محاصره انطاکیه (۲۶۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محاصره انطاکیه
بخشی از جنگ‌های ایران و روم

نقشه انطاکیه در زمان رومی‌ها با طرح از دیوارهای آن و بناهای تاریخی اصلی آن است.
تاریخ۲۶۰ میلادی
موقعیت
نتایج پیروزی امپراتوری ساسانیان
تغییرات
قلمرو
امپراتوری ساسانی شهر انطاکیه را تسخیر کرد.
طرف‌های درگیر
امپراتوری ساسانی امپراتوری روم
فرماندهان و رهبران
شاپور یکم
نامعلوم
قوا
نامعلوم نامعلوم
تلفات و خسارات
نامعلوم نامعلوم
بعد از تسخیر انطاکیه، ساکنان رومی از شهر اخراج شدند.

محاصره انطاکیه نبردی که بین امپراتوری ساسانی و امپراتوری روم که در سال ۲۶۰ میلادی درگرفت. در این نبرد شاپور یکم ابتدا شهر را محاصره کرد و با نفوذ به دیوارهای شهر توانست انطاکیه را برای بار دوم تسخیر کند.[۱]

پادشاه ساسانیان، شاپور یکم پس از یک سری از مبارزات علیه امپراتوری روم (۲۵۲-۲۵۶)، برای سومین بار در برابر امپراتور والرین در ادسا روبه‌رو شد که به شکست رومیان و به اسارت گرفته شدن والرین و مقامات بالای رومی انجامید.[۲][۳] والریان تا آخرین روزهای زندگی در زندان به سر برد.[۴] سپس شاپور بعد از این پیروزی، تصمیم به یک حمله جدید به شهرهای انطاکیه، کلیکیه و قیصریه را ترتیب داد.[۵] شاپور ابتدا به انطاکیه حمله برد، این شهر را به محاصره درآورد و بعد از نفوذ به دیوارهای آن، این شهر را تسخیر نمود. شاپور با این پیروزی، کل استان‌های رومی در بین‌النهرین را نابود و رومیان را از آنجا اخراج کرد.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Res Gestae Divi Saporis, riga 32 da The American journal of Semitic languages and literatures, University of Chicago, 1940, vol.57-58, p.379.
  2. Zonara, L'epitome delle storie, XII, 23.
  3. ; Festo, Breviarium rerum gestarum populi Romani, 23; Aurelio Vittore, De Caesaribus, XXXII, 5; Zosimo, Storia nuova, I, 36.2; Lattanzio, De mortibus persecutorum, 5.
  4. Orosio, Historiarum adversos paganos libri VII, VII, 3-4.
  5. D.S. Potter, Prophecy and history in the crisis of the Roman Empire. A historical commentary on the Thirteenth Sibylline Oracle, Oxford 1990; Erich Kettenhofen, Die römisch-persischen Kriege des 3. Jahrhunderts n. Chr., Wiesbaden 1982, nr. 55, pp. 44-46.
  6. Agazia Scolastico, Sul regno di Giustiniano, IV,

منابع[ویرایش]