ماری آنتوانت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماری آنتوانت
پرترهٔ ماری آنتوانت، ۱۷۷۵
ملکه هم‌نشین فرانسه
تصدی۱۰ مه ۱۷۷۴ – ۲۱ سپتامبر ۱۷۹۲
زادهآرشیدوک ماریا آنتونیا اتریش
۲ نوامبر ۱۷۵۵
هفبورگ، وین، آرشیدوک‌نشین اتریش، امپراتوری مقدس روم
درگذشته۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ (۳۷ سال)
میدان کنکورد، پاریس، جمهوری نخست فرانسه
علت مرگاعدام
آرامگاه۲۱ ژانویه ۱۸۱۵
همسر(ان)لوئی شانزدهم (ا. ۱۷۷۰–۱۷۹۳)
فرزند(ان)
نام کامل
خاندانهابسبورگ-لورن
پدرفرانتس یکم، امپراتور مقدس روم
مادرماریا ترزا
امضاءماری آنتوانت's signature

نشان خانوادگی ماریا آنتونیا اتریش

ماری آنتوانت (فرانسوی: Marie Antoinette‎؛ ۲ نوامبر ۱۷۵۵ – ۱۶ اکتبر ۱۷۹۳) واپسین ملکهٔ فرانسه پیش از انقلاب فرانسه بود. او در یکی از آرشیدوک‌نشین‌های اتریش به دنیا آمد و نیز فرزند یکی مانده به آخر و جوان‌ترین دختر امپراتریس ماریا ترزا و امپراتور فرانتس یکم بود. او در مهٔ ۱۷۷۰ در ۱۴ سالگی پس از ازدواج با وارث بلافصل تاج‌وتخت فرانسه یعنی لوئی آگوست، همسر ولیعهدِ فرانسه شد. در ۱۰ مهٔ ۱۷۷۴، شوهرش به‌عنوان لوئی شانزدهم بر تخت پادشاهی نشست و او ملکه شد.

به‌عنوان ملکه، ماری آنتوانت به مرور زمان در میان مردم نامحبوب شد: افترازنان فرانسوی او را به ولخرجی،[۱] بی بند و باری، و داشتن فرزندان نامشروع و همدردی احتمالی با رقبای فرانسه شامل زادگاهش اتریش متهم کردند. او به اشتباه در ماجرای گردنبند الماس متهم شد اما این اتهامات بیشتر به اعتبار او لطمه زد. در طول انقلاب فرانسه، مردم بحران‌های مالی کشور را به خاطرِ ولخرجی‌های هنگفت او و مخالفتش با اصلاحات اجتماعی و مالی (که از سوی آن روبر ژاک تورگو و ژاک نکر مطرح شده بود) می‌دانستند. دیپلماسی ضعیف فرانسه اینطور جلوه می‌داد که سیاست خارجی کشور توسط ماری آنتوانت با هدف تأمین منافع اتریش تنظیم شده‌است.[۲] ادعا می‌شد ماری آنتوانت با دزدی از خزانه و تضعیف روحیه میهن‌پرستی، فرانسه را تضعیف کرده و این امر منجر به تضعیف وجههٔ نظام کهن شد.[۳] بنابراین، بحران مالی که پشت شکست‌های سیاست خارجی فرانسه بود، نارضایتی عمومی را تشدید کرد تا سرانجام مردم در سال ۱۷۸۹ خواستار تغییرات ریشه‌ای و رادیکال در امور داخلی کشور شوند.[۳]

پس از اینکه دولت در اکتبر ۱۷۸۹ خانوادهٔ سلطنتی را در باغ تویلری در حبس خانگی قرار داد، چند رخداد در طول انقلاب به ماری آنتوانت وابسته بود. تلاش برای رفتن به ورنس و نقش او در جنگ ائتلاف نخست به وجههٔ او در میان شهروندان فرانسوی آسیب رساند. پس از شورش ۱۰ اوت ۱۷۹۲، خانوادهٔ سلطنتی زندانی شدند. در ۲۱ سپتامبر ۱۷۹۲، سلطنت منحل شد. لوئی شانزدهم در ۲۱ ژانویه ۱۷۹۳ با گیوتین اعدام شد. محاکمه ماری آنتوانت در ۱۴ اکتبر ۱۷۹۳ آغاز شد. او دو روز بعد توسط دادگاه انقلابی به خیانت علیه حکومت محکوم شد و همچنین با گیوتین در میدان انقلاب اعدام شد.

