved September 27, 2019.
  22. D'Alessandro, Anthony (September 27, 2019). "Jon Watts In Final Talks To Return As Director Of Third 'Spider-Man: Homecoming' Movie". Deadline Hollywood. Archived from the original on September 27, 2019. Retrieved September 27, 2019.
  23. Davis, Eric (November 29, 2021). "'Spider-Man: No Way Home' Producer Amy Pascal Reveals More About the Historic Film and Confirms Tom Holland's Future as Spider-Man". Fandango (به انگلیسی). Retrieved 2021-11-29.
  24. Fritz, Ben (February 10, 2015). "Marvel and Sony Reach Deal on Spider-Man Movie Production". The Wall Street Journal. Retrieved February 9, 2015.
  25. McNary, David (مارس 3, 2015). "Russo Brothers Sign First-Look Deal with Sony". Variety. Archived from the original on March 3, 2015. Retrieved March 3, 2015.
  26. Cabin, Chris (January 14, 2016). "'Captain America: Civil War' Directors on Landing Spider-Man, 'Infinity War' Shooting Schedule". Collider. Archived from the original on January 14, 2016. Retrieved January 14, 2016.
  27. Damore, Meagan (دسامبر 7, 2015). "Anthony Russo Reveals Spider-Man Was Always "Plan A" For "Captain America: Civil War"". Comic Book Resources. Archived from the original on December 8, 2015. Retrieved December 8, 2015.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ Kit, Borys (May 30, 2015). "Spider-Man Hopefuls Screen-Test in Atlanta as Marvel Decision Nears (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 23, 2015. Retrieved May 30, 2015.
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ Kit, Borys; Siegel, Tatiana (ژوئن 23, 2015). "Robert Downey Jr. and Secret Screen-Tests: How the New 'Spider-Man' Team Was Chosen". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 25, 2015. Retrieved June 25, 2015.
  30. "Sony Pictures and Marvel Studios Find Their 'Spider-Man' Star and Director" (Press release). Marvel.com. June 23, 2015. Retrieved June 24, 2015.
  31. Kroll, Justin (ژوئیه 8, 2015). "Marisa Tomei to Play Aunt May in New 'Spider-Man' Movie (EXCLUSIVE)". Variety. Archived from the original on July 8, 2015. Retrieved July 8, 2015.
  32. Mallenbaum, Carly (آوریل 13, 2016). "'Captain America: Civil War' premiere: 5 things we learned". USA Today. Archived from the original on April 13, 2016. Retrieved April 13, 2016.
  33. Siegel, Lucas (آوریل 13, 2016). "Marvel and Sony's Spider-Man Reboot is Officially Spider-Man: Homecoming". Comicbook.com. Archived from the original on April 13, 2016. Retrieved April 13, 2016.
  34. Ford, Rebecca (ژانویه 20, 2016). "'Jumanji' Release Date Pushed, 'Spider-Man' Shifts Up". The Hollywood Reporter. Archived from the original on January 20, 2016. Retrieved January 20, 2016.
  35. "Sony Pictures and Marvel Studios Find Their 'Spider-Man' Star and Director". Marvel.com. ژوئن 23, 2015. Archived from the original on June 24, 2015. Retrieved June 23, 2015.
  36. ۳۶٫۰ ۳۶٫۱ Strom, Marc (July 23, 2016). "SDCC 2016: 'Spider-Man: Homecoming' Introduces Its Villain". Marvel.com. Archived from the original on July 24, 2016. Retrieved July 23, 2016.
  37. Kit, Borys (آوریل 21, 2016). "Robert Downey Jr. Joins 'Spider-Man: Homecoming'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 21, 2016. Retrieved April 21, 2016.
  38. Truitt, Brian (دسامبر 8, 2016). "Exclusive photo: Spider-Man Tom Holland unmasked in 'Homecoming'". USA Today. Archived from the original on December 21, 2016. Retrieved December 8, 2016.
  39. Coggan, Devan (ژوئن 20, 2016). "Chris Pratt, Tom Holland cross paths as Spider-Man: Homecoming starts filming". Entertainment Weekly. Archived from the original on June 21, 2016. Retrieved June 20, 2016.
