محمد شیاع السودانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد شیاع السودانی
نخست‌وزیر عراق
آغاز به کار
۲۷ اکتبر ۲۰۲۲
رئیس‌جمهورعبداللطیف رشید
پس ازمصطفی الکاظمی
وزیر حقوق بشر عراق
دوره مسئولیت
۲۱ دسامبر ۲۰۱۰ – ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴
رئیس‌جمهورجلال طالبانی
نخست‌وزیرنوری مالکی
پس ازوجدان میخائیل سلیم
پیش ازمحمدمهدی امین البیاتی
استاندار استان میسان
دوره مسئولیت
۲۰۰۹ – ۲۰۱۰
پس ازعادل مهودری رادی
پیش ازعلی دوایی لازم
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۷۰ (۵۳–۵۴ سال)
بغداد، عراق
حزب سیاسیحزب الدعوه اسلامی
محل تحصیلدانشگاه بغداد
تخصصسیاستمدار

محمد شیاع السودانی (عربی: محمد شياع السوداني) یک سیاستمدار شیعه عراقی است که از ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ به‌عنوان نخست‌وزیر عراق فعالیت می‌کند. او از سال ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۴ وزیر حقوق بشر عراق در شورای وزیران نخست‌وزیر نوری مالکی بود.او در سال ۱۹۷۰ در شهر بغداد به دنیا آمد و هنگامی که ده ساله بود در سال ۱۹۸۰، رژیم حاکم تحت ریاست جمهوری صدام حسین پدر و پنج نفر از اعضای خانواده اش را به اتهام عضویت در حزب الدعوه اسلامی اعدام کرد که در حزب الدعوه ممنوع شد. زمان. وی در قیام شعبانیه در سال ۱۳۷۰ شرکت کرد و به دلیل شرایط امنیتی و آزار و اذیت، سه سال تا پایان تحصیلات دانشگاهی به بغداد رفت. وی متاهل و دارای چهار فرزند است. او دارای مدرک لیسانس در علوم کشاورزی از دانشکده کشاورزی دانشگاه بغداد و مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت پروژه است.

در سال ۱۹۹۷ به ریاست کشاورزی میسان منصوب شد و در آنجا مسئولیت هایی از جمله افسر کشاورزی ناحیه کیمیت و علی الشرقی، بخش تولیدات گیاهی و مهندس ناظر در برنامه تحقیقات ملی با فائو سازمان ملل به او سپرده شد. .

پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، السودانی به عنوان هماهنگ کننده بین نهاد ناظر بر اداره استان میسان و مرجع موقت ائتلاف منصوب شد. وی در سال ۲۰۰۴ سمت شهردار شهر آماره مرکز استان میسان و بزرگترین شهر آن را بر عهده گرفت. السودانی سپس در سال ۲۰۰۵ به عنوان یکی از اعضای شورای استانی میسان به عنوان نامزد در لیست حزب الدعوه انتخاب شد و در سال ۲۰۰۹ مجدداً انتخاب شد. [۱][۲] او بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ استاندار استان میسان بود.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "وزارة حقوق الانسان :: Ministry Of Human Rights". Humanrights.gov.iq. Archived from the original on 2008-03-24. Retrieved 2012-10-20.
  2. "تشکیلة الحکومة العراقیة :: Iraqi Cabinet Members". CIA. Archived from the original on 2013-03-13.
  3. "Maysan Province receives new vocational training center".