مرد عنکبوتی: دور از خانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرد عنکبوتی: دور از خانه
پوستر انتشار سینمایی
کارگردانجان واتس
تهیه‌کننده
نویسنده
  • کریس مک‌کنا
  • اریک سامرز
بر پایه
بازیگران
موسیقیمایکل جاکینو
فیلم‌بردارمتیو جی. لوید
تدوین‌گر
  • دن لبنتال
  • لی فولسوم بوید
شرکت‌های
تولید
توزیع‌کنندهسونی پیکچرز ریلیزینگ
تاریخ‌های انتشار
مدت زمان
۱۲۹ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۶۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱٫۱۳۲ میلیارد دلار[۲]

مرد عنکبوتی: دور از خانه (انگلیسی: Spider-Man: Far From Home) فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی است که بر پایهٔ شخصیت مرد عنکبوتی از مارول کامیکس ساخته شده و در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم با مشارکت کلمبیا پیکچرز و مارول استودیوز تولید شده و به‌وسیلهٔ گروه سینمایی سونی پیکچرز عرضه شده‌است. این فیلم دنباله‌ای بر مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۷) محسوب می‌شود و بیست و سومین فیلم از دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود. کارگردانی این فیلم بر عهدهٔ جان واتس از فیلم‌نامه‌ای نوشتهٔ کریس مک‌کنا و اریک سامرز است و در آن تام هالند در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی در کنار ساموئل ال. جکسون، زندیا، کوبی اسمالدرز، جان فاورو، جی. بی اسموو، جیکوب باتالون، مارتین استار، مریسا تومی و جیک جیلنهال ایفای نقش می‌کند. در این فیلم، نیک فیوری پارکر و میستریو را به خدمت می‌گیرد تا در حین اردوی مدرسه در اروپا با عنصری بنیادین مقابله کنند.

بحث ساخت دنبالهٔ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه از اکتبر ۲۰۱۶ شکل گرفت و سپس این پروژه در همان سال تأیید شد. هالند، واتس و نویسندگان فیلم همه قرار بود که تا پایان سال ۲۰۱۷ بازگردند. در سال ۲۰۱۸، جکسون و جیلنهال به ترتیب در نقش فیوری و میستریو به گروه بازیگران فیلم پیوستند. هالند عنوان دنباله را پیش از آغاز فیلم‌برداری اعلام کرد. مرحلهٔ فیلم‌برداری در ماه ژوئیه آغاز شد و در انگلستان، جمهوری چک، ایتالیا و منطقه کلان‌شهری نیویورک انجام شد. تولید فیلم در اکتبر ۲۰۱۸ به پایان رسید. کمپین بازاریابی مرد عنکبوتی: دور از خانه پرخرج‌ترین بازاریابی برای یک فیلم بود و سعی شد که از افشای طرح داستانی انتقام‌جویان: پایان بازی پیش از انتشار در آوریل ۲۰۱۹ جلوگیری کند.

مرد عنکبوتی: دور از خانه نخستین بار در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ در تئاتر چینی تی‌سی‌ال به نمایش درآمد و به‌عنوان آخرین فیلم از فاز سوم دنیای سینمایی مارول در ۲ ژوئیه به‌صورت سینمایی در ایالات متحده منتشر شد. شوخ‌طبعی و جلوه‌های بصری این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فروش جهانی این فیلم بالغ بر ۱٫۱ میلیارد بود و به نخستین فیلم مرد عنکبوتی بدل شد که از مرز یک میلیارد دلار فروش عبور کرده‌است. مرد عنکبوتی: دور از خانه پرفروش‌ترین فیلم سونی پیکچرز تاکنون، چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ و بیست و چهارمین فیلم پرفروش تمام دوران است. دنباله‌ای از فیلم با عنوان مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شده‌است.

داستان[ویرایش]

پس از ماجراهای پایان بازی و مرگ تونی استارک،[۳] پیتر پارکر به همراه دوستانش به یک اردوی مدرسه‌ای به اروپا می‌رود. در این سفر با نیک فیوری مواجه می‌شود که از او می‌خواهد به میستریو بپیوندد تا با هم علیه المنتال‌ها بجنگند که میستریو به پیتر پارکر خیانت کرده و تمام تجهیزات استارک را از آن خود می‌کند و پیتر باید با آن مقابله کند.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش توضیحات
تام هالند پیتر پارکر/مرد عنکبوتی پسر نوجوانی که پس از نیش خوردن توسط عنکبوتی که ژنتیکش دستکاری شده، توانایی‌هایی شبیه به یک عنکبوت به دست آورده‌است، او عضو گروه انتقام‌جویان است. جان واتس دربارهٔ شخصیت پارکر در این فیلم گفت: "برخلاف فیلم قبلی که پیتر آرزو دارد مسئولیت‌های بزرگسالانه به دست آورد و کارهای قهرمانه انجام دهد، او در این فیلم دوست دارد که از دنیای قهرمانانه بیرون بیاید و مانند یک فرد عادی به تعطیلات برود؛ این فیلم دربارهٔ جهان اوست."
ساموئل ال. جکسون نیک فیوری مدیر سابق شیلد، مربی جدید پیتر پارکر.
زندیا میشل جونز (ام‌جی) یکی از همکلاسی‌های پارکر که پیتر پارکر به او علاقه دارد. نام کامل او، که میشل جونز است در فیلم آورده نشده‌است.
جیکوب باتالون ند لیدز بهترین دوست پارکر.
کوبی اسمالدرز ماریا هیل کارگاه زبردست و دستیار نیک فیوری.
تونی ریوولوری فلش تامپسون همکلاسی و رقیب پیتر پارکر.
مریسا تومه خاله می خاله پیتر، او از هویت پیتر آگاه است و دوست دارد که او بیشتر مرد عنکبوتی باشد تا به مردم کمک کند.
جیک جیلنهال کوئنتین بک / میستریو کارمند سابق صنایع استارک و متخصص توهمات هولوگرافی، او ادعا می‌کند که شخصی ابرقهرمان از دنیای موازی و گویی دوست پیتر پارکر است که در جنگ با عناصر چهارگانه ضد قهرمان به پیتر کمک می‌کند.
انگوری رایس بتی برنت دوست دختر ند لیدز و دوست پیتر و ام‌جی.
ریمی هی براد داویس همکلاسی پیتر که به ام‌جی علاقه دارد.
جان فاورو هپی هوگان دستیار و رئیس امنیت صنایع تونی استارک، او مراقب پیتر پارکر است.
مارتین استار آقای هرینگتون معلم پیتر پارکر.
همکی مادرا آقای دلمار
جی. کی. سیمونز جیمز جونا جیمسون سر دبیر روزنامه دیلی بیوگل که از مرد عنکبوتی متنفر است. جی. کی. سیمونز قبلاً این نقش را در مرد عنکبوتی (مجموعه فیلم سم ریمی) ایفا کرده بود.
کنت چوی مدیر مدرسهٔ پارکر
جی. بی اسموو معلم معلم پیتر پارکر که در سفر به اروپا مراقب دانش‌آموزان است.

موسیقی[ویرایش]

در اکتبر سال ۲۰۱۸، مایکل جاکینو که آهنگساز مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه بود، قرارداد خود را برای آهنگسازی مجدد امضا کرد. آلبوم موسیقی متن فیلم در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

بازاریابی[ویرایش]

اولین تریلر این فیلم در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شد و بعد از ۲۴ ساعت ۱۳۰ میلیون بازدید داشت. دومین تریلر این فیلم نیز در ۶ مه ۲۰۱۹ منتشر شد و در طول ۲۴ ساعت ۱۳۵ میلیون بازدید داشت که رکورد بازدید تاریخ سونی را شکست.

آئودی با تبلیغ چندین وسیله نقلیه در طول تریلر و فیلم‌های کوتاه، از این فیلم حمایت مالی کرد، همچنین شرکت‌های دکتر پپر و برگر کینگ نیز مشارکت داشتند. ارزش بازاریابی تبلیغاتی فیلم ۲۸۸ میلیون دلار بود که بیشترین ارزش برای یک فیلم در طول تاریخ سینما محسوب می‌شود.

انتشار[ویرایش]

مرد عنکبوتی: دور از خانه اولین بار در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ در تئاتر چینی تی‌سی‌ال به نمایش درآمد؛ سپس در ۲۸ ژوئن در چین و ژاپن و در ۲ ژوئیه و به صورت آی‌مکس در ایالات متحده آمریکا اکران شد. در ابتدا قرار بود که فیلم در تاریخ ۵ ژوئیه در آمریکا اکران شود. مرد عنکبوتی: دور از خانه آخرین فیلم از فاز سوم دنیای سینمایی مارول بود که اکران شد.

رسانه‌های خانگی[ویرایش]

نسخه دیجیتال مرد عنکبوتی: دور از خانه در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹، از طرف سونی پیکچرز عرضه شد. نسخه دیسک بلو-ری و دی‌وی‌دی نیز در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۹ در دسترس عموم مردم قرار گرفت. نسخه خانگی این فیلم، دارای فیلم کوتاهی از پیتر پارکر بود که از نسخه اولیه حذف شده‌بودند.

بازخورد[ویرایش]

باکس آفیس[ویرایش]

مرد عنکبوتی: دور از خانه ۳۹۱ میلیون دلار در ایالات متحده آمریکا و کانادا]و ۷۴۲ میلیون دلار در کشورهای دیگر فروش کرد و در مجموع به فروش ۱٬۱۳۲ میلیارد دلار رسید و به پرفروش‌ترین فیلم مرد عنکبوتی، چهارمین فیلم پرفروش ۲۰۱۹، بیست و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، دهمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سونی پیکچرز تبدیل شد.[۲] به گزارش ددلاین هالیوود، مرد عنکبوتی: دور از خانه در جایگاه هفتم با ارزشترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.[۴]

مرد عنکبوتی: دور از خانه در روز اول اکران خود در آمریکا حدود ۴۰ میلیون دلار، در روز دوم ۲۷ میلیون دلار فروش رفت که رکورد فروش در روز تعطیلات را شکست، پیش از این این رکورد در اختیار تبدیل‌شوندگان با ۲۵ میلیون دلار فروش بود. این فیلم در طی شش روز اکران خود به فروشی بالغ بر ۱۸۵ میلیون دلار رسید و از فروش مرد عنکبوتی ۲ که در طی شش روز ۱۸۰ میلیون دلار به فروش رفته بود، عبور کرد. همچنین این فیلم در اولین روز اکران در چین، ۳۶ میلیون دلار، در کره جنوبی ۳۴ میلیون دلار، در انگلستان ۱۸ میلیون دلار و در مکزیک ۱۴ میلیون دلار فروش رفت.[۵]

پاسخ منتقدان[ویرایش]

مرد عنکبوتی: دور از خانه علاوه بر موفقیت در گیشه، با استقبال بالای منتقدان همراه بود و توانست نمره ۹۱ از ۱۰۰ را بر اساس ۴۴۱ نقد از منتقدان سایت راتن تومیتوز دریافت کند. در نقد کلی این سایت آمده‌است: «ترکیبی از عشق نوجوانی و اقدام ابرقهرمانه و غیرقابل پیش‌بینی؛ مرد عنکبوتی: دور از خانه به شکلی عالی زمینه را برای دوره بعدی آماده می‌کند.»[۶]

جوایز[ویرایش]

سال جایزه دسته‌بندی دریافت‌کننده(ها) نتیجه
۱۱ اوت ۲۰۱۹ جوایز برگزیده نوجوانان بهترین فیلم تابستانی مرد عنکبوتی: دور از خانه پیروز
بهترین بازیگر مرد فیلم‌های تابستانی تام هالند پیروز
۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ جایزه ساترن بهترین فیلم کمیک بوکی مرد عنکبوتی: دور از خانه نامزدشده
بهترین جلوه‌های ویژه نامزدشده
بهترین بازیگر جوان تام هالند پیروز
۱۰ نوامبر ۲۰۱۹ جوایز برگزیده مردم بهترین فیلم اکشن ۲۰۱۹ مرد عنکبوتی: دور از خانه نامزدشده
بهترین فیلم ۲۰۱۹ نامزدشده
ستاره فیلم‌های اکشن تام هالند پیروز
۱۲ نوامبر ۲۰۱۹ جشنواره فیلم هالیوود بهترین جلوه‌های ویژه استیون کندی نامزدشده
۳ دسامبر ۲۰۱۹ جایزه ملی فیلم بهترین فیلم بلند مرد عنکبوتی: دور از خانه نامزدشده
بهترین بازیگر اول مرد تام هالند نامزدشده
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جی. بی اسموو پیروز
۴ دسامبر ۲۰۱۹ جوایز ای ای سی تی آ بهترین جلوه‌های بصری برندان سیلز، مایکل پدرو، اندرو زینک پیروز
۹ ژوئیه ۲۰۲۰ انجمن منتقدان هالیوود بهترین فیلم پرفروش مرد عنکبوتی: دور از خانه نامزدشده
۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰ جوایز گزینش منتقدان فیلم بهترین فیلم نامزدشده
۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰ جوایز انجمن جلوه‌های بصری بهترین شبیه‌سازی جیکوب کلارک، استفانی مولک نامزدشده
۲ مه ۲۰۲۰ جوایز برگزیده کودکان نیکلودین محبوبترین فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه نامزدشده
محبوبترین ابرقهرمان تام هالند پیروز

دنباله[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۹، مارول استودیوز و سونی پیکچرز اعلام کردند که قرار است پس از موافقت دو شرکت در جریان مذاکرات دربارهٔ بازگشت مرد عنکبوتی به دنیای سینمایی مارول، فیلم سوم را تولید کنند. جان واتس به عنوان کارگردان به پروژه برگشت و اعلام شد که تام هالند، زندیا، مریسا تومی، جیکوب باتالون و تونی ریوولوری نقش‌های قبلی خود در این فیلم را ایفا می‌کنند. حضور بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استرنج، اندرو گارفیلد و توبی مگوایر نیز تأیید شد؛ گارفیلد و فاکس قبلاً در سری فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز این نقش‌ها را ایفا کرده بودند.[۷] آلفرد مولینا در نقش دکتر اختاپوس، ویلم دفو در نقش گرین گابلین و توماس هیدن چرچ در نقش مرد شنی از فیلم‌های ساختهٔ سم ریمی، در کنار ریس ایفانز در نقش مارمولک و جیمی فاکس در نقش الکترو از فیلم‌های ساختهٔ مارک وب در مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست حضور داشته‌اند.[۸] این فیلم در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد.[۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Spider-Man: Far From Home". British Board of Film Classification. Archived from the original on June 16, 2019. Retrieved June 15, 2019.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Spider-Man: Far from Home". Box Office Mojo. IMDb. Archived from the original on August 23, 2019. Retrieved November 19, 2019.
  3. Chitwood, Adam (January 15, 2019). "First 'Spider-Man: Far From Home' Trailer Sends Peter Parker on a European Vacation". Collider. Archived from the original on January 15, 2019. Retrieved January 15, 2019.
  4. D'Alessandro, Anthony (April 22, 2020). "'Spider-Man: Far From Home' Reps Sony's Most Profitable Movie Of 2019: No. 8 In Deadline's Most Valuable Blockbuster Tournament". Deadline Hollywood. Archived from the original on April 22, 2020. Retrieved April 22, 2020.
  5. Tartaglione, Nancy (July 7, 2019). "'Spider-Man: Far From Home' Snares $580M Global In First 10 Days, Nears $400M Offshore – International Box Office". Deadline Hollywood. Archived from the original on July 8, 2019. Retrieved July 8, 2019.
  6. "Spider-Man: Far From Home". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved July 28, 2023. ویرایش در ویکی‌داده
  7. Debruge, Peter (December 13, 2021). "'Spider-Man: No Way Home' Review: Tom Holland Cleans Out the Cobwebs of Sprawling Franchise With Multiverse Super-Battle". Variety. Archived from the original on December 14, 2021. Retrieved December 14, 2021.
  8. Coggan, Devan (November 16, 2021). "New Spider-Man: No Way Home trailer swings headfirst into the multiverse". Entertainment Weekly. Archived from the original on November 17, 2021. Retrieved November 16, 2021.
  9. Dornbush, Jonathon (February 24, 2021). "Spider-Man 3's Title Is Spider-Man: No Way Home". IGN. Archived from the original on February 24, 2021. Retrieved December 6, 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]