  40. Leslie, Jennifer (مه 5, 2016). ""Captain America: Civil War" was shot in, around Atlanta". WXIA-TV. Archived from the original on May 5, 2016. Retrieved May 5, 2016.
  41. Peters, Megan (اکتبر 2, 2016). "Tom Holland Shares Photo From Spider-Man: Homecoming's Last Day Of Filming". Comicbook.com. Archived from the original on October 3, 2016. Retrieved October 2, 2016.
  42. Lang, Brett (October 16, 2016). "Tom Holland Dishes on 'Spider-Man: Homecoming'". Variety. Archived from the original on October 18, 2016. Retrieved October 16, 2016.
  43. Couch, Aaron (February 10, 2017). "'Avengers: Infinity War' Featurette Shows Off First Footage From Set". The Hollywood Reporter. Archived from the original on February 11, 2017. Retrieved February 10, 2017.
  44. Kit, Borys; Couch, Aaron (April 18, 2017). "Marvel's Kevin Feige on Why the Studio Won't Make R-Rated Movies, 'Guardians 2' and Joss Whedon's DC Move". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 18, 2017. Retrieved April 18, 2017.
  45. D'Alessandro, Anthony (دسامبر 9, 2016). "'Spider-Man: Homecoming 2' Shoots Web Around Independence Day 2019 Frame; 'Bad Boys 4' Moves To Memorial Day". Deadline Hollywood. Archived from the original on December 10, 2016. Retrieved December 9, 2016.
  46. Chitwood, Adam (ژوئن 26, 2017). "'Spider-Man: Homecoming 2' Filming Dates, Title Details Revealed". Collider. Archived from the original on June 26, 2017. Retrieved June 26, 2017.
  47. Patches, Matt (June 23, 2018). "Tom Holland just revealed the full title of Spider-man 2". Polygon. Archived from the original on June 24, 2018. Retrieved June 23, 2018.
  48. Schaefer, Sandy (April 17, 2019). "Spider-Man: Far From Home Release Date Moves Up 3 Days". Screen Rant. Archived from the original on April 17, 2019. Retrieved April 17, 2019.
  49. Kit, Borys (October 1, 2020). "'Spider-Man 3' Jolt: Jamie Foxx Returning as Electro (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 6, 2020. Retrieved October 8, 2020.
  50. Fleming, Mike Jr. (August 23, 2019). "Next Post-'Spider-Man' Skirmish For Sony & Disney: A Tug Of War Over 'Spider-Man' Helmer Jon Watts?". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  51. "'Spider-Man: No Way Home' trailer: Here's what's revealed and what we still don't know". Washington Post (به انگلیسی). ISSN 0190-8286. Retrieved 2021-08-27.
  52. Borys, Kit (October 8, 2020). "Benedict Cumberbatch Joins 'Spider-Man 3' as Doctor Strange (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 8, 2020. Retrieved October 8, 2020.
  53. ۵۳٫۰ ۵۳٫۱ ۵۳٫۲ ۵۳٫۳ ۵۳٫۴ ۵۳٫۵ Coggan, Devan (November 16, 2021). "New Spider-Man: No Way Home trailer swings headfirst into the multiverse". Entertainment Weekly. Archived from the original on November 17, 2021. Retrieved November 16, 2021.
  54. "'Spider-Man: No Way Home' Producer Amy Pascal Reveals More About the Historic Film and Confirms Tom Holland's Future as Spider-Man". Fandango (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-21.
  55. Barnes, Brooks (2021-12-17). "Kevin Feige and Amy Pascal on the Future of 'Spider-Man' and the M.C.U." The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Archived from the original on 2021-12-28. Retrieved 2021-12-21.
  56. ۵۶٫۰ ۵۶٫۱ Alexander, Julia (November 1, 2019). "Spider-Man: Into the Spider-Verse sequel arrives April 2022". The Verge.
  57. ۵۷٫۰ ۵۷٫۱ December 04, Devan Coggan; EST, 2021 at 07:48 PM. "Get a first look at 'Spider-Man: Across the Spider-Verse (Part One)'". EW.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-05.
