محله نصرآباد (اصفهان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نصر آباد نام محله ای قدیمی در اصفهان می‌باشد

محله نصرآباد در استان اصفهان و در محدوده‌ی غربی شهر اصفهان واقع شده است. این محله از شمال با بلوار آتشگاه و خیابان قدس و از شرق با خیابان مظاهری و خیابان میرزا طاهر محدود شده است و با محله‌های ‌ناژوان، بازوگاه، آزادان، کارلادان، زهران، گورتان مجاورت دارد.

این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و از اماکن مهم این محله می‌توان به رستوران عشایر، بوستان شفق و وباغ ها کوچه باغ های آن اشاره کرد

نصرآباد از بلوک ماربین است و در مغرب اصفهان قرار دارد و نام باستانی آن، نرسی آباد است

«بلوک ماربین به دلیل وفور آب و درخت و میوه، بر تمام دهستان­ های اطراف اصفهان برتری داشت و از کثرت درخت، کمتر آفتاب زمین آن را پیدا می‌کرد و از دور، مانند یک جنگل که درختان وی دست به هم داده­ باشند نمایان و پدیدار بود. چنانکه شاعری در وصف آن گوید:

ماربینش چو روضه­ ارمست ###. آفتاب اندرو درم درمست


نصرآباد از حیث آب فراوان و درختان میوه الخصوص درخت چنار و باغ‌ها و بیشه­ های فراوان که همه در حوالی زاینده ­رود واقع­ بود، بر بسیاری از قرای ماربین رجحان داشت. نصرآباد از دیرزمان، همواره جایگاه دانشمندان و مهد رجال افاضل و عرفا بود و هنوز خانقاه و مدفن شیخ ابوالقاسم نصرآبادی از اکابر و بزرگان عالم عرفان و خلیفه­ شیخ شبلی بغدادی، در آنجا برقرار و زیارتگاه عموم است. اکنون این خانقاه به تکیه­میان­ده نصرآباد معروف است.

خواجه صدر علی (خواجه صدرالدین علی طبیب)، جد اعلای میرزا محمدطاهر نصرآبادی صاحب تذکره­ نصرآبادی، که بر طبق نگارش میرزا محمدطاهر در زمان سلطان محمد گورکان حاکم اصفهان بود، در نصرآباد مدرسه ­ای بنا کرد که هنوز سردر نیمه ­آباد آن برقرار است و بر عظمت و مهارت معماران قدیم گواهی می ­دهد. چنانکه محمدطاهر در تذکره­ خود می­ نگارد، این مدرسه موقوفات بسیار داشت و چند محل در حوالی مدرسه به­ علاوه­ تمامی قریه­ بیدهند (گلپایگان) و دو دانگ خوانسار، وقف این مدرسه بود.




این مکان مدرسه، خانقاه و مدفن شیخ ابوالقاسم نصرآبادی, از عرفای اصفهانی بوده که از مدرسه و خانقاه امروزه تنها سردر آن باقي مانده است. این سردر در سال ۸۵۴ هجری به وسیله خواجه صدرالدین علی طبیب بنا شده است. این مکان امروزه به مسجد و تکیه تبديل شده است. همچنین آرامگاه محمد طاهر نصرآبادی در این تکیه قرار دارد.