محمود جوهری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمود جوهری
زادهٔ۱۳۲۴
درگذشت۴ فروردین 1355
(بر اثر سانحه رانندگی)
مدفنبهشت زهرای تهران
ملیتایرانی
پیشههنرپیشه

محمود جوهری (زاده ۱۳۲۴ – درگذشته ۴ فروردین ۱۳۵۵) هنرپیشه ایرانی و بازیگر اصلی سریال دلیران تنگستان در نقش رئیس‌علی دلواری بود.

محمود جوهری در عرصه تئاتر، چهره‌ای فعال و پویا بود و نمایش‌های زیادی را به صحنه برده بود. او در تئاتر، نویسنده، کارگردان، چهره پرداز و بازیگر موفقی بود و با فوت ناگهانی اش هنر نمایش در ایران یکی از چهره‌های با استعداد و آینده دارش را از دست داد. اما ایفای نقش او در مجموعه تلویزیونی دلیران تنگستان اثری به یادماندنی از وی برای هنردوستان به یادگار گذاشت.

پس از پایان ساخت سریال، جوهری در حادثه تصادف اتومبیلش در نوروز ۱۳۵۵ کشته شد. وی که با پیکان جوانان قرمز رنگش و بهمراه همسر و کودک خردسالشان راهی مسافرتی نوروزی به جنوب کشور بودند، طی مسیر دچار سانحه گشته و در این حادثه، به همراه همسرش کشته شد و در قطعه ۹، ردیف ۵۹، شماره ۳ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.[۱][۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. «مروری بر بازآفرینی گذشته در تلویزیون: سریال دلیران تنگستان». پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیما. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ مرداد ۱۳۹۲.
  2. «گفتگوی علی شیرازی با همایون شهنواز، کارگردان سریال [[دلیران تنگستان]]:دوست ندارم به گذشته رجوع کنم!». خبرگزاری میراث فرهنگی. ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲. تداخل پیوند خارجی و ویکی‌پیوند (کمک)
  3. «نقش و بازیگر؛ محمدسعید محصصی». «ومستند» (سایت سینمای مستند). ۵ مرداد ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲.
  • علیرضا قناد - آشنایی با هنرمندان ایرانی (۸): محمود جوهری

پیوند به بیرون[ویرایش]