  58. McNary, Dave (December 23, 2015). "Spider-Man Animated Movie Pushed Back to December 2018". Variety. Retrieved December 23, 2015.
  59. Freeman, Molly (April 26, 2017). "Animated Spider-Man Movie Release Date Moved Up a Week". Screen Rant. Retrieved April 27, 2017.
  60. Sciretta, Peter (April 13, 2016). "Sony Says Animated Spider-Man Movie Will Visually Break New Ground for the Superhero Genre (CinemaCon 2016)". SlashFilm. Retrieved April 23, 2016.
  61. Kit, Borys (June 20, 2016). "Sony Unveils Plans for Animated 'Spider-Man' and 'Emojimovie: Express Yourself'". The Hollywood Reporter. Retrieved June 20, 2016.
  62. Mendelson, Scott (January 18, 2017). "Sony's Animated 'Spider-Man' Movie To Star Miles Morales". Forbes. Retrieved February 7, 2017.
  63. Barnhardt, Adam (December 1, 2018). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Producers Want Spider-Ham Spinoffs". ComicBook.com. Archived from the original on December 2, 2018. Retrieved December 3, 2018.
  64. Coogan, Devan (February 18, 2019). "Exclusive: Watch a clip from Spider-Ham's new 'Spider-Verse' short". Entertainment Weekly (به انگلیسی). Retrieved February 18, 2019.
  65. ۶۵٫۰ ۶۵٫۱ McNary, Dave (November 27, 2018). "Sony Developing 'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Sequel and Spinoff". Variety. Archived from the original on November 28, 2018. Retrieved November 30, 2018.
  66. ۶۶٫۰ ۶۶٫۱ ۶۶٫۲ ۶۶٫۳ Abbate, Jake (December 14, 2018). "Amy Pascal Teases Into the Spider-Verse Sequel Plans, New Characters". SuperHeroHype. Retrieved December 15, 2018.
  67. "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Sequel and All-Female Spinoff in the Works From Sony (Exclusive)". The Hollywood Reporter. November 27, 2018.
  68. @chrizmillr (2021-02-25). "Actually not true. Phil and I are writing with Dave Callaham. Phil is currently working on the script this very second. Peter is an EP and is totally involved. Plus there are some other creative team announcements coming soon" (Tweet) – via Twitter.
  69. Vary, Adam B. (2021-04-19). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Sequel Snares New Directing Trio (EXCLUSIVE)". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-19.
  70. "Hailee Steinfeld Addresses Spider-Gwen's 'Into the Spider-Verse' Spinoff Movie". Marvel.
  71. Donnelly, Matt (December 18, 2018). "John Mulaney's Pitch for 'Spider-Ham' Film: Spotlight' … but Family Friendly'". Variety.
  72. ۷۲٫۰ ۷۲٫۱ ۷۲٫۲ Busch, Anita (May 19, 2017). "Tom Hardy Is 'Venom' In New Sony Marvel Film To Be Directed By Ruben Fleischer". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 21, 2017.
  73. ۷۳٫۰ ۷۳٫۱ Hood, Cooper (March 16, 2017). "Venom Movie Reportedly Set by Sony for 2018 Release [Updated]". Screen Rant. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 21, 2017.
  74. ۷۴٫۰ ۷۴٫۱ Kroll, Justin [@krolljvar] (October 3, 2017). "Venom update: Kelly Marcel (50 Shades of Grey) penning latest draft of script" (Tweet). Archived from the original on October 4, 2017. Retrieved October 4, 2017 – via Twitter.
  75. ۷۵٫۰ ۷۵٫۱ D'Alessandro, Anthony (April 30, 2021). "Sony Marvel Movie 'Morbius' Shifts A Week Later Next Winter". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 1, 2021. Retrieved May 1, 2021.
  76. ۷۶٫۰ ۷۶٫۱ Kroll, Justin (June 27, 2017). "Jared Leto to Star in 'Spider-Man' Spinoff 'Morbius' From Director Daniel Espinosa". Variety. Archived from the original on June 27, 2018. Retrieved June 28, 2017.
