پیشاتاریخ ایالات متحده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ماقبل تاریخ ایالات متحده شامل رخدادهای در مناطقی است که اکنون بخشی از ایالات متحده اند، در بازه زمانی از شکل‌گیری زمین تا مستندسازی تاریخ محلی را به طور مکتوب شامل می‌شود. در آغاز دوران پالئوزوئیک، آنچه امروز آمریکای «شمالی» نامیده می‌شود، در واقع در نیم‌کره جنوبی بود. حیات دریایی در بسیاری از دریای‌های این کشور شکوفا شد، هرچند حیات زمینی هنوز تکامل نیافته بود. در اواخر دوره پالئوزوئیک، دریاها تا حد زیادی با باتلاق‌های جایگزین گشتند که محل زندگی دوزیستان و خزندگان اولیه بودند. زمانی که قاره‌ها در پانگه‌آ جمع شدند، شرایط خشک‌تری حاکم شد. پیش‌سازهای تکاملی پستانداران بر کشور مسلط گردید تا این‌که یک رویداد انقراض دسته جمعی به سلطنت آن‌ها پایان داد.

دوره تریاس، اولین دوره از دوران مزوزوئیک پیش آمد. دایناسورها تکامل یافتند و شروع به تسلط خود کرده و به سرعت در ایالات متحده گسترش یافتند. به زودی پانگه آ شروع به منقسم شدن کرده و آمریکای شمالی شروع به حرکت به سمت شمال و غرب نمود. در طول ژوراسیک دوم، دشت‌های سیلابی ایالت‌های غربی خانه دایناسورهایی مانند آلوسور، آپاتوسور و استگوسور بود. در دوران کرتاسه، خلیج مکزیک گسترش یافته تا این‌که آمریکای شمالی را به دو نیم تقسیم کرد. پلسیوسورها و موساسورها در آب‌های آن شنا می‌کردند. بعداً در این دوره شروع به عقب‌نشینی کرده و دشت‌های ساحلی ایالت‌های غربی خانه دایناسورهای مانند ادمونتوزاروس، تریسراتوپس و تیرانوزاروس گردید. یک انقراض دسته جمعی دیگر به سلطنت دایناسورها پایان داد.

عصر سنوزوئیک پس از آن آغاز شد. دریا داخلی دوره کرتاسه به تدریج ناپدید شد و پستانداران شروع به تسلط بر خشکی کردند. در طول دوره ائوسن، ایالت‌های غربی خانه شترها و اسب‌های کوچک اولیه و همچنین کرئودونت‌های گوشت‌خوار بود. به زودی پستانداران وارد اقیانوس‌ها شدند و نهنگ اولیه باسیلوساروس در آب‌های ساحلی جنوب شرقی شنا کرد. تیتانوترهای کرگدن مانند بر داکوتای جنوبی الیگوسن مسلط شدند. از این نقطه به بعد، آب و هوا در ایالات متحده تا مرحله پلیستوسن، زمانی که یخچال‌های طبیعی گسترش یافت، سرد شد. گربه‌های دندان خنجری، ماموت‌های پشمالو، ماستودون‌ها و گرگ‌های وحشتناک در زمین پرسه می‌زدند. انسان‌ها از طریق یک پل زمینی بین سایبریا و آلاسکا رسیدند و ممکن است در شکار این حیوانات که منجر به انقراض شان شد، نقش داشته باشند.

پرکامبرین[ویرایش]

سیانوباکتر

قدیمی‌ترین یوکاریوت‌های شناخته شده حدود ۱٫۴ میلیارد سال پیش در دوران پرکامبرین در نزدیکی بک اسپرینگ، کالیفرنیا زندگی می‌کردند. این موجودات فتوسنتزی بودند، به عنوان محصول جانبی فیزیولوژی خود اکسیجن تولید می‌کردند. یوکاریوت‌های بک اسپرینگ و دیگر فتوسنتزکننده‌های پرکامبرین اکسیجنی را آزاد کردند که اکنون جو سیاره را قابل تنفس ساخته‌است. بقایای جلبک سبز آبی پرکامبرین از این دوران بین کاپر هاربر و ایگل هاربر در خط ساحلی دریاچه سوپریور در شبه جزیره فوقانی میشیگان حفظ شد. ظهور اولین حجرات یوکاریوتی در آثار فوسیلی با شواهدی از حیات کثیرالحجروی پیچیده دنبال شد. سنگ‌های در نوادا که قدمت آن‌ها به یک میلیارد سال پیش بازمی‌گردد، فوسیل‌های را که کرم‌ها با رفتن به زیر رسوبات به‌جا می‌گذاشتند، حفظ می‌کنند. سایر اشکال پیچیده حیات پرکامبرین در کارولینای شمالی و آریزونا حفظ شده‌اند.[۱][۲][۳][۴]

پالئوزوئیک[ویرایش]

Elrathia

عصر فانروزوئیک پس از پرکامبرین آغاز شد. اولین واحد مهم زمانی که این عصر دربرداشت، دوره کامبرین در دوران پالئوزوئیک بود. در آن زمان، قاره‌های زمین در آرایش بسیار متفاوتی قرار داشتند و به‌طور کلی کوچک‌تر از آنچه که امروز هستند، بودند. بخش جنوب شرقی ایالات متحده به آمریکای جنوبی و آفریقا متصل بود و در عرض‌البلدهای قطبی نیم‌کره جنوبی قرار داشت. ایالت‌های غربی در نزدیکی خط استوا قرار داشتند.[۵]

تمام حیات شناخته شده در طول کامبرین آبزی بود، بنابراین مناطقی از ایالات متحده که بالاتر از سطح دریا اند، ممکن است زمین‌های بایر عقیم باشند. تریلوبیت‌ها رایج‌ترین نوع جانورها در فوسیل‌های کامبرین هستند. به خصوص Elrathia در منطقه Antelope Springs در یوتا قابل توجه است. آرکئوسیاتیدهای اسفنج مانند در نوادا معمول بود. براکیوپودها، گاستروپودها و اسفنج‌ها نیز از حیوانات مهم کامبرین بودند. سطح ابحار در اطراف آمریکای شمالی در اواخر کامبرین کاهش یافت. اکوسیستم‌های موجود در آب‌های کم عمق احتمالاً از بین رفتند. دوره کامبرین با یک انقراض دسته جمعی به پایان رسید. در سطح جهانی، براکیوپودها و گاستروپودها بسیاری از تنوع زیستی خود را از دست دادند، اسفنج‌ها حدود نیمی از خانواده خود را از دست دادند و تقریباً سه چهارم خانواده‌های تریلوبیت‌های معاصر در همان زمان ناپدید شدند.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

وقتی دریا در نهایت دوباره ظهور کرد، بیشتر قاره زیر آب رفت. به نظر می‌رسد رایج‌ترین جانور در فوسیل اردویسین بازویوپودها بوده‌اند. تعداد زیادی شکوفا شدند و با جزئیات زیاد در نزدیکی سینسیناتی در دوره اردویسین میانه نگهداری شدند. اعضای این جانور در ایندیانا، کنتاکی و اوهایو حفظ شدند. بیشتر تریلوبیت‌های اردویسین از اجداد کامبرینی خود متمایز هستند، زیرا تعداد کمی از گونه‌های که از انقراض دسته جمعی جان سالم به در برده بودند، بار دیگر متنوع شدند. در دوره اردویسین میانی، ماهی‌های بدون آرواره زره‌دار اولیه به نام استراکودرم، تکه‌های استخوانی را در منطقه کوه‌های راکی کنونی به جای گذاشتند. در اواخر دوره اردویسین سطح دریا کاهش یافت. یک انقراض دسته جمعی دیگر پایان اردویسین را رقم زد. در سطح جهان، ۲۵ درصد از خانواده‌ها ناپدید شدند. تلفات عمده بر براکیوپودها، ماهی‌ها، اکینوئیدها، اسفنج‌ها و تریلوبیت‌ها تحقق یافت. این انقراض دسته جمعی همچنین بیشترین آسیب را برای تریلوبیت‌ها داشت که ۵۰ درصد از خانواده‌های خود را از دست دادند.[۱۰][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

دیمترودون

در دوره سیلورین، بحرهای گرم و کم عمق بیشتر آمریکای شمالی را پوشانده بود. ایلینوی، ایندیانا و میشیگان خانه صخره‌های مرجانی وسیعی بودند. صخره‌های ایندیانا به ویژه از متنوع‌ترین صخره‌های این دوره در کل قاره هستند. ایالات متحده جنوب شرقی هنوز بخشی از گندوانا لند در دوره سیلورین بود. گراپتولیت‌ها هنوز در آب‌های نزدیک سواحل شرقی ایالات متحده ساکن بودند، اما مانند گذشته قسمی که در دوره اردوویسین جزء جانوران سیلورین بزرگ بودند، حالا نبودند. با پیشروی سیلورین، بحرهای که بیشتر کشور را پوشش می‌دادند عقب‌نشینی کردند. فقط نواحی میشیگان و نیویورک (در آن زمان در نزدیکی خط استوا) همچنین زیر آب بودند. با این حال، این بحرهای محصور به خشکی با آب شیرین دوباره پُر نمی‌شدند بنابراین به تدریج تبخیر شده و ذخایر نمکی متراکم را در آن مناطق باقی گذاشتند.[۱۶][۱۷][۱۶][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۰][۲۲]

آمریکای شمالی دوره دوونین یک‌بار دیگر بستر بحرها شده و مملو از زندگی گردید. در واقع حیات آبی دوره دوونین ممکن است بیش از هر دوره دیگری در پالئوزوئیک، فراوان و متنوع بوده باشد. اسفنج‌های شیشهٔ در دوران دوونین در غرب نیویورک فراوان شدند. به خصوص فوسیل‌های دریایی در شهرستان کویاهوگا، اوهایو که خانهٔ بیش از ۱۲۰ نوع حیات دریایی بود، قابل توجه است. ماهی‌های محلی به تنهایی بیش از ۵۰۰۰۰ فسیل‌ها از خود به جای گذاشته‌اند. در دوره دوونین پسین، قدیمی‌ترین گیاهان بذردار شناخته شده در پنسیلوانیا رشد کردند. گیاهانی که مسئول باقی گذاشتن بذرهای فسیلی محلی هستند ممکن است سرخس‌های بذری باشند، گیاهانی که شاخه‌های آن‌ها شبیه سرخس است اما به جای هاگ از طریق بذرها تکثر می‌کنند. جنگل گیلبوآ، یکی از اولین جنگل‌های جهان، در همین زمان در نیویورک شکل گرفت. دوره دوونین با یک انقراض دسته جمعی دیگر به پایان رسید. در سطح جهان ۲۵ درصد خانواده‌ها از دست رفتند. تقریباً تمام خانواده‌های آمونوئیدها، ماهی‌ها و دوزیستان منقرض شدند. اکثر خانواده‌های شناخته شده مرجان‌ها و تریلوبیت‌ها منقرض شدند. گونه‌های دیگری که دچار کاهش تنوع شدند عبارت از: براکیوپودها، بریوزوآها، کرینوئیدها و استراکدها.[۲۳][۲۴][۲۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

ارجاعات[ویرایش]

  1. Huntsman, Kelley, Scotchmoor, and Springer (2004); "Paleontology and geology".
  2. Murray (1974); "Michigan", page 157.
  3. Thompson (1982); "First Multicellular Organisms:", page 40.
  4. Murray (1974); "Arizona", page 93.
  5. Thompson (1982); "Position of Continents:", page 42.
  6. Thompson (1982); "Terrestrial Life:", page 44.
  7. Murray (1974); "Utah", page 273.
  8. Thompson (1982); "Other Invertebrates:", page 43.
  9. Thompson (1982); "Other Invertebrates:", pages 43-44.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Thompson (1982); "Cambrian-Ordovician Boundary:", page 45.
  11. Thompson (1982); "Mass Extinction:", page 44.
  12. Thompson (1982); "Invertebrate Life:", pages 45-46.
  13. Thompson (1982); "Invertebrate Life:", page 46.
  14. Thompson (1982); "First Vertebrates:", page 47.
  15. Thompson (1982); "Sea Level:", page 48.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ Thompson (1982); "Permian Period", page 58.
  17. Thompson (1982); "Marine Invertebrates:", page 58.
  18. Thompson (1982); "Insects:", page 59.
  19. Thompson (1982); "Amphibians:", page 59.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ Murray (1974); "Texas", page 270.
  21. Thompson (1982); "Reptiles:", page 59.
  22. Thompson (1982); "Therapsids:", page 60.
  23. Thompson (1982); "Mass Extinction:", page 60.
  24. Thompson (1982); "Extinction in the Seas:", page 60.
  25. Thompson (1982); "Extinction in the Seas:", page 61.

منابع[ویرایش]

  • Braden, Angela K. The Arkansas Dinosaur "Arkansaurus fridayi". Arkansas Geologic Survey. 2007.
  • "A Brief Summary of the Geologic History of Ohio". GeoFacts. Number 23. Ohio Department of Natural Resources, Division of Geological Survey. July 2001.
  • Brown, R.C. (2008). Florida's Fossils: Guide to Location, Identification, and Enjoyment (third ed.). Pineapple Press. ISBN 978-1-56164-409-4.
  • Discovering Dinosaurs. Minipage. Buffalo News. November 4, 2010. Accessed August 28, 2010.
  • Carr, T.D. , Williamson, T.E. , & Schwimmer, D.R. 2005. A new genus and species of tyrannosauroid from the Late Cretaceous (middle Campanian) Demopolis Formation of Alabama. Journal of Vertebrate Paleontology 25 (1): 119–143.
  • Dinosaur Fossils are not found in Indiana Our Hoosier State Beneath Us: Paleontology. Indiana Geological Survey, Department of Natural Resources. Accessed August 2, 2012.
  • Everhart, M. J. 2005. Oceans of Kansas - A Natural History of the Western Interior Sea. Indiana University Press, 320 pp.
  • Foster, J. (2007). Jurassic West: The Dinosaurs of the Morrison Formation and Their World. Indiana University Press. 389pp. ISBN 978-0-253-34870-8.
  • "Frequently Asked Questions". Burke Museum of Natural History and Culture. 2013. Archived from the original on 13 November 2012. Retrieved 28 January 2013.
  • Gangloff, Roland, Sarah Rieboldt, Judy Scotchmoor, Dale Springer. July 21, 2006. "Alaska, US." The Paleontology Portal. Accessed September 21, 2012.
  • Greb, Stephen. Fossils. Fact Sheet No. 4. Kentucky Geological Survey. September 1999.
  • Hilton, Richard P. 2003. Dinosaurs and Other Mesozoic Reptiles of California. Berkeley: University of California Press. 318 pp.
  • Horner, John R. Dinosaurs Under the Big Sky. Mountain Press Publishing Company. 2001. ISBN 0-87842-445-8.
  • Huntsman, John, Patricia Kelley, Judy Scotchmoor, Dale Springer. February 17, 2004. "North Carolina, US." The Paleontology Portal. Accessed September 21, 2012.
  • Jacobs, L. L. , III. 1995. Lone Star Dinosaurs. Texas A&M University Press.
  • Jones, Meg. Rare Sample From Dinosaur Age Found in Wisconsin. Milwaukee, Wisconsin Journal Sentinel Online. 2009. Accessed August 14, 2012.
  • Lockley, Martin and Hunt, Adrian. Dinosaur Tracks of Western North America. Columbia University Press. 1999.
  • Madin, Ian P. "Oregon: A Geologic History." Interpretive Map Series 28. Oregon Department of Geology and Mineral Industries.
  • Mihelich, Peggy.It's Real Life CSI for Dinosaur Detectives. CNN Tech. August 25, 2006. Accessed July 31, 2012.
  • Murray, Marian. 1974. Hunting for Fossils: A Guide to Finding and Collecting Fossils in All 50 States. Collier Books. 348 pp.
  • Schiebout, J. A. , Ting, S. , Williams, M. , Boardman, G. , Gose, W. , Wilhite, D. R. , White, P. D. , and Kilbourne, B. 2004. Paleofaunal & Environmental Research on Miocene Fossil Sites TVOR SE and TVOR S on Fort Polk, Louisiana, with Continued Survey, Collection, Processing, and Documentation of other Miocene localities. Louisiana. Corps of Engineers, Fort Worth District, Contract no. DACA63-00-D-006, Delivery Order no. 0015. Louisiana State University, 45 pp.
  • Thompson, Ida (1982). National Audubon Society Field Guide to North American Fossils. New York: Alfred A. Knopf. pp. 846. ISBN 0-394-52412-8.
  • Vaiden, Robert C. Build Illinois: The Last 500 Million Years. Geonote 4. Illinois State Geological Survey. 2004. 12 pp. Accessed August 3, 2012.
  • Weishampel, D.B. & L. Young. 1996. Dinosaurs of the East Coast. The Johns Hopkins University Press.
  • Weishampel, David B. ; Dodson, Peter; and Osmólska, Halszka (eds.): The Dinosauria, 2nd, Berkeley: University of California Press. 861 pp. ISBN 0-520-24209-2.
  • Witzke, Brian J. The Age of Dinosaurs in Iowa. Iowa Geology. Number 26. 2001. Pages 2–7.