مجله دانشکده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده
سردبیرملک‌الشعرای بهار
بسامدماهانه
آخرین شماره
شماره
۱۲۹۸
۱۲
کشور ایران
زبانفارسی

مجله دانشکده یا مجله بهار، مجله‌ای است که در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به وسیله ملک الشعرای بهار تأسیس شد. از نشریۀ «بهار» به‌عنوان نخستین نشریۀ ادبی در عالم مطبوعات ایران نام برده شده و پس از آن، نام این مجله به نشریۀ «دانشکده» تغییر کرد. مجله دانشکده پس از انتشار ۱۲ شماره، برای همیشه بسته شد.

شکل گیری[ویرایش]

غلام‌رضا رشیدیاسمی، عضو هیئت مؤسس «دانشکده» و از نویسندگان این مجله، در کتاب «تاریخ ادبیات معاصر» دربارۀ این مجله نوشته است:

مقاملات و آثار چاپ شده[ویرایش]

مطالب «مجله دانشکده» را ملک‌الشعرای بهار یا یکی دیگر از اعضای هیئت مؤسس، می‌نوشت. گاهی نیز مقالاتی از نویسندگان خارجی ترجمه می‌شد و در این نشریه چاپ می‌شد. از قسمت‌های مهم مجله، تاریخ ادبیات فارسی تحت عنوان «تاریخ ادبی» تألیف عباس اقبال، استاد دانشکده بود که در چند شمارۀ مجله به چاپ رسید. همچنین مقالاتی با عنوان «انقلاب ادبی» نوشته رشید یاسمی، ترجمه‌هایی از نویسندگان خارجی مانند شیللر آلمانی از دیگر محتویات این مجله بودند. همچنین مجلۀ «دانشکده» از نخستین شمارۀ خود، به ترجمۀ رمان «سلطنت» تألیف «الکساندر دوما» به‌عنوان ضمیمۀ مجله پرداخت. علاوه بر آن شعرهایی از پروین اعتصامی نیز در این مجله چاپ می‌شد. از نویسندگان و مترجمان این مقاله، می‌توان به عباس آشتیانی، غلام‌رضا رشید یاسمی، اصغر شیرازی، علی‌اصغر حکمت، حیدرعلی کمانی، یوسف اعتصامی، جعفر خامنه‌ای و سیداسدالله انتظام اشاره کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نشریه «ملک‌الشعرای بهار» 96 ساله شد». خبرگزاری ایسنا. ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۵.
  • «مجله ادبی دانشکده». کتاب‌خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. ۲۰ خرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۵.