  77. ۷۷٫۰ ۷۷٫۱ ۷۷٫۲ ۷۷٫۳ Verhoeven, Beatrice (May 26, 2021). "Aaron Taylor-Johnson to Play Spider-Man Villain Kraven the Hunter in Solo Movie". TheWrap. Archived from the original on May 26, 2021. Retrieved May 26, 2021.
  78. Coggan, Devan (July 13, 2018). "Venom: How Tom Hardy transformed himself into a sharp-toothed, slobbering symbiote". Entertainment Weekly. Archived from the original on July 15, 2018. Retrieved July 15, 2018.
  79. Kit, Boris (March 4, 2016). "'Spider-Man' Spinoff 'Venom' Revived at Sony (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 21, 2017.
  80. Trumbore, Dave (March 27, 2017). "Exclusive: Sony Developing 'Venom' as R-Rated Start to Their Own Marvel Universe". Collider.com. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 21, 2017.
  81. Venom Movie [@VenomMovie] (October 23, 2017). "Day 1. #Venom" (Tweet). Archived from the original on October 24, 2017. Retrieved October 24, 2017 – via Twitter.
  82. Hardy، Tom [@tomhardy] (ژانویه ۲۷, ۲۰۱۸). «Wrapped. Life back. Bye 👋». بایگانی‌شده از اصلی در فوریه ۸, ۲۰۱۸. دریافت‌شده در فوریه ۹, ۲۰۱۸ – به واسطهٔ اینستاگرام. مقدار |dead-url=live نامعتبر (کمک)
  83. Marc, Christopher (September 9, 2017). "Update: 'Venom' Production Start Delayed Until Late October". Omega Underground. Archived from the original on September 10, 2017. Retrieved September 10, 2017.
  84. Pereira, Alyssa (January 11, 2018). "Marvel movie 'Venom' starring Tom Hardy and Michelle Williams to film in San Francisco". San Francisco Chronicle. Archived from the original on January 27, 2018. Retrieved January 27, 2018.
  85. Long, Christian (August 8, 2018). "Venom Will Have 'Key Points of Intersection' to Other Spider-Verse Films". Syfy Wire. Archived from the original on August 10, 2018. Retrieved August 10, 2018.
  86. McDonald, Seth (September 28, 2018). "LRM Exclusive: Venom Producer On Whether Or Not Venom's World Is The MCU". Latino Movie Review. Retrieved October 7, 2018.
  87. Lussier, Germain (December 6, 2018). "For Spider-Man: Into the Spider-Verse, Every Cool Surprise You Can Imagine Was Considered". io9. Archived from the original on December 7, 2018. Retrieved December 12, 2018. 'Meanwhile in another universe.' Those four words at the end of Venom may have changed everything when it comes to Spider-Man movies. By shifting out of Venom's universe and showing a scene from Spider-Man: Into the Spider-Verse, the filmmakers and studio made it abundantly clear that Venom and Into the Spider-Verse are both happening in the same multiverse.
  88. Weintraub, Steve (October 16, 2018). "'Venom' Producers on Carnage, 'Morbius', & Why 'Spider-Man: Into the Spiderverse' Is "Mindblowing"". Collider. Archived from the original on October 16, 2018. Retrieved October 17, 2018.
  89. Schedeen, Jesse (May 10, 2021). "Venom: Let There Be Carnage – Exclusive Trailer Breakdown with Director Andy Serkis". IGN. Archived from the original on May 10, 2021. Retrieved May 10, 2021.
  90. Weintraub, Steve (October 12, 2018). "Director Ruben Fleischer on 'Venom', Carnage, and Tom Hardy's Insane Performance". Collider. Archived from the original on October 16, 2018. Retrieved October 17, 2018.
  91. Kroll, Justin (January 7, 2019). "'Venom' Sequel in Works With Kelly Marcel Returning to Pen Script (Exclusive)". Variety. Archived from the original on January 8, 2019. Retrieved January 8, 2019.
  92. Kit, Borys (August 5, 2019). "Andy Serkis Closes Deal to Direct 'Venom 2' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 5, 2019. Retrieved August 5, 2019.
  93. Ridgley, Charlie (November 15, 2019). "Venom 2 Starts Production Today". ComicBook.com. Archived from the original on November 15, 2019. Retrieved November 16, 2019.
  94. Marc, Christopher (September 8, 2019). "Exclusive: Tom Hardy's 'Venom 2' Will Shoot At Warner Bros. Studios Leavesden". HNEntertainment. Archived from the original on November 15, 2019. Retrieved November 16, 2019.
  95. ۹۵٫۰ ۹۵٫۱ Perine, Aaron (February 8, 2020). "Venom 2 Production Celebrates Production Wrap in London". ComicBook.com. Archived from the original on February 9, 2020. Retrieved February 10, 2020.
  96. Couch, Aaron (September 6, 2021). "'Venom: Let There Be Carnage' Moves Up 2 Weeks". The Hollywood Reporter. Archived from the original on September 6, 2021. Retrieved September 6, 2021.
  97. Sandwell, Ian (December 15, 2021). "Spider-Man: No Way Home credits scene explained". Digital Spy. Archived from the original on December 16, 2021. Retrieved December 18, 2021.
  98. Ramirez II, Hector (January 14, 2020). "Morbius: Sony Releases Spider-Verse Vampire Film's Official Summary". Comic Book Resources. Archived from the original on January 15, 2020. Retrieved January 18, 2020.
  99. Fleming, Mike Jr. (June 27, 2018). "Jared Leto, Daniel Espinosa Team For Sony's 'Morbius' Spider-Man Spinoff". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 27, 2018. Retrieved June 28, 2018.
  100. Kit, Borys (November 13, 2017). "'Spider-Man' Spinoff: Morbius the Living Vampire Movie in the Works With 'Power Rangers' Writers". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 14, 2017. Retrieved November 14, 2017.
  101. Leto, Jared [@JaredLeto] (March 5, 2019). "1 week down...11 to go... Get Ready 💪 #MORBIUS @MorbiusMovie" (Tweet). Archived from the original on March 6, 2019. Retrieved March 10, 2019 – via Twitter.
  102. Zinski, Dan (February 11, 2019). "Morbius Star Jared Leto Teases Start Of Filming In London". Screen Rant. Archived from the original on February 12, 2019. Retrieved February 24, 2019.
  103. Dumaraog, Ana (June 22, 2019). "Future Spider-Man Spinoff Movies Will Stand On Their Own". Screen Rant. Archived from the original on June 22, 2019. Retrieved September 27, 2019.
  104. Boucher, Geoff (January 13, 2020). "'Morbius' Teaser: Jared Leto Sinks Teeth Into Marvel Vampire Role". Deadline Hollywood. Archived from the original on January 14, 2020. Retrieved January 18, 2020.
  105. Keegan, Rebecca (August 18, 2021). "Michael Keaton on Reviving Batman and the Power of Saying No to Hollywood". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 18, 2021. Retrieved August 18, 2021.
  106. Newby, Richard (January 13, 2020). "How 'Morbius' Can Build to a Spider-Man Crossover Movie". The Hollywood Reporter. Archived from the original on January 13, 2020. Retrieved January 18, 2020.
  107. Yehl, Joshua (January 14, 2020). "Morbius Trailer First Look: Jared Leto Talks Debut as the Iconic Marvel Monster". IGN. Archived from the original on January 15, 2020. Retrieved January 18, 2020.
  108. Sneider, Jeff (August 2, 2018). "Exclusive: 'Kraven the Hunter' Movie Lands 'Equalizer' Writer Richard Wenk". Collider. Archived from the original on August 4, 2018. Retrieved August 4, 2018.
  109. Kroll, Justin (August 20, 2020). "Marvel's 'Kraven The Hunter' Movie At Sony Eyes 'Triple Frontier's J.C. Chandor As Director". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 20, 2020. Retrieved August 20, 2020.
