محسن برهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محسن برهانی
زادهٔ۱۳۵۷
تهران
ملیتایرانی
تحصیلاتدکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی
محل تحصیلتربیت مدرس
دانشگاه تهران
پیشهوکیل
حقوق‌دان

محسن برهانی (زادهٔ ۱۳۵۷) حقوق‌دان و وکیل دادگستری و استاد دانشگاه اهل ایران است. دیدگاه‌های منتقدانه، نظرات و واکنش‌های حقوقی برهانی در زمان خیزش ۱۴۰۱ ایران مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

زندگی و تحصیلات[ویرایش]

برهانی در سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. او دارای مدرک دکتری حقوق جزا از دانشگاه تربیت مدرس است و تدریس رشته حقوق در دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را بر عهده دارد. وی چند سال نیز در هیئت علمی دانشگاه جا داشته.[۱][۲] همچنین برهانی در اصل دارای تحصیلات حوزوی است و مبانی حقوق اسلامی را از کتاب های حوزوی چون رسائل ، مکاسب و کفایة الاصول فرا گرفته است.[۳]

دیدگاه‌ها[ویرایش]

محسن برهانی در مناظره‌ای با موضوع «محاربه در فقه و قانون» در دانشگاه امام صادق به نقد و اظهار نظر در مورد حکم اعدام محسن شکاری پرداخت.[۴]

محسن برهانی در واکنش به احکام اعدام مرتبط با اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، دیدگاه‌هایی منتقدانه ارائه کرد. او عقیده دارد در صدور احکام اعدام برای این افراد پاره‌ای از قواعد فقهی مانند «احتیاط در دماء» رعایت نشده‌است.[۵]

این حقوق‌دان عقیده دارد وجود فیلم در گالری گوشی هیچ جرمی را اثبات نمی‌کند و تشکیل پرونده برای بازداشت‌شدگان در ایران بر این اساس اقدامی غیرقانونی است.[۶]

آثار[ویرایش]

  • تأملات، شرحی بر قانون مجازات اسلامی (مشتمل بر کتاب اول تا چهارم). به همراه الهه لطفعلی‌زاده.[۷]
  • کتاب اخلاق و حقوق کیفری[۸]
  • کتاب درآمدی بر حقوق جزای عمومی (دو جلدی)
  • از برهانی تا کنون ۲۱ عنوان مقاله در حوزه‌های فلسفه حقوق و حقوق جزا منتشر شده‌است.[۹]

اخراج از دانشگاه تهران[ویرایش]

در ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱ برخی خبرگزاری‌ها از اخراج او از هیئت علمی دانشگاه تهران خبر دادند.[۱۰] اخراج او با واکنش دانشجویان دانشگاه تهران، برخی استادان حقوق و رسانه‌های ایران مواجه شد.[۱۱][۱۲][۱۳] در این باره خبرگزاری تسنیم ادعا کرده‌است محسن برهانی استاد آزمایشی دانشگاه تهران بوده و اخراج او مربوط به ماه‌ها قبل است و ارتباطی به مواضع او ندارد این حکم اخراج مربوط به ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ است (یعنی ۵۰ روز قبل از اجرای حکم محسن شکاری). در حقیقت عضویت ایشان در هیئت علمی دانشگاه تهران آزمایشی بوده و با درخواست وی برای رسمی شدن به‌دلیل نیاوردن نصاب و امتیاز لازم موافقت نشده‌است.[۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. «محسن برهانی: حکومت ملوک الطوایفی شده‌است». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۰.
  2. «محسن برهانی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی». lawpol.ut.ac.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۰.
  3. عبدی، عباس (۱۳ دی ۱۴۰۱). «محسن برهانی کیست؟». روزنامه شهرآرا. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۴۰۱.
  4. «فیلم کامل مناظره محسن برهانی و جلیل محبی با موضوع «محاربه در فقه و قانون» در دانشگاه امام صادق (ع)». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  5. «فیلم کامل مناظره داغ برهانی و محبی: صدور حکم اعدام برای محسن شکاری خلاف قانون و اشتباه بود؟ | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۲-۱۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  6. «وجود فیلم در تلفن همراه، مستند «جرم اجتماع و تبانی» است؟». خبرآنلاین. ۲۰۲۳-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  7. «تأملات – شرحی بر قانون مجازات اسلامی – مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه». judpub.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ مارس ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۲۱.
  8. «کتاب «اخلاق و حقوق کیفری» منتشر شد». www.cgie.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  9. «محسن برهانی». ensani.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  10. «اخراج محسن برهانی از هیئت علمی دانشگاه تهران». انتخاب. ۲۳ دی ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۳ دی ۱۴۰۱.
  11. «- واکنش حقوقدانان به اخراج محسن برهانی از دانشگاه؛ تقاص نقد اخراج نیست». کلانشهر اخبار گیلان خبر رشت. ۲۰۲۳-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۶.
  12. «بیانیه حمایتی دانشجویان حقوق و علوم سیاسی از دکتر برهانی | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۳-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۶.
  13. «اخراج محسن برهانی از هیئت علمی دانشگاه تهران / حمایت استادان و حقوقدان‌ها از برهانی / علی اکبر گرجی: این اخراج یعنی قدرت پاسخگویی به برهانی را ندارند / دکتر آذربایجانی: افسوس که تحمل در این حد هم امکان‌پذیر نیست». انتخاب. ۱۴۰۱-۱۰-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.
  14. «ماجرای جالب محسن برهانی مدرس حقوق دانشگاه تهران/ ادابازی با اعتراض با پنهان کردن حکم چند ماه پیش اخراج!». تسنیم. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]