مالت (خوراکی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوانه جو

عصاره جوانه که تاریخچه آن در دنیا به ساخت سمنو توسط ایرانیان باز میگردد، میان عامه برخی به آن مالت هم میگویند. به‌صورت کوتاه عصاره جوانه از گرفتن قند نشاسته دانه‌های جوانه زده غلات مانند گندم، جو، جو دوسر و برنج به‌دست می‌آید.

عصاره جوانه به جوانه دانه‌های غلات گفته می‌شود که در طی یک روند مشخص خشک شده‌اند. دانه‌ها خشک شده پس از خیسانده شدن در آب شروع به جوانه زدن می‌کنند، پس از اینکه ریشه‌های دانه بیرون زده و به حدود ۱ سانتی‌متر رسیدند رشد جوانه‌ها را با حرارت دادن از طریق هوای گرم متوقف می‌کنند. در طی این مراحل نشاسته دانه توسط آنزیم‌ها به قندهای ساده‌تر تبدیل می‌شوند.

فرایند عصاره گیری جوانه اغلب برای تهیه و فروش عصاره جوانه به‌صورت مایع تغلیظ شده و همچنین خاکه برای استفاده در صنایع غذایی و درمانی مانند نان و شیرینی و جایگزین‌هایی برای قند و عسل کاربرد دارد. همچنین درایران برای ساخت سمنو و همچنین برای نوشیدنی ماءالشعیر موارد استفاده دیگر آن است. [۱][۲][۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «"How to brew manually by John Palmer». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱.
  2. "Quality Factors for Malting, Brewing and other End-uses". Oregon State University. Archived from the original on 4 October 2017. Retrieved 2007-04-13. {{cite news}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)
  3. «What is malting?». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱.
  4. Kirk-Othmer Food and Feed Technology. New York: Wiley-Interscience. 2007. pp. 116–120. ISBN 0-470-17448-X. Retrieved 7 July 2010.