  110. Barnhardt, Adam (October 22, 2021). "Sony Announces Two New Marvel Movies for 2023". ComicBook.com. Archived from the original on October 22, 2021. Retrieved October 23, 2021.
  111. Patten, Dominic (December 13, 2013). "Sony Sets Spider-Man Spinoffs 'Venom,' 'Sinister Six' With New "Franchise Brain Trust"". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 20, 2017.
  112. Kit, Borys; Ford, Rebecca (April 7, 2014). "Spider-Man Spinoff 'Sinister Six' Names Director". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 4, 2018. Retrieved August 4, 2018.
  113. Sneider, Jeff (November 10, 2015). "17 Movies Shaken by Sony Hack, From 'The Interview' to 'Spectre' to 'Steve Jobs'". TheWrap. Archived from the original on May 20, 2017. Retrieved May 20, 2017.
  114. ۱۱۴٫۰ ۱۱۴٫۱ ۱۱۴٫۲ Robinson, Joanna (December 14, 2018). "Sony Finally Untangles Its Spider Web". Vanity Fair. Archived from the original on December 14, 2018. Retrieved December 15, 2018.
  115. Popcorn Talk (September 1, 2017). Meet the Movie Press for September 1st, 2017. YouTube. Archived from the original on September 4, 2017. Retrieved September 3, 2017.
  116. Couch, Aaron; McMillan, Graeme (March 14, 2018). "Spike Lee Circling Sony Superhero Movie 'Nightwatch'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 14, 2018. Retrieved March 15, 2018.
  117. Schaefer, Sandy (October 25, 2018). "Spike Lee is Not Making Sony Marvel's Nightwatch Movie". Screen Rant. Archived from the original on October 25, 2018. Retrieved October 26, 2018.
  118. Outlaw, Kofi (August 24, 2018). "Tom Hardy Is Already Signed for 'Venom' Movie Trilogy". ComicBook.com. Archived from the original on August 30, 2018. Retrieved August 31, 2018.
  119. Crossman, Ash (September 28, 2021). "Andy Serkis Interview: Venom 2". Screen Rant. Archived from the original on September 30, 2021. Retrieved September 30, 2021.
  120. Weintraub, Steve (December 6, 2021). "Producer Amy Pascal on 'Spider-Man: No Way Home' and the Status of 'Venom 3'". Collider. Archived from the original on December 6, 2021. Retrieved December 30, 2021.
  121. ۱۲۱٫۰ ۱۲۱٫۱ Lang, Brent; Kroll, Justin (August 9, 2018). "What's Next for the Spider-Man Universe After 'Venom' (Exclusive)". Variety. Archived from the original on August 9, 2018. Retrieved August 10, 2018.
  122. ۱۲۲٫۰ ۱۲۲٫۱ Fleming, Mike Jr. (May 21, 2020). "Marc Guggenheim Scripting Spider-Man Universe Heroine 'Jackpot' Movie For Sony Pictures". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 21, 2020. Retrieved May 21, 2020.
  123. Burlingame, Russ (May 25, 2020). "Marc Guggenheim Has Been Working on Jackpot Way Longer Than You Think". ComicBook.com. Archived from the original on May 26, 2020. Retrieved May 26, 2020.
  124. Sneider, Jeff (September 26, 2019). "Exclusive: Sony Taps 'Morbius' Writers for 'Madame Web' Movie Set in Spider-Man Universe". Collider. Archived from the original on September 27, 2019. Retrieved September 26, 2019.
  125. ۱۲۵٫۰ ۱۲۵٫۱ Kroll, Justin (May 20, 2020). "Secret Marvel Movie From Sony in the Works With Director S.J. Clarkson (Exclusive)". Variety. Archived from the original on May 21, 2020. Retrieved May 20, 2020.
  126. Gonzalez, Umberto (March 10, 2020). "Roberto Orci to Write Untitled 'Spider-Man' Spin-Off (Exclusive)". TheWrap. Archived from the original on March 13, 2020. Retrieved March 10, 2020.
  127. Kroll, Justin (August 19, 2020). "Olivia Wilde Tapped To Direct Untitled Female-Centered Marvel Movie At Sony". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 19, 2020. Retrieved August 19, 2020.
  128. Siegel, Tatiana; Kit, Borys (June 21, 2017). "How Sony Learned to Cede Control to Marvel on 'Spider-Man: Homecoming'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 21, 2017. Retrieved June 21, 2017.
  129. Couch, Aaron (June 23, 2018). "Tom Holland Reveals Next 'Spider-Man' Movie Is Called 'Far From Home'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 24, 2018. Retrieved June 24, 2018.
  130. ۱۳۰٫۰ ۱۳۰٫۱ Andreeva, Nellie (June 18, 2021). "Tom Spezialy Inks Overall Deal With Amazon Studios, Joins Marvel Series 'Silk' As Showrunner". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 18, 2021. Retrieved June 18, 2021.
  131. N'Duka, Amanda (June 22, 2018). "Sony & Amy Pascal Developing Marvel Comic 'Silk', About Korean-American Superhero". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 23, 2018. Retrieved June 24, 2018.
  132. Andreeva, Nellie (September 3, 2020). "Amazon In Talks For Sony's Suite Of TV Series Featuring Marvel Characters, Led By 'Silk'". Deadline Hollywood. Archived from the original on September 4, 2020. Retrieved September 12, 2020.
  133. Otterson, Joe (September 3, 2020). "Silk Live-Action Marvel Series in the Works at Sony Pictures Television". Variety. Archived from the original on September 3, 2020. Retrieved September 3, 2020.
  134. Troughton, James (January 15, 2020). "Exclusive: Silver & Black TV Show In Development". FandomWire. Archived from the original on January 15, 2020. Retrieved April 25, 2020.
  135. Davids, Brian (April 21, 2020). "'Love & Basketball' at 20: Gina Prince-Bythewood on Wanting to Make a Black 'When Harry Met Sally'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 22, 2020. Retrieved April 25, 2020.
  136. "New Marvel Super Heroes 4D at Madame Tussauds". Madame Tussauds. Archived from the original on 20 August 2012. Retrieved 2012-08-22.
  137. "MTV Geek – Marvel's Avengers Come To Life At New Madame Tussauds New York Exhibit". MTV Geek. 2012-04-20. Retrieved 2012-08-22.
  138. "Madame Tussauds New York Teases '4D' Marvel Super-Heroes Exhibit". Comics Alliance. Archived from the original on 2012-06-04. Retrieved 2012-08-22.
  139. "Madame Tussauds and Marvel Team Up to Bring Superheroes to Life in 4D". Entertainment Designer. 2013-12-16. Archived from the original on April 6, 2017. Retrieved 2016-05-16.
  140. "Marvel Super Heroes 4D". Behind The Voice Actors.
  141. "Phineas and Ferb and Marvel Team Up For Phineas and Ferb: Mission Marvel". LaughingPlace.com. July 17, 2012. Retrieved May 30, 2013.
  142. Blum, Matt (July 14, 2012). "First Animated Disney – Marvel Crossover Announced – And It's Phineas and Ferb! | GeekDad". Wired. Retrieved May 30, 2013.
  143. "Phineas and Ferb: Mission Marvel Debut Date Announced". IGN. June 28, 2013. Retrieved June 28, 2013.
  144. Goldman, Eric (June 28, 2013). "Phineas and Ferb: Mission Marvel Debut Date Announced".
  145. ۱۴۵٫۰ ۱۴۵٫۱ Acuna, Kirsten. "There are 7 versions of Spider-Man in 'Into the Spider-Verse' — here are the actors behind each one". Insider. Archived from the original on November 30, 2018. Retrieved November 30, 2018.
  146. Goldberg, Matt (July 5, 2018). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse': Nicolas Cage Confirmed to Play Another Spider-Man". کلایدر (وبگاه). Archived from the original on July 5, 2018. Retrieved July 6, 2018.
  147. Vejvoda, Jim (November 29, 2018). "Spider-Man: Into the Spider-Verse Official Credits Reveal Surprise Voice Actor Cameos". آی‌جی‌ان. Archived from the original on November 30, 2018. Retrieved December 2, 2018.
  148. Desowtiz, Bill (February 19, 2019). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse': Making Doc Ock Olivia the Subversive Secret Weapon". ایندی‌وایر. Archived from the original on February 20, 2019. Retrieved May 28, 2020.
  149. Tucker, Reed (November 4, 2013). "Stan Lee's mighty Marvel cameos". The New York Post. Retrieved April 24, 2014.
  150. Marshall, Rick (May 24, 2011). "Stan Lee reveals his cameo". MTV. Retrieved May 27, 2011.
  151. "Photos of Stan Lee Filming His Amazing Spider-Man 2 Cameo". SuperHeroHype.com. June 3, 2013. Retrieved June 3, 2013.
  152. Topel, Fred (May 1, 2007). "Campbell Explains "Spider-Man 3" Cameos to Maguire". Rotten Tomatoes.
  153. "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Sequel Snares New Directing Trio (EXCLUSIVE)". April 19, 2021.
  154. "Spider-Man (2002)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  155. "Spider-Man 2 (2004)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  156. "Spider-Man 3 (2007)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  157. "The Amazing Spider-Man (2012)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  158. "The Amazing Spider-Man 2 (2014)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  159. "Spider-Man: Homecoming (2017)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  160. "Spider-Man: Far from Home". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  161. "Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)". Box Office Mojo. Retrieved August 2, 2020.
  162. "Spider-Man Movies at the Box Office". Box Office Mojo. Archived from the original on November 26, 2005. Retrieved November 26, 2019.
  163. "Movie Franchises and Brands Index". Box Office Mojo. Archived from the original on December 16, 2018. Retrieved July 24, 2019.
  164. "برفینگ ویژه مرد عنکبوتی". موجو باکس آفیس. Retrieved 22 May 2007.
  165. "فیلم‌های کمیک مارول". موجو باکس آفیس. Retrieved 15 می 2007. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  166. "فیلم‌های ابرقهرمانی". موجو باکس آفیس. Retrieved 15 می 2007. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  167. "نتایج باکس آفیس تمام وقت سونی / کلمبیا". موجو باکس آفیس. Retrieved 17 می 2007. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  168. "Spider-Man (2002)". راتن تومیتوز. Retrieved May 19, 2020.
  169. "Spider-Man Reviews". متاکریتیک. Retrieved May 15, 2007.
  170. ۱۷۰٫۰ ۱۷۰٫۱ ۱۷۰٫۲ ۱۷۰٫۳ ۱۷۰٫۴ ۱۷۰٫۵ ۱۷۰٫۶ ۱۷۰٫۷ ۱۷۰٫۸ "Cinemascore". Archived from the original on 2018-12-20.
  171. "Spider-Man 2 (2004)". راتن تومیتوز. Retrieved May 19, 2020.
  172. "Spider-Man 2 Reviews". متاکریتیک. Retrieved May 15, 2007.
  173. "Spider-Man 3 (2007)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  174. "Spider-Man 3 Reviews". متاکریتیک. Retrieved May 15, 2007.
  175. "The Amazing Spider-Man (2012)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  176. "The Amazing Spider-Man Reviews". متاکریتیک. Retrieved July 8, 2012.
  177. "The Amazing Spider-Man 2 (2014)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  178. "The Amazing Spider-Man 2 Reviews". متاکریتیک. Retrieved September 6, 2018.
  179. "Spider-Man: Homecoming (2017)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  180. "Spider-Man: Homecoming Reviews". متاکریتیک. Retrieved July 8, 2017.
  181. "Spider-Man: Far From Home (2019)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  182. "Spider-Man: Far from Home Reviews". متاکریتیک. Retrieved July 10, 2019.
  183. "Spider-Man: No Way Home Home (2021)". راتن تومیتوز. Retrieved January 1, 2022.
  184. "Spider-Man: No Way Home Reviews". متاکریتیک. Retrieved January 1, 2022.
  185. "Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)". راتن تومیتوز. Retrieved September 4, 2020.
  186. "Spider-Man: Into the Spider-Verse Reviews". متاکریتیک. Retrieved January 4, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]