آرژانتینی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مردم آرژانتین)
آرژانتینی‌ها
Argentinos
کل جمعیت
ح. ۴۴ میلیون
مناطق با جمعیت چشمگیر
 آرژانتین        ۴۳ میلیون[۱]
کل جمعیت پراکندهح. ۶۰۰٬۰۰۰
 ایالات متحده آمریکا۲۲۴٬۹۵۲[۲]
 شیلی۸۵٬۷۲۴[۳]
 اسپانیا۷۲٬۱۹۰[۴]
 اسرائیل۴۸٬۳۱۲[۲]
 برزیل۴۲٬۲۰۲[۵]
 اروگوئه۲۲٬۷۴۳[۲]
 کانادا۱۹٬۲۱۰[۲]
 استرالیا۱۴٬۱۹۰[۲]
 مکزیک۱۳٬۶۹۶[۲]
 فرانسه۱۱٬۸۹۹[۲]
 ایتالیا۱۱٬۲۳۹[۲]
 بریتانیا۱۰٬۲۰۰[۲]
زبان‌ها
اسپانیایی
(گویش ریوپلتنسِی، گویش کوردوبس)
دین
قومیت‌های وابسته
سایر لاتینوها
(بخصوص پاراگوئه‌ای‌ها و اوروگوئه‌ای‌هالاتینوهای سفید، بومی‌های آرژانتین

آرژانتینی‌ها (به اسپانیایی: argentinos‎) شهروندان آرژانتین یا فرزندان آن‌ها خارج از این کشور هستند. آرژانتین کشوری چندنژادی است؛ بدین معنی که افرادی از نژادهای گوناگون را در خود جای داده‌است. به همین دلیل، آرژانتینی‌ها ملیتشان را یک نژاد در نظر نمی‌گیرند؛ بلکه آن را شهروندی این کشور با نژادهای گوناگون می‌دانند. بجز جمعیت بومی، تقریباً تمامی آرژانتینی‌ها یا اجدادشان در پنج قرن اخیر به آنجا مهاجرت نموده‌اند. در حقیقت، بین کشورهایی در جهان که بیشترین مهاجران را در تاریخ معاصر در خود جا داده‌اند، آرژانتین با ۶٫۶ میلیون پس از ایالات متحده با ۲۷ میلیون در رتبه دوم و بالاتر از سایر مقاصد مهاجران مانند کانادا، برزیل و استرالیا قرار دارد.

طبق سرشماری ۲۰۱۰، آرژانتین ۴۰٬۰۹۱٬۳۵۹ نفر را در خود جای داده‌است که از این میان ۱٬۸۰۵٬۹۵۷ یا ۴٫۶٪ این جمعیت خارج از این کشور زاده شده بودند. این کشور برای مدت زیادی یکی از کشورهایی در آمریکای لاتین بوده که کمترین رشد جمعیت را داشته‌است و در سال ۲۰۰۸ تخمین زده شد که سالانه رشد جمعیت این کشور ۰٫۹۱۷٪ با نرخ تولد ۱۶٫۳۲ تولد زنده در هر ۱٬۰۰۰ نفر و نرخ مرگ ۷٫۵۴ در هر ۱٬۰۰۰ نفر باشد. در این کشور همچنین مرگ و میر نوزادان به نسبت پایین است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "United Nations population prospects" بایگانی‌شده در ۲۰ مارس ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine(PDF) 2015 revision
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ ۲٫۷ ۲٫۸ Perfil migratorio de Argentina 2012 [Migratory profile of Argentina 2012] (PDF). Buenos Aires: International Organization for Migration. 2012. p. 184. ISBN 978-92-9068-657-6. Retrieved 2 March 2013.
  3. "Gobierno cifra en más de un millón el número de inmigrantes que están en Chile" [Government figures are in, more than one million immigrants are in Chile]. La Tercera (به اسپانیایی). 4 April 2018. Retrieved 29 July 2018.
  4. "TablaPx". www.ine.es.
  5. "EXCLUSIVO: OS NÚMEROS EXATOS E ATUALIZADOS DE ESTRANGEIROS NO BRASIL". Retrieved 29 March 2015.
  6. Religion in Latin America: Widespread Change in a Historically Catholic Region (PDF). Pew Research Center. 13 November 2014. pp. 14, 162, 164. Archived from the original (PDF) on 20 September 2016. Retrieved 28 July 2015.