مایکروسافت سرفیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Surface
توسعه‌دهندهمایکروسافت microsoft
سیستم‌عاملویندوز 10 ویندوز 11
وبگاه

مایکروسافت سِرفیس (به انگلیسی: Microsoft Surface) مجموعه‌ای از رایانه‌های شخصی و حمل‌شونده با صفحه لمسی است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی، معرفی و توسعه یافته‌است، و سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز را اجرا می‌کند.

این دستگاه در ابتدا در دو مدل به بازار عرضه شد. عنوان مدل نخست آن سرفیس و مدل دوم آن سرفیس حرفه‌ای (Pro) بود که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ به بازار آمریکا ارائه گردید. امروزه بیشتر سرفیس‌ها دارای پردازنده‌های شرکت اینتل بوده و با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ مایکروسافت سازگار هستند.

این سیستم عامل ها بخاطر یکی بودن شرکت سازنده سخت‌افزار و نرم‌افزار همیشه بروز هستند و قدرت بسیار بالایی دارند و جدید نسخه لپ‌تاپ سرفیس سرفیس ۹ پرو است

سخت‌افزار[ویرایش]

مدل نخست این دستگاه با معماری پردازنده انویدیا (NVIDIA) با سیستم‌عامل «ویندوز آر. تی»، و مدل حرفه‌ای آن با پردازنده اینتل و سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ عرضه شده‌است. اندازه صفحهٔ نمایش دستگاه ۱۰٫۶ اینچ با نسبت تصویر ۱۶:۹ و کیفیت وضوح بالا (HD) در مدل آر. تی و کیفیت وضوح بالای کامل (UHD) در نسخه حرفه‌ای ارائه شده‌است.

مدل نخست با دو ظرفیت ۳۲ و ۶۴ گیگابایت، با درگاه (پورت) microSD و [[USB 2.0 به وزن ۶۷۶ گرم، و دستگاه مدل حرفه‌ای (Pro) در دو ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت دارای درگاه (پورت) microSDXC و USB 3.0 به وزن ۹۰۳ گرم به بازار عرضه شده‌است.

صفحه نمایش[ویرایش]

جدیدترین سرفیس لپ تاپ با صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچی خود همراه با قابلیت پیکسل سنس می‌تواند محتوا را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد.

بلندگوهای زیر کیبورد[ویرایش]

کیبورد این لپ‌تاپ از سرفیس پرو ۴ الهام گرفته و از جنس الکانترا ساخته شده‌است. به‌کارگیری این ماده در ساخت کیبورد، مایکروسافت را از مهندسی بدنه برای تعبیه شیارهای بلندگو بی‌نیاز کرده، چراکه این ماده می‌تواند صوت را از خود عبور داده و در نتیجه بلندگو زیر کیبورد قرار می‌گیرد.

طراحی و عمر باتری فوق‌العاده[ویرایش]

ضخامت کمتر و باریک بودن سرفیس لپ تاپ در برابر رقبای قدرتمند، امتیاز بسیار مهمی محسوب می‌شود. علاوه بر این، عمر باتری ۱۴٫۵ ساعته توانسته تا توجه کاربران را به خود جلب کند.

مدل‌ها[ویرایش]

سرفیس لپ تاپ Go[ویرایش]

سرفیس لپ‌تاپ Go با ۱۵٫۶۹ میلی‌متر قطر، وزنی حدود ۱ کیلوگرم یکی از سبک‌ترین و آسان‌ترین لپ‌تاپ‌ها برای حمل و نقل است. همچنین باتری سرفیس لپ‌تاپ Go تا ۱۳ ساعت کار مداوم دوام دارند. پردازندهٔ نسل ۱۰ Cori5 شرکت Intel نیز با سرعتی عالی تمامی برنامه‌ها را بدون وقفه اجرا خواهد کرد

مایکروسافت سرفیس پرو[ویرایش]

Surface Pro 9
Surface Pro 9

دستگاه‌های مایکروسافت سرفیس با دقت و مهارت بسیار خاصی که مایکروسافت در تولید آن‌ها لحاظ کرده، به‌روزترین فناوری‌ها را در خود جای داده‌اند. تکنولوژی صفحه نمایش PixelSense که تصاویر را به وضوح دنیای واقعی نمایش می‌دهد، پردازنده‌های قدرتمند نسل ۶ اینتل در سرفیس پرو ۴ و Kaby Lake در سرفیس پرو جدید (۲۰۱۷) و Surface Pen (قلم هوشمند سرفیس)، اعضای تشکیل دهنده تمامی دستگاه‌های این خانواده اند که منجر به تعریف یک دسته‌بندی جدید از دستگاه‌ها می‌شوند. سرفیس پرو یکی از محصولاتی است که در مقاله معرفی انواع سرفیس به آن می‌پردازیم. از نظر بیشتر کاربران، سیستم عامل ویندوز فقط مخصوص لپ تاپ و کامپیوتر است، اما این سیستم عامل کاربردهای بسیار بیشتری دارد. مایکروسافت تبلت سرفیس را با این هدف طراحی کرده که نشان دهد می‌توان از سیستم عامل ویندوز برای دستگاه‌هایی که صفحه لمسی دارند، حتی بدون وجود صفحه کلید فیزیکی متصل هم استفاده کرد. این سیستم عامل در بسیاری از مواقع بسیار خوب و عالی کار می‌کند.

قطعاً این ویژگی برای تبلت سرفیس هم که نظر بیشتر خریداران و کاربران معمولی را جلب می‌کند، صدق می‌کند. خرید سرفیس پرو بارها توسط سردبیران سایت‌ها و مجلات مختلف به عنوان بهترین تبلت ویندوزی قابل تفکیک انتخاب شده است. این محصول یک تبلت ۱۳ اینچی با نمایشگر لمسی است که می‌توان آن را به تنهایی یا همراه با صفحه کلید جداشونده استفاده کرد. مشخصه فیزیکی خاص سرفیس پرو، یک پایه ادغام شده با لولای کاملاً قابل تنظیم است. این لولا به اندازه ۱۶۵ درجه قابلیت چرخش دارد. همچنین این محصول به نوعی ویترین سیستم عامل جدید ویندوز ۱۱ محسوب می‌شود و با یک قلم بزرگتر و جدید، یعنی اسلیم پن ۲ کار می‌کند. سرفیس پرو ۸ تا سال ۲۰۲۱ به عنوان بهترین مدل ۲ در ۱ (لپ تاپ / تبلت) شناخته می‌شد. اما حالا، دنیای سرفیس پرو نسبت به قبل شلوغ‌تر و پیچیده‌تر شده است. شرکت مایکروسافت در اکتبر ۲۰۲۲ دو نسخه از پرو ۹ رونمایی کرد که یکی بر اساس جدیدترین پردازنده اینتل و دیگری بر اساس تراشه مبتنی بر ARM SQ3 ساخته شده بود. از جمله قابلیت‌های جدید این سری می‌توان به پشتیبانی از اینترنت فایوجی، تکنولوژی دوربین هوشمند و ماندگاری شارژ بسیار قوی اشاره کرد اما این قابلیت‌ها فقط در نسخه SQ3 از سرفیس پرو ۹ موجود هستند. سرفیس پرو ۹ اینتل با تراشه نسل دوازدهم Alder Lake ساخته شده است، اما هیچ‌یک از این امکانات را ندارد. جک هدفون هم از هر دو مدل حذف شده است. ممکن است این تفاوت‌ها کمی شما را سردرگم کنند، مخصوصاً اگر آشنایی کاملی با تفاوت پردازنده‌ها نداشته باشید یا هنگام انتخاب مدل مورد نظر، ویژگی‌های آن را به صورت دقیق بررسی نکنید. مایکروسافت در این تغییرات جدید، سرفیس پرو ایکس را که بر اساس معماری Arm ساخته شده بود، کنار گذاشت. چون در واقع سرفیس SQ3 پرو ۹ جایگزین این مدل شده بود. سیستم‌های مبتنی بر معماری Arm محدودیت عملکرد و مشکل سازگاری با ویندوز دارند. در مجموع می‌توان گفت که تفکیک این مدل‌ها با نام سرفیس پرو ایکس، نسبت به وجود دو مدل کاملاً متفاوت با نام‌های مشابه سرفیس پرو ۹ کمتر گیج کننده بود. در نتیجه توصیه می‌شود که حتماً قبل از انتخاب این محصولات، مشخصات و اطلاعات مربوط به آنها را کاملاً مطالعه کنید.

ویژگی‌ها و مشخصه‌های کلی سرفیس پرو

نمایشگر لمسی تایپ کاور جداشونده (اختیاری) سبک‌وزن ماندگاری شارژ زیاد امکان انتخاب بین پردازنده اینتل کور یا مایکروسافت SQ مناسب طراحی گرافیکی مایکروسافت سرفیس بوک ۲

مایکروسافت سرفیس بوک ۲[ویرایش]

در ساخت سرفیس بوک ترکیب پردازنده قدرتمند i7 شرکت اینتل و تا ۱۶ گیگابایت حافظه (RAM) و یک پردازنده گرافیکی اختیاری NVIDIA GeForce بکار رفته‌است. این مشخصات باعث شده تا یک لپ‌تاپ فوق‌العاده قوی برای کارکرد حرفه‌ای به بازار عرضه شود. با این سخت‌افزار قدرتمند، به‌راحتی با نرم‌افزارهایی از قبیل CAD را اجرا می‌کند.

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۳[ویرایش]

لپ تاپ دانشجویی سرفیس با نام سرفیس لپ‌تاپ با نمایشگر ۱۳٫۵ اینچی و بهره‌مندی از فناوری پیکسل‌سنس تجربه بهترین را در نمایش محتوا برای کاربرانش رقم می‌بزند. مایکروسافت اعلام کرده که ضخامت این لپ‌تاپ ۱۴٫۵ میلی‌متر بوده و وزن آن نیز ۱٫۲۵ کیلوگرم است. پردازنده نسل هفتم (کبی‌لیک) اینتل Core i5 یا Core i7 و باتری قوی با شارژدهی ۱۴٫۵ ساعتی این لپ‌تاپ باعث شده تا رقیب جدی و تازه‌نفس مک بوک شود.

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ استودیو[ویرایش]

سرفیس لپ‌تاپ استودیو با نمایشگر ۱۴٫۴ اینچی و بهره‌مند از فناوری پیکسل‌سنس، با پردازنده Quad-core 11th Gen یا Quad-core 11th Gen اینتل،

با کارت گرافیکی i5 اینتل یا i7 انویدیا، با رم ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی و با سیستم عامل ویندوز ۱۱ در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ معرفی شد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۸[ویرایش]

مایکروسافت سرفیس پرو ۸ با دو نسخه ویندوز ۱۰ و ۱۱ و نسخه های هوم و پرو عرضه می شود.همچنین مایکروسافت با در نظر گرفتن هدیه ای برای خریداران یک بسته آفیس ۳۰ روزه در اختیار آنها قرار می دهد.پردازنده مورد استفاده در نسخه ویندوز هوم Intel Core i5-1135G7 است و پردازنده نسخه پرو Intel Core i5-1145G7 است.فرکانس این دو پردازنده فقط ۰٫۲۰ گیگاهرتز است.نسخه پرو با ۲٫۶۰ تا ۴٫۴۰ گیگاهرتز فرکانس و نسخه هوم با ۲٫۴۰ تا ۴٫۲۰ گیگاهرتز فرکانس عرضه می شود. پردازنده گرافیکی هردو نسخه Intel Iris Xe Graphics است.حافظه رم هردو ۸ گیگابیت است.هارد از نوع ssd با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت است.ssd قابیل ارتقا دارد.صفحه نمایش رزلوشن ۱۹۲۰*۲۸۸۰ دارد.صفحه نمایش دارای Gorilla Glass هست.نرخ به روزرسانی داینامیک حداکثر ۱۲۰هرتز است.

مایکروسافت سرفیس پرو ۹[ویرایش]

سرفیس پرو ۹ جدید دارای دو مدل متمایز است ، مدلی با تراشه SQ3 مبتنی بر Arm کوالکام و مدل دوم از تراشه های نسل ۱۲ اینتل استفاده می کند که مدل اینتل به طرز شگفت‌انگیزی سریعتر است. خیلی سریعتر از تراشه کوالکام. همین مسئله بیش از حد کافی است تا بتوان نسخه اینتل سرفیس پرو ۹ را به عنوان بهترین گزینه برای اکثر مردم توصیه کرد. تفاوت قابل توجه دیگر سرفیس پرو ۹ با نسخه های سال قبل، گزینه های رنگ متنوع میباشد. به غیر از رنگ خسته کننده پلاتینیوم (معروف به نقره ای) و رنگ گرافیت (مشکی)، شما میتوانید ۲ رنگ جدید جنگلی (سبز) و یاقوت کبود (آبی) را نیز انتخاب کنید. همچنین صفحه کلید جداشدنی سرفیس که به صورت جداگانه قابل خرید است با رنگهای جدید آبی و سبز ارائه شده است. نسل دوازدهم تراشه های اینتل که در سرفیس پرو ۹ لستفاده شده است، دارای ۱۰ هسته (دوهسته Performance، هشت هسته efficient) میباشند. این تراشه، همان‌طور که از تعداد هسته ها مشخص است، بازدهی و سرعت عملکرد پردازنده مرکزی را تا حد خارق‌العاده ای بالا می برد.

نمایش و معرفی دستگاه[ویرایش]

این دستگاه در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ از سوی مدیر عامل اجرایی مایکروسافت، استیو بالمر در لس آنجلس معرفی شد و در جریان نمایش، سیستم‌عامل دستگاه از کار ایستاد.[۱][۲]

نقص[ویرایش]

  1. در مورد برخی از اجزای همراه این دستگاه مثل تاچ کاور، (کیبردی ۸۰ دلاری) که به همراه این تبلت فروخته می‌شود، در فروم‌های پشتیبانی مایکروسافت گزارش شده‌است که تنها چند روز بعد از استفاده، ترک و شکستگی در تاچ کاور ایجاد شده‌است. محل این ترک در قسمتی است که کاور به صورت مغناطیسی به تبلت متصل می‌شود و از آنجایی که این مشکل توسط کاربران اروپایی و آمریکایی گزارش شده به نظر می‌رسد که این ایراد مربوط به یک کارخانه خاص سازنده نباشد.[۳]
  2. کاربران سرفیس در سایت مایکروسافت، خبر از کاهش ناگهانی ولوم صدای تبلت، به صفر در زمان جا به جایی بین برنامه‌ها داده‌اند.[۴]
  3. یکی دیگر از نقص‌های این دستگاه قدیمی شدن آن است و شاید توانایی اجرای برنامه‌های جدید ارائه شده از سمت شرکت‌های مختلف را نداشته باشد؛ بنابر این اگر می‌توانید مقداری بودجه خود را بیشتر کنید مدل‌های جدید این تبلت می‌تواند تا چند سال نیازهای شما را رفع کند.
  4. کم بودن حافظه داخلی سرفیس‌ها می‌تواند در حال حاضر آزار دهنده باشد، و با وجود کیفیت عکس و فیلم‌ها و همچنین برنامه‌ها یکی از مشکلات بزرگ شما می‌تواند فضای ذخیره‌سازی این دستگاه باشد.
  5. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این دستگاه که در مدل "Pro 4" به تعداد زیاد دیده شد، پرش تصویر بود و به این حالت بود که مدتی بعد از گرم شدن دستگاه، مانیتور شروع به لرزش می‌کرد و به مرور زیاد تر می‌شد. مایکروسافت راه حل نرم‌افزاری برای ان پیدا نکرد و بعدها اعلام کرد که بدون هزینه این مشکل سخت‌افزاری را برای کاربران حل می‌کند، اما به دلیل نبود نمایندگی مایکروسافت در ایران، برای کاربران ایرانی حل شدن این مشکل غیرممکن بود.
  6. یکی دیگر از مشکلات این دستگاه، خاص بودن و انحصاری بودن قطعات تعمیری و عدم فراوانی قطعات تعمیری این دستگاه‌ها می‌باشد، به طوری که استفاده‌کنندگان از این دستگاه در کشورهایی مثل ایران، دسترسی فوق‌العاده محدودی به قطعات تعمیری مثل تاچ لمسی، ال سی دی، باتری و سایر قطعاتی که بعد از مدتی استفاده از دستگاه، ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند و نیاز به تعویض و جایگزینی داشته باشند، دارند و در بسیاری از مواقع به علت عدم ارائه قطعات از سوی کمپانی سازنده، حتی به علت کوچک‌ترین مشکلات، دستگاه غیرقابل استفاده می‌شود. در واقع در بسیاری از مدل‌های مختلف لپ تاپ و تبلت، قطعات تعمیری مشترک زیادی (مثل ال سی دی یا اسپیکر) بین برندهای مختلف وجود دارد، اما در این مدل از دستگاه‌ها، صرفاً می‌بایست از قطعات یدکی مخصوص خود دستگاه استفاده نمود.

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Microsoft's Surface tablet crashes on stage - in repeat of Bill Gates' Windows 98 'blue screen of death' moment | Mail Online
  2. Microsoft Surface Tablet Crashes During Presentation *FAIL* [HD] - YouTube در یوتیوب
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲.
  5. «آموزش تعمیر سرفیس». iFixit فارسی. ۲۰۲۱-۱۱-۱۰.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]