مارینوس قدیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مارینوس
پرتره اثر استفانو بولونینی، ۱۷۴۰
زاهد
زادهٔح. ۲۷۵
جزیرهٔ راب، دالمیشا، امپراتوری روم
درگذشتۀ۳۶۶ (بنا بر روایات)
کوه تیتانو، ایتالیای رومی
تکریم‌شده درکلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس شرقی[۱]
بارگاه اصلیباسیلیکای سنت مارینوس
بزرگداشت۳ سپتامبر
نمادهابه عنوان یک مرد غیرروحانی ریش‌دار با چکش سنگ‌تراشی به تصویر کشیده شده‌است؛ همچنین به عنوان یک شماس جوان با چکش به تصویر کشیده شده‌است؛ به عنوان یک شماس در حال خدمت به قدیس لئون کبیر یا گاودنتیوس از ریمینی به تصویر کشیده شده‌است.
قدیس حامیپیرپسرها؛ شماس‌ها؛ افراد به اشتباه متهم‌شده؛ سان مارینو

مارینوس قدیس یا سنت مارینوس، بنیان‌گذار سن مارینو، قدیمی‌ترین جمهوری موجود در جهان است. بنا بر روایات مارینوس نخست به حرفهٔ سنگ‌تراشی در جزیرهٔ راب در سوی دیگر دریای آدریاتیک در کرواسی امروزی مشغول بود اما هنگامی که دیوکلتیان، امپراتور وقت روم فرمان به دستگیری و آزار و اذیت مسیحیان داد از آنجا گریخت. او که خود فردی مسیحی بود در کسوت یک دیکون تحت امر گاودنتیوس از ریمینی قرار گرفت تا آنکه زنی مجنون او را شوهر گمشدهٔ خود نامید و مارینوس با فرار به کوه تیتانو گوشه‌نشینی اختیار کرده و به عبادت مشغول شد. او در آنجا صومعه و کلیسایی کوچک را ساخت و سن مارینوی امروزی کم‌کم شکل گرفت. مارینوس بعدتر از سوی کلیسای کاتولیک روم تقدیس شد و روز ۳ سپتامبر به‌عنوان روز مقدس او نام گرفت. این روز همچنین یک تعطیلی رسمی در سن مارینو است.

بنا بر روایات، سنت مارینوس در زمستان سال ۳۶۶ درگذشت. آخرین سخنان او پیش از مرگش چنین بود: «من امروز شما را آزاد از آن دو مرد ترک می‌کنم». این جملهٔ اسرارآمیز احتمالاً اشاره‌ای است به امپراتور و پاپ که مارینوس تصمیم گرفت خود را از قدرت سرکوبگرانهٔ آن‌ها دور سازد. این تأکید بر آزادی الهام‌بخشی همیشگی برای جمهوری کوچک سن مارینو بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Orthodox Europe :: San Marino". orthodoxengland.org.uk. Retrieved 2021-08-01.