ماتسوناگا هیساهیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در این نام ژاپنی، «ماتسوناگا» نام خانوادگی است.
ماتسوناگا هیساهیده
زادهٔ۱ ژانویهٔ ۱۵۱۰
درگذشت۱۹ نوامبر ۱۵۷۷
ملیتژاپن

ماتسوناگا هیساهیده، ماتسوناگا دانجو (به ژاپنی: 松永久秀 Matsunaga Hisahide);(۱ ژانویهٔ ۱۵۱۰ – ۱۹ نوامبر ۱۵۷۷) یک سامورایی و دایمیوی ولایت یاماتو اهل ژاپن بود. برادر کوچکتر وی ماