مردی روی طناب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مردی روی طناب
پوستر تئاتری
کارگردانالیا کازان
فیلمنامه‌نویسرابرت ای شروود
بر پایهمردی روی طناب: رمان کوتاه (۱۹۵۳)
اثر نیل پترسون
بازیگرانفردریک مارچ
تری مور
گلوریا گراهام
پل هارتمن
ریچارد بون
کامرون میچل
آدولف منژو
موسیقیفرانتس واکسمن
فیلم‌بردارجرج کراوس
تدوین‌گردوروتی اسپنسر
توزیع‌کنندهاستودیو قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
  • ۱ آوریل ۱۹۵۳ (۱۹۵۳-۰۴-۰۱) (لس آنجلس)
مدت زمان
۱۰۵ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱٫۲ میلیون دلار[۱]

مردی روی طناب (انگلیسی: Man on a Tightrope) فیلمی فیلم نوآر محصول سال ۱۹۵۳ آمریکا به کارگردانی الیا کازان است. از بازیگران این فیلم می‌توان به فردریک مارچ، تری مور و گلوریا گراهام اشاره کرد. این فیلم توانست به سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین راه پیدا کند.[۲] داستان فیلم بر اساس بر اساس رمانی با همین که به قلم نیل پترسون در سال ۱۹۵۲ به نگارش درآمده است توسط رابرت ای شروود به رشتهٔ تحریر کشیده شده‌است.

پترسون این داستان واقعی را، که اولین بار در مجله بین‌المللی رمان رخداد منتشر شد، بر اساس داستانی آلمانی با عنوان فرار از سیرک برومباخ که در سال ۱۹۵۰ نوشته شده بود، بازنویسی کرد و کارمندان سیرک برومباخ در نسخه فیلم در نقش شخصیت‌های خودشان ظاهر شدند.

خلاصه داستان[ویرایش]

کارل سرنیک، یک کارمند سیرک در سال ۱۹۵۲ در چکسلواکی تلاش می‌کند تا سیرکوس، معشوقهٔ خود را، که پیش از شکل‌گیری دولت کمونیستاز خانواده اش جدا شده‌است، در کنار خویش نگه دارد. اندکی بعد دولت سرنیک را به عنوان مدیر سیرک انتخاب می‌کند، اما او با وخیم شدن اوضاع در سیرک در پی خروج کارگران، شغل او به تنش کشیده می‌شود و از سوی دیگر، از طرف دختر و همسرش مورد خیانت قرار می‌گیرد.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Solomon, Aubrey. Twentieth Century Fox: A Corporate and Financial History (The Scarecrow Filmmakers Series). Lanham, Maryland: Scarecrow Press, 1989. شابک ‎۹۷۸−۰−۸۱۰۸−۴۲۴۴−۱. p248
  2. "1st Berlin International Film Festival: In Competition". berlinale.de. Archived from the original on 2010-02-02. Retrieved 2009-12-22.

پیوند به بیرون[ویرایش]