تندیس آزادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مجسمه آزادی)
تندیس آزادی
مکانجزیره آزادی
منهتن، نیویورک،
ایالت نیویورک،[۱] ایالات متحده آمریکا
ارتفاع بنا
  • پایه تا مشعل: ۱۵۱ فوت ۱ اینچ (۴۶ متر)
  • زمین تا مشعل: ۳۰۵ فوت ۱ اینچ (۹۳ متر)
گشایش یافته۲۸ اکتبر ۱۸۸۶
تعمیر۱۹۳۸، ۱۹۸۴–۱۹۸۶، ۲۰۱۱–۲۰۱۲
مجسمه‌سازفردریک آگوست بارتولدی
بازدیدکنندگان۳٫۲ میلیون (in ۲۰۰۹)[۲]
هیئت حاکمهسازمان پارک‌های ملی ایالات متحده
نوعفرهنگی
معیارi, vi
تعیینجلسه ۸ام فهرست میراث جهانی بر اساس سال کتیبه شماره 1984
شمارهٔ ارجاع۳۰۷
Regionاروپا و آمریکای شمالی
تعیین۱۵ اکتبر ۱۹۲۴
تعیین شده توسطرئیس‌جمهور کالوین کولیج[۳]
نام رسمی: مجسمه یادبود ملی، جزیره الیس و جزیره آزادی
تعیین۱۵ اکتبر ۱۹۶۶[۴]
شمارهٔ ارجاع۶۶۰۰۰۰۵۸
تعیین۲۷ مه ۱۹۷۱
شمارهٔ ارجاع1535[۵]
نوعشخصی
تعیین۱۴ سپتامبر ۱۹۷۶[۶]
تندیس آزادی در نیویورک سیتی واقع شده
تندیس آزادی
موقعیت تندیس آزادی در ایالت نیویورک
تندیس آزادی در نیویورک واقع شده
تندیس آزادی
موقعیت تندیس آزادی در بندر نیویورک

تندیس آزادی (به انگلیسی: Statue of Liberty) که نام رسمی آن «آزادی روشنگر جهان» است (به انگلیسی: Liberty Enlightening the World - به فرانسوی: La liberté éclairant le monde)، مجسمهٔ بزرگی است از "لیبرتی" که در سال ۱۸۸۶ (میلادی) توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده‌است. این بنا اول از جنس و رنگ برنزی بوده است بر اثر واکنش‌های شیمیایی به رنگ امروزی تبدیل شده است.

تاریخچه[ویرایش]

این تندیس در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده (منطقهٔ منهتن) و به صورت نمادی برای خوش‌آمدگویی به مسافرانی که از راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. این مجسمه که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت صدمین سال استقلال آمریکا از بریتانیا و به عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.[۷]

ساخت تندیس آزادی با ۴۶ متر ارتفاع، توسط مهندس فرانسوی، «فردریک آوگوست بارتولدی»، در ۱۸۷۵ آغاز شد و در ۱۸۸۴ به پایان رسید.

این تندیس به صورت ۳۵۰ قطعه مجزا به آمریکا فرستاده شد و در بندر نیویورک، کنار رود هادسون در جنوب منهتن جای گرفت.[۸]

طرح تندیس را فردریک آگوست بارتولدی، مجسمه‌ساز فرانسوی و سازه درونی آن را گوستاو ایفل، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده‌اند. اوژن ویوله لودوک نوع مسی را که برای پوشش تندیس به کار رفته انتخاب کرده‌است.

مجسمه به شکل شخصیت لیبرتاس، از اساطیر رومی، زنی ایستاده است در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته‌است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته‌است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ و تاریخ استقلال آمریکا است.

امروزه تندیس آزادی یکی از نمادهای مشهور کشور آمریکا است. قبل از همگانی شدن سفرهای هوایی، تندیس آزادی اولین نشانی از آمریکا بود که مسافران کشتی‌ها هنگام نزدیک شدن به سواحل آمریکا مشاهده می‌کردند.

این تندیس در سال ۱۹۲۴ به صورت یک بنای یادبود ملی درآمد.[۹] ادارهٔ خدمات پارک‌های ملی در وزارت کشور آمریکا نیز مسئول نگهداری از این بنای یادبود است.

از نظر شمایل ظاهری، طراحی این مجسمه به تندیس باستانی غول رودس و مجسمهٔ کارلو بوروموئه کشیش ایتالیایی شباهت‌هایی دارد. این مکان یک میراث جهانی یونسکو در آمریکا می‌باشد.

در سال ۱۹۰۳ شعری از اما لازاروس به نام «غول جدید» بر روی پلاکی برنزی حک شده و داخل طبقه هم‌کف پایه تندیس آزادی نصب شد.

جشن تولد ۱۲۵ سالگی مجسمهٔ آزادی در ماه اکتبر ۲۰۱۱ با آتش بازی و برنامه‌های سرگرم‌کننده مختلف برگزار شد. با ظهور علائم کهولت سن در سر و پیکر مجسمهٔ آزادی، پیکره بانویی ایستاده در آب‌های جاری رودخانه «هادسن» در نیویورک، درهای ورود به داخل این نماد آزادی برای یک سال بر روی جهانگردان و دیدارکنندگان بسته شد تا تعمیرات اساسی بر روی آن انجام شود.[نیازمند منبع][۱۰][۱۱][۱۲]

ارتفاع تقریبی تندیس‌های مهم:
۱. تندیس اتحاد ۲۴۰ متر (شامل ۵۸ متر پایه)
۲. تندیس چشمه معبد بودا ۱۵۳ متر (شامل ۲۵ متر پایه و ۲۰ متر تخت)
۳. تندیس آزادی ۹۳ متر (شامل ۴۷ متر پایه)
۴. یادمان مام میهن فرامی‌خواند ۸۷ متر (شامل ۲ متر پایه)
۵. تندیس مسیح ۳۸ متر (شامل ۸ متر پایه)
۶. تندیس داوود ۷.۷ متر

ابعاد[ویرایش]

  • ارتفاع: ۴۶ متر (۱۵۱ پا) بوده
  • با پایه: ۹۳ متر (۳۰۵ پا)
  • تعداد پله‌های داخلی تا سر مجسمه: ۳۵۴

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "تندیس آزادی". سازمان پارک‌های ملی. ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷. Retrieved 12 October 2011.
  2. Schneiderman, R.M. (۲۸ ژوئن ۲۰۱۰). "برای گردشگران، مجسمه آزادی خوب است، اما برای همیشه ۲۱ وجود ندارد". روزنامه وال استریت. Retrieved 12 October 2011.
  3. "National Monument Proclamations under the Antiquities Act". National Park Service. January 16, 2003. Archived from the original on 25 اكتبر 2011. Retrieved 12 October 2011. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  4. National Park Service (1944). National Register of Historic Places, 1966–1994: Cumulative List Through January ۱, ۱۹۹۴. ایالت واشنگتن: خدمات پارک ملی. p. 502. ISBN 978-0-89133-254-1.
  5. "New Jersey and National Registers of Historic Places – Hudson County". New Jersey Department of Environmental Protection – Historic Preservation Office. Retrieved August 2, 2014.
  6. "Statue of Liberty National Monument" (PDF). New York City Landmarks Preservation Commission. ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۴. Archived from the original (PDF) on 11 March 2014. Retrieved October 12, 2011.
  7. «در پی پیداشدن 'یک بسته مشکوک'، مجمسه آزادی و جزیره آزادی تخلیه شد». بی‌بی‌سی فارسی.
  8. http://www.radiofarda.com/archive/news/20111028/143/143.html?id=24373895. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  9. "Statue of Liberty" (به انگلیسی). Encyclopædia Britannica. Retrieved 3 July 2014.
  10. پنجره‌های رو به مهتاب، نوروز از زبان فریدون جنیدی (ویژه برنامه نوروزی رادیو فرهنگ)، ۲۹ اسفند ۱۳۸۹. صوت بایگانی‌شده در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine
  11. آرشیو سایت مهر میهن (رسانهٔ فرهنگ ایران)، دریافت فایل صوتی بایگانی‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  12. رادیو فرهنگ- آرشیو اسفند ماه سال ۱۳۸۹، پنجره‌های رو به مهتاب، فایل صوتی ۲۹ اسفندماه بخش ۱ و بخش ۲[پیوند مرده]
  • هفته‌نامه پیک سنجش. ۱۹ تیرماه ۱۳۸۵. شماره ۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]