مثل هیچ‌کس (رمان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مثل هیچ‌کس
جلد کتاب
نویسنده(ها)سپیده خلیلی
کشورایران
زبانفارسی
گونه(های) ادبیداستان تألیفی کودک
ناشرقدیانی، کتابهای بنفشه
شمار صفحات۱۲۸
جایزه(ها)کتاب سال ایران
شابکشابک ‎۹۷۸−۶۰۰−۲۵۱−۸۷۸−۱

مثل هیچ‌کس کتابی به نویسندگی سپیده خلیلی و ویراستای مهناز جوکار و تصویرگری لاله ضیایی است که در سال ۱۳۹۵ توسط نشر قدیانی، کتابهای بنفشه به زبان فارسی منشتر شد. این کتاب در زمینه داستان تألیفی کودک بوده و در زمستان ۱۳۹۶ در فهرست نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال قرار گرفت.

کتاب مثل هیچ‌کس به عنوان یکی از برگزیدگان سی و پنجمین دوره کتاب سال ایران انتخاب شد.[۱]

دربارهٔ کتاب[ویرایش]

موضوع این رمان که برای کودکان گروه سنی (ب) در نظر گرفته شده، خانواده‌ای سه نفره است که منتظر به دنیا آمدن فرزند دوم‌شان هستند. بعد از تولد «نوید» آن‌ها می‌فهمند که او مثل هیچ‌کس نیست و بعد از آن ماجراهایی برای این خانواده پیش می‌آید که جذاب و خواندنی است.

بخشی از کتاب[ویرایش]

«عمه مهین الان به بابا تلفن کن، بگو که برای دو تا بچه اونجایی که گفتی جا بگیره. منم با نوید می‌رم. کی گفته گردن همه باید مثل گردن غاز صاف باشه و پاهای همه باید یه اندازه باشه؟ کی گفته موهای بچه‌ها فقط باید قهوه‌ایی یا سیاه باشه؟ من می‌رم و خودم از نوید نگهداری می‌کنم تا هیچ وقت غصه نخوره…»

جوایز[ویرایش]

  • کتاب برگزیده سال ۱۳۹۶[۱]

در دورهٔ سی‌وپنجمِ جایزهٔ کتابِ سال[ویرایش]

در سی و پنجمین دوره کتاب سال ایران آثار منتشر شده در بازه زمانی فروردین تا اسفند ۹۵ مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته‌است. در مجموع ۵۵ هزار عنوان کتاب در این دوره قرار داشت که در نهایت ۲۵۵ اثر به مرحله دوم داوری راه یافت که در ۱۱ موضوع از جمله شامل کلیات، فلسفه، روانشناسی، فیلم، کودک و نوجوان و … در ۷۲ گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین ۲۸ اثر تألیفی، ۱۳ اثر ترجمه ای و دو اثر تصحیحی انتخاب و به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر تعیین شده‌اند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی وجایزه جهانی کتاب سال». مهر نیوز. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰.
  2. «سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال». irinn. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]