محسن وزیری‌مقدم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محسن وزیری‌مقدم
زادهٔ۵ خرداد ۱۳۰۳
تهران، ایران
درگذشت۱۶ شهریور ۱۳۹۷ (۹۴ سال)
رم، ایتالیا
علت مرگکهولت سن
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
محل تحصیلدانشگاه تهران و آکادمی هنرهای زیبای رم
شناخته‌شده برایطراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی

محسن وزیری مقدم (زادهٔ ۵ خرداد ۱۳۰۳ – درگذشتهٔ ۱۶ شهریور ۱۳۹۷[۱]) طراح، نقاش، مجسمه‌ساز و استاد هنر معاصر ایرانی بود. او در تهران چشم به جهان گشود و از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به‌شمار می‌رود. او در ایتالیا و در شهر رم و به دلیل بیماری فوت کرد. وزیری مقدم از شاخص‌ترین نقاشان نوگرای ایران است که با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، آثاری بدیع و منحصر به فرد خلق کرده‌است.[۲] وی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.[۳] وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک (MOMA) اثرش را بدون واسطه خریداری کرده‌است.[۴]

زندگی‌نامه[ویرایش]

وزیری‌مقدم در ۵ مرداد ماه سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. نزد پدر خواندن و نوشتن را آموخت و تحصیلات ابتدایی را از ۵ سالگی آغاز کرد. او در سال ۱۳۲۲ در امتحان ورودی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. از اولین استادان وی علی‌محمد حیدریان و مادام امین‌فر بودند. وزیری‌مقدم در سال ۱۳۲۷ به عنوان اولین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد.[۵] در مردادماه سال ۱۳۳۴ راهی ایتالیا شد و تا ۱۳۴۲ در رم به فعالیت هنری پرداخت. سال ۱۳۳۷ دانشنامهٔ آکادمی هنرهای زیبای رم را دریافت داشت. پایان‌نامهٔ تحصیلی خود را دربارهٔ موندریان و تأثیر او در هنر قرن بیستم به رشتهٔ تحریر درآورد.[۶][۷]

وزیری‌مقدم به ساخت مجسمه‌های چوبیِ مَفصلی و متحرک مشهور است و اولین بار آثاری ساخت که مخاطب می‌توانست در اثر هنری دخالت داشته باشد.[۸]

زندگی‌نامه او به همراه مرور و تحلیلی بر مجموعه‌ای از آثارش در کتاب: پ‍ی‍ش‍گ‍ام‍ان ه‍ن‍ر ن‍وگ‍رای ای‍ران: محسن وزیری مقدم، ب‍ه ک‍وش‍ش رویین پاکباز و یعقوب امدادیان ب‍ا ه‍م‍ک‍اری ت‍وک‍ا م‍ل‍ک‍ی توسط موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی منتشر شده‌است.

جمعه شانزدهم شهریورماه ۱۳۹۷، در پی یک دوره بیماری طولانی و به دلیل کهولت سن در ۹۴ سالگی، در خانه‌اش در رم درگذشت.[۹]

آموزش[ویرایش]

او از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۵ در دانشکدهٔ هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر) و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به آموزش هنر اشتغال داشت.[۷] وزیری‌مقدم را به سبب از میان بردن شیوه‌های آموزشی کهنه در هنرآموزی و حذف شیوهٔ کمال‌الملکی در دانشکده هنرهای زیبا نیز از پیشگامان هنر مدرن ایران می‌نامند.[۸] وی به آموزش دروسی همچون طراحی، نقاشی و چاپ دستی پرداخت و نخستین بار در سال ۱۳۵۰ کلاس پایه و اصول طراحی را در دانشکده هنرهای زیبا بر عهده داشت.[۱۰] از مشهورترین شاگردان وزیری‌مقدم می‌توان به اصغر محمدی، غلامحسین نامی و محمدابراهیم جعفری اشاره کرد.

کتب تألیفی او در زمینه طراحی، از جمله کتاب شیوهٔ طراحی (چاپ اول: ۱۳۶۰)، سال‌ها در زمره کتب درسی و پایهٔ طراحی در ایران بوده‌است.

تعدادی از نمایشگاه‌ها[ویرایش]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • شیوهٔ طراحی. جلد اول، تهران: سروش.
  • طراح‍ی‌. ک‍ت‍اب‍ه‍ای درس‍ی س‍ال اول و دوم ه‍ن‍رس‍ت‍ان نظام قدیم. تهران: وزارت آم‍وزش و پ‍رورش.
  • راهنمای نقاشی.
  • طراحی (۲). [ک‍ت‍اب‍ه‍ای درس‍ی] ن‍ظام ج‍دی‍د آم‍وزش م‍ت‍وس‍طه. تهران: وزارت آم‍وزش و پ‍رورش.
  • ان‍دی‍ش‍ه و ک‍ار پُل ک‍ل‍ی. ورن‍ر ه‍اف‍ت‍م‍ان. (مترجم: محسن وزیری‌مقدم). تهران: سروش.
  • شیوهٔ طراحی ۲. جلد دوم، تهران: سروش.
  • چهارده گفتار دربارهٔ نقاشی، گرافیک و مجسمه‌سازی. تهران: نشر شهر.
  • یادمانده‌ها. تهران: مشق هنر.

پانویس[ویرایش]

  1. «محسن وزیری مقدم درگذشت». ایسنا. ۱۶ شهریور ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸.
  2. «محسن وزیری مقدم (1303)». هنر مدرن و معاصر ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰ فوریه ۲۰۱۶.
  3. کیانوش فرید (۱۶ آبان ۱۳۹۳). «دیروز و امروز؛ نگاهی به نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم». بی‌بی‌سی فارسی.
  4. میثم علی‌مددی. «آوای موسیقی و نقاشی آن‌جهانی /». روزنامه شرق. دریافت‌شده در ۲۰ فوریه ۲۰۱۶.
  5. «نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم در موزه هنرهای معاصر تهران». مجله بخارا، شماره ۳۶. خرداد ۱۳۸۳. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «زندگینامه: محسن وزیری مقدم (۱۳۰۳-)». همشهری آنلاین. ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۱۹ فوریه ۲۰۱۶.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ وزیری‌مقدم، محسن (۱۳۸۱). شیوهٔ طراحی ۲. تهران: سروش. ص. ۴۰۸. شابک ۹۶۴-۴۳۵-۱۹۱-۶. از پارامتر ناشناخته |نوبت چاپ= صرف‌نظر شد (کمک)
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ روزنامه اطلاعات بین‌المللی چاپ لندن شماره ۴۶۴۲ / ۱ ژوئیه ۲۰۱۴ (۱۰ تیر ۱۳۹۳)، ص ۵.
  9. https://www.radiofarda.com/a/on-Mohsen-Vaziri-Moqaddam/29477620.html. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۱۸. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  10. وزیری‌مقدم، محسن (۱۳۸۱). شیوهٔ طراحی ۲. تهران: سروش. ص. ۴۰۵. شابک ۹۶۴-۴۳۵-۱۹۱-۶. از پارامتر ناشناخته |نوبت چاپ= صرف‌نظر شد (کمک)
  11. «Kargah.com | Iranian Artists'Site; Persian Section». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ فوریه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  12. «سنخیت نداشتن آثار تازه وزیری مقدم با کم‌سویی چشمانش/ «شهود رنگ» دیدنی است». مهر. ۴ آذر ۱۳۹۳.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]