تولد و ازدواج[ویرایش]

وی در سال ۱۷۵۵ در کاخ مشهور هفبورگ شهر وین در آرشیدوک‌نشین اتریش امپراتوری مقدس روم متولد شد. ماری آنتوانت، دختر فرانتس یکم امپراتور مقدس روم و ماریا ترزا فرمانروای اتریش بود و در سال ۱۷۷۰ میلادی به همسری دوفن فرانسه، لوئی درآمد. چهار سال پس از آن، لوئی با عنوان لوئی شانزدهم به پادشاهی فرانسه رسید و ماری آنتوانت ملکه فرانسه شد.

لوئی شانزدهم، عمارت پتی تریانو در کاخ ورسای را به عنوان اقامت‌گاه اختصاصی، به ماری آنتوانت، هدیه کرد.

زندگی و ویژگی‌ها[ویرایش]

آنتوانت یک بانوی اشراف‌زاده، ولخرج و خوشگذران بود که از روند جامعه آگاهی چندانی نداشت. گفته شده که زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود وی از کسی پرسید «مردم چه می‌خواهند؟» آن شخص پاسخ داد: «نان ندارند» و ملکه گفته بود: «خب کیک بخورند!» اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماری آنتوانت این سخنان را بر زبان رانده باشد.[۴] وی به زبان فرانسه و آلمانی تسلط داشت. در کتاب غرش طوفان اشاره شده‌است که یکی از افسران در مورد او گفته‌است هرگز زنی را ندیده بودم که با این فصاحت فرانسوی تکلم کند و با این روانی آلمانی صحبت کند. ملکه فرانسه به زبان انگلیسی نیز آشنایی داشت.

در کل مردم فرانسه از او بیزار بودند و این بیزاری را در روزنامه‌های بومی آن زمان به نمایش می‌گذاشتند.[نیازمند منبع]

انقلاب و مرگ[ویرایش]

در کوران انقلاب ماری آنتوانت از برادرش لئوپولد دوم، امپراتور مقدس روم پادشاه اتریش درخواست یاری کرد. با اعلام جنگ اتریش به فرانسه در حال انقلاب، مردم خشمگین در ۱۰ اوت ۱۷۹۲ به پادشاهی لوئی شانزدهم بر فرانسه پایان دادند. خانواده پادشاهی به زندان افتادند و کوشش شاه و ملکه برای گریز نافرجام ماند و سرانجام در ۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ میلادی، چند ماه پس از شوهرش در میدان کنکورد در پاریس، گردن زده شد.

با بازگشت بوربون‌ها به سلطنت فرانسه و به قدرت‌رسیدن لوئی هجدهم،[۵] جسد ماری آنتونت و همسرش لوئی شانزدهم به کلیسای سلطنتی سن‌دنُی منتقل و پس از طی مراسم تشریفاتی، در آن‌جا دفن شد.

منابع[ویرایش]

  1. Royal household spending in 1788 was 13% of total state expenses (excluding interest on debts). (Finances of Louis XVI (1788) | Nicholas E. Bomba https://blogs.nvcc.edu › nbomba › files › 2016/10, https://books.google.com/books?id=ixJWG9q0Eo4C
  2. Kaiser 2015, pp. 121–123.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Kaiser 2015, pp. 123–124.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹.
  5. برادر لوئی شانزدهم

Fraser, Antonia (2001). Marie Antoinette, The Journey. Anchor. ISBN 0-7538-1305-X.