مایک دیسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مایک دیسا
نام هنگام تولدمایکل دیسا
زادهٔ۱۴ فوریهٔ ۱۹۶۵ ‏(۵۹ سال)
ایلینوی، ایالات متحده.
تحصیلاتدبیرستان سنت جوزف
محل تحصیلدانشگاه ایلنوی شمالی
پیشهانیمیشن‌ساز، هنرمند استوری بورد، فیلم‌نامه نویس، کارگردان فیلم
همسر(ها)لورا هوگان
وبگاه

مایکل دیسا (متولد ۱۴ فوریه ۱۹۶۵) یک انیماتور، هنرمند استوری‌برد، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم آمریکایی است. او در اواسط دهه ۱۹۹۰ به عنوان انیماتور در دیزنی شروع به کار کرد، جایی که تا اواخر دهه ۲۰۰۰ با چندین فیلم درگیر بود. در طول این مدت، او همچنین روی فیلم‌های انیمیشن غیردیزنی از جمله لونی تونز: بازگشت به مبارزه و رئیس مزرعه کار کرد. او اولین کارگردانی خود را با منشا بخیه، دنباله کوتاه لیلو و استیچ از دیزنی در سال ۲۰۰۵ انجام داد. در یک مقطع زمانی به کارگردانی یک انیمیشن کامپیوتری پیش درآمد برای فیلم سفید برفی و هفت کوتوله محصول ۱۹۳۷ دیزنی وابسته شد، اما به دلیل اختلافات خلاقانه از ادامه تحصیل انصراف داد و این پروژه لغو شد. دیسا پس از اینکه از دیزنی سرخورده شد، استودیو را ترک کرد و به یک فیلمساز مستقل تبدیل شد. اولین فیلم بلند او، شنل‌قرمزی ۲ در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. دیسا به دنبال آن با پت پستچی: فیلم که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

اوایل زندگی[ویرایش]

دیسا در سمت جنوبی شیکاگو، ایلینوی، نزدیک پارک مارکت بزرگ شد. والدین او، مایک و جودی، هر دو فارغ التحصیل دانشگاه ایلینوی شمالی بودند،[۱] و پدرش به مدت چهل و دو سال به عنوان معلم هنر در دبیرستان متروپولیتن کوری و دبیرستان هارپر کار کرد.[۲] او در یک خانواده بزرگ کاتولیک ایرلندی بزرگ شد و به عنوان پسر محراب در کلیسای سنت فرانسیس آسیزی، جایی که عمویش کشیش بود، خدمت کرد.[۳]

پانویس[ویرایش]

  1. Mark McGowan (Fall 2011). "Movie Mentor". myniu.com. Retrieved January 17, 2013.[پیوند مرده]
  2. Jessica Sabbah (April 28, 2011). "Hollywood quite a draw for Southwest Side native". Chicago Sun-Times. Retrieved January 17, 2013.
  3. Peggy Bowers (April 28, 2011). "An Interview with Catholic Hollywood Director Mike Disa". integratedcatholiclife.org. Retrieved January 17, 2013.