ماهیندرا روا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماهیندرا روا
صنعتصنعت خودروسازی
بنا نهاده۱۹۹۴
دفتر مرکزیبنگالورو، هند
محصولاتخودروی برقی
مادرگروه ماهیندرا
وبگاه
روا ان‌ایکس‌آر

ماهیندرا روا (به انگلیسی: Mahindra Reva) شرکت خودروسازی هندی است، که در شهر بنگالورو، هند قرار دارد. این شرکت خودروهای برقی طراحی و تولید می‌کند. خودروی روا آی که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای برقی دنیاست توسط این شرکت ساخته می‌شود.

شرکت روا در سال ۱۹۹۴ از مشارکت انتفاعی میان گروه مِینی (متعلق به چتان مینی) و شرکت آمریکایی ای‌ئی‌وی ال‌ال‌سی تأسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد و هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از این شرکت هندی محسوب می‌شود.

خودروها[ویرایش]

تصویر خودرو توضیح
ماهیندرا روا آی خودروی REVAi که در بریتانیا به نام G-Wiz شناخته می‌شود یک خودروی کوچک الکتریکی است که به وسیله تولیدکننده هندی به نام REVA Electric و از سال ۲۰۰۱ تولید می‌گردد. شرکت REVA تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از این نوع خودرو را در ۲۶ کشور جهان به فروش رسانده‌است. در بسیاری از کشورها REVAi استانداردهای کافی جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک خودروی کامل را بدست نیاورده به نحوی که در سایر کلاسها نظیر خودروی شبه برقی در آمریکا و چهارچرخه موتوری در اروپا طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو در ابتدا تحت نام REVA شناخته می‌شد که بعداً با تغییرات و بهینه‌سازی‌های انجام شده بر روی آن تحت نام REVAi و با قابلیت‌های بهتر عرضه گردید. رویهمرفته مدل قدیمی و جدید آن لقب پرفروشترین خودروی برقی جهان را تا اواخر سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داده‌است.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «REVA». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۲ شهریور ۱۳۸۹.