ماهیچه چهارسر ران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ماهیچهٔ چهارسر)
ماهیچه چهارسر ران
چهار ماهیچه تشکیل‌دهنده ماهیچه چهارسر ران:
ماهیچه راست رانی - آبی
ماهیچه پهن بیرونی - زرد
ماهیچه پهن میانی - سبز
ماهیچه پهن درونی - قرمز
جزئیات
خاستگاه ترکیب ماهیچه راست رانی و ماهیچه‌های پهن
پیوندگاهبرجستگی استخوان درشت‌نی
سرخرگ‌هاسرخرگ رانی
عصب‌دهیعصب رانی
حرکتصاف کردن زانو (بلند کردن ساق پا)
شناسه‌ها
لاتینMusculus quadriceps femoris
MeSHD052097
TA98A04.7.02.017
TA22613
FMA22428

ماهیچه چهارسر ران (به انگلیسی: Quadriceps femoris muscle) ماهیچه‌ای است نیرومند و بزرگ که در جلو و طرفین استخوان ران قرار داشته و از طریق زردپی چهارسر[۱] به قاعده کشکک و بوسیله رباط کشککی یا زردپی کشککی[۲] به برجستگی استخوان درشت‌نی (تیبیا) متصل می‌گردد. ماهیچه چهارسر ران در قسمت پایین یک سر و در قسمت بالا چهار سر دارد که هر سه به تنهایی ماهیچه بزرگی محسوب می‌شوند. ماهیچه چهارسر ران از عصب رانی (فمورال) (ریشه‌های L2-L3-L4) عصب‌گیری می‌کند.

مهم‌ترین نقش این عضله، صاف کردن زانو (بلند کردن ساق پا یا اکستنشن ساق در مفصل زانو) است. این ماهیچه، زانو را از حالت خم شده خارج می‌کند و ساق پا را در امتداد ران قرار می‌دهد.

ضعف چهارسر ران باعث کاهش ثبات زانو می‌گردد. همچنین عقب زدگی زانو ممکن است به علت نقص عملکرد این عضله اتفاق افتد. در کودکان معمولاً آمپول‌های داخل عضله‌ای را به جای باسن، در قسمت جلوی ران، در این ماهیچه تزریق می‌کنند.

ماهیچه‌های چهارسر[ویرایش]

همان‌طور که از نام این عضله مشخص می‌گردد این است که این مجموعه‌ ماهیچه شامل چهار ماهیچه است که عبارتند از:

دو عضله پهن درونی و بیرونی به خصوص در حالت انقباض ایزومتریک به راحتی قابل مشاهده و لمس هستند. ماهیچه پهن بیرونی نسبت به سه ماهیچه دیگر چهارسر ران، پهنای بیشتری دارد. ماهیچه پهن درونی در مقایسه با پهن بیرونی بیشتر به طرف پایین ران متمایل است. ماهیچه پهن درونی نقش مهمی در صاف کردن زانو در دامنه انتهایی دارد. همچنین ماهیچه پهن درونی در هنگام تحمل وزن از عوامل مهم ثبات زانو محسوب می‌گردد.

لمس دو ماهیچه پهن میانی و ماهیچه راست رانی مشکل است. ماهیچه راست رانی علاوه بر صاف کردن زانو (بلند کردن ساق پا) در عمل خم کردن مفصل ران نیز شرکت می‌کند.

پانویس[ویرایش]

  1. Quadriceps tendon
  2. Patellar ligament or Patellar tendon

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • سرمدی، علیرضا، حاج قنبری، بهاره. بررسی و ارزیابی عملکرد عضلات. پوسچر و درد. چاپ اول. بهار ۱۳۸۲.انتشارات سرمدی. شابک:۲–۳۸–۵۷۰۷–۹۶۴
  • نوربخش، سید تقی. شایسته آذر، مسعود. ترجمه:معاینه فیزیکی ستون فقرات و اندام‌ها. چاپ اول.انتشارات جهاد دانشگاهی
  • Williams & Warwick. Gray's Anatomy. Thirty-seventh edition.Churchill Livingstone. ISBN 0-443-04177-6