محمدعلی ریاضی یزدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمدعلی ریاضی یزدی
زاده۱۲۹۰
ایران، یزد
محل زندگییزد، اصفهان، تهران
درگذشته۲۹ اسفند ۱۳۶۲
ایران، تهران
آرامگاهابن بابویه
لقبشاعر آل‌الله
معین‌السادات
تخلصریاضی، قضایی
پیشهصاحب جمع اموال و انباردار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران
زمینه کاریشاعر
ملیت ایران
تحصیلاتالهیات
لیسانس علوم تربیتی
دانشگاهدانشگاه تهران
سبک نوشتاریاشعار مذهبی
پدر و مادرسیدابراهیم یزدی

سید محمدعلی ریاضی یزدی شاعر یزدی و ملک‌الشعرای آستان حضرت معصومه بود که به «ریاضی» و «قضایی» تخلص می‌کرد و به خاطر اشعار مذهبیش به «شاعر آل‌الله» و «معین‌السادات» مشهور شده بود.

زندگی[ویرایش]

سید محمدعلی ریاضی یزدی در سال ۱۲۹۰ خورشیدی در شهر یزد زاده‌شد. پدرش سید ابراهیم یزدی و پدربزرگش میرزا علینقی وقت‌الساعتی بود. او تحصیلات ابتدایی را در یزد گذراند و پس از آن تا ۱۶ سالگی به تحصیل در علوم دینی و حوزوی پرداخت. پس از تحصیل در علوم دینی در ۱۷ سالگی به همراه برادر خود سید کاظم ریاضی یزدی برای تحصیل در علوم جدید به اصفهان رفت و یک سال در آنجا اقامت نمود و موفق به کسب سیکل اول خود شد. پس از کسب سیکل اول به خدمت نظام درآمد و بعد از آن به تهران رفت و در دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران در رشته الهیات به تحصیل پرداخت و پس از آن مدرک کارشناسی علوم تربیتی خود را کسب کرد. پس از اخذ لیسانس در دانشگاه تهران به صاحب جمع اموال و انباردار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران منصوب شد و به مدت ۳۹ سال در این منصب خدمت نمود و در سال ۱۳۴۷ بازنشسته شد. ریاضی در ۲۹ اسفند ۱۳۶۱ در سن ۷۱ سالگی در تهران درگذشت و در گورستان ابن بابویه به خاک سپرده شد.

شیوه ادبی[ویرایش]

وی در مدایح و مناقب معصومین و در سرودن انواع شعر از قصیده و غزل مهارت زیادی داشت، اما تمایل او بیشتر به قالب مثنوی می‌باشد. در محافل ادبی و مذهبی به «شاعر آل‌الله» معروف بود و او را «معین‌السادات» نیز می‌گفتند. ریاضی به رتبه ملک‌الشعرایی در آستان حضرت معصومه (س) نیز دست یافت. او در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ در جلسات انجمن ادبی گوهر شرکت می‌کرد و اشعار خود را می‌خواند که بیشتر آنها را مجلهٔ گوهر به چاپ رسانده‌است. بنای حرم حضرت معصومه و مسجد دانشگاه تهران به اشعار او مزین گشته‌است. ریاضی در نثر نیز هنر خود را آزموده بود و در روزنامه آتشفشان و انسان آزاد مقالات اجتماعی و سیاسی زیادی را به چاپ رسانده است.

منابع[ویرایش]

  • راسخون
  • محمد کاظمینی، مشاهیر یزد، ج. اول، یزد، شابک ۹۶۴-۸۰۰۹-۱۱-۲
  • حسن مرسلوند، رجال و مشاهیر ایران، ج. سوم، تهران