علی تابنده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از محبوبعلیشاه)
علی تابنده بیدختی گنابادی
«محبوب‌علیشاه»
زادهٔ۲۲ آبان ۱۳۲۴
بیدخت گناباد، ایران
درگذشت۲۷ دی ۱۳۷۵
علت مرگایست قلبی
مدفنمزار سلطانی بیدخت
ملیتایرانی
عنوانمحبوب‌علیشاه
منصبقطب سی و هشتم سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی
مکتبتصوف
والدینرضاعلیشاه

علی تابنده بیدختی گنابادی با لقب طریقتی محبوب علیشاه (زادهٔ ۲۲ آبان ۱۳۲۴ در بیدخت – درگذشتهٔ ۲۷ دی ۱۳۷۵) قطب سلسلهٔ شاه نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی و اهل ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

علی تابنده ملقب به محبوب‌علیشاه در ۷ ذیحجة الحرام سال ۱۳۶۴ قمری مطابق ۲۲ آبان ۱۳۲۴ شمسی به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در دبستان ابتدایی جامی بیدخت گذراند و خارج از مدرسه نیز مقدمات علوم دینی و ادبی را نزد معلمین و مدرسین مقیم بیدخت، چون (ملا) خداداد خیبرگی و دیگران آموخت. سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد و از دبیرستان دارالفنون دیپلم ادبی گرفت؛ و در آزمون دانشگاه تهران قبول شد و از محضر استادان برجسته نظیر: لطفعلی صورتگر، غلامحسین یوسفی و سید جعفر شهیدی بهره برد و پایان‌نامه خود را به راهنمایی سید حسن سادات ناصری به نام سیر عرفان در ادبیات قرون ششم و هفتم هجری به انجام رسانید. پس از گذراندن خدمت سربازی در شرکت ملی نفت ایران مشغول به کار شد. علی تابنده در خرداد ۱۳۴۲ به دست صالح علی شاه قطب وقت سلسله نعمت‌اللهی گنابادی به وادی سلوک و عرفان واردشد و پس از درگذشت صالح علی شاه بدست پدر خود رضاعلیشاه تجدید عهد کرد. در تاریخ ۱۵ شعبان ۱۴۰۱ قمری مطابق ۲۸ خرداد ۱۳۶۰ شمسی از طرف رضاعلیشاه قطب وقت سلسه اجازه امامت جماعت فقری گرفت. این اجازه در تاریخ ۸ مهر ۱۳۶۵ شمسی در مجلس فقری قرائت شد. علی تابنده در سال ۱۳۶۸ به درخواست خود از شرکت ملی نفت بازنشسته شد. در تاریخ ۲۱ رمضان ۱۴۰۵ مطابق با ۲۰ خرداد ۱۳۶۴ شمسی فرمان ارشاد و دستگیری به لقب محبوب‌علی برای وی صادر شد که پس از چند سال تأخیر در اول شعبان ۱۴۱۰ مطابق ۱۸ اسفند ۱۳۶۸ در دولتسرای رضاعلیشاه قرائت شد. محبوب‌علی‌شاه گذشته از تحصیلات علمی دانشگاهی، نزد پدرش و همچنین سید هبةالله جذبی طباطبایی (ثابت‌علی) به تحصیل علوم دینی پرداخت. در تاریخ ۲۴ محرم ۱۴۱۳ قمری موفق به اخذ اجازه روایت حدیث ار طرف محمدجواد غروی و همچنین در هفتم جمادی‌الاول همان سال اجازه روایت دیگری از طرف حاج میرزا علی آقاغروی علیاری شد. محبوب‌علی‌شاه در ظهر پنج شنبه ششم رمضان ۱۴۱۷ قمری مطابق ۲۷ دی ۱۳۷۵ شمسی به عارضه ایست قلبی درگذشت و پیکرش در تهران تشییع و بعد به بیدخت حمل گردید و در عصر شنبه ۲۹ دی ۱۳۷۵ شمسی برابر با ۸ رمضان ۱۴۱۷ قمری در مزار سلطانی بیدخت به خاک سپرده شد.

آثار و کتب[ویرایش]

  • رساله سیر عرفان در ادبیات قرون ششم و هفتم هجری
  • رساله حضور قلب
  • رساله در جبر و تفویض
  • مکتوبات (مجموعه ای است از جواب به پرسش‌های سائلین معنویت و حقیقت)
  • خورشید تابنده
  • ظهور العشق الاعلی
  • عهد الهی

جانشینان[ویرایش]

عنوان مذهبی
پیشین:
سلطان‌حسین تابنده
قطب دراویش گنابادی پسین:
نورعلی تابنده

منابع[ویرایش]

  • مرتضی رحیمی (۱۳۹۲از مجذوب علیشاه همدانی کبودر آهنگی تا مجذوب علیشاه گنابادی. شابک 978-964-04-9701-2. شماره کتابخانه ملی ۳۲۰۱۲۰۱
  • علی تابنده (۱۳۸۴خورشید تابنده (ضمیمه کتاب)، انتشارات حقیقت شهر= تهران