مربچه (رامهرمز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مربچه)
مربچه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانرامهرمز
بخشمرکزی
دهستانحومه غربی (رامهرمز)
مردم
جمعیت۸۴۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۶۴۶۱۸

مربچه، مرکز دهستان حومه غربی و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است. مردم این روستا با فامیل‌های محمدیان و مالکی و غیره چهارلنگ بختیاری می باشند که همه آنها با یکدیگر نسبت نزدیک و دور فامیلی دارند.

این روستا تقریباً با شهر رامهرمز ۱۵ کیلومتر و با شهر اهواز ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستا دارای هوایی گرم و خشک است ولی نسبت به شهر رامهرمز گاهی دارای هوای خنک تری با اختلاف ۳ تا ۶ درجه سانتی گراد بوده‌است.

روستای مربچه از لحاظ وسعت و زمین کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین روستاهای رامهرمز و حومه به‌شمار می‌رود. روستای مربچه در گذشته توسط خوانین بختیاری اداره می‌شد و بعد از آن نمایندگان خوانین به نام‌های حسینعلی لاری زاده و توکل مالک مربچه و زمین‌های کشاورزی شدند.

روستای مربچه ۱۶۰ خیش زمین کشاورزی در منطقه خود، و ۳۲ خیش در منطقه چموم دارا می‌باشد.

در جریان دستور اصلاحات ارضی شاهنشاهی ارتشتاران محمدرضا پهلوی، حسینعلی لاری زاده با تقسیط بهای زمین و اخذ اقساط، سند ۸۰ خیش خود را بنام کشاورزان منتقل اما توکل ۸۰ خیش سهم خود را به اوقاف واگذار نمود تا به طریق و فرصتی در آینده بتواند دوباره زمین‌ها را بدست آورد که مشکلات آن همچنان پابرجا و دامن گیر کشاورزان است. همچنین از ۳۲ خیش در منطقه چموم حسینعلی لاری زاده ۱۶ خیش سهم خود را به کشاورزان منتقل و توکل ۱۶ خیش سهم خود را به اوقاف واگذار نمود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حومه غربی قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۸۴۹ نفر (۲۳۶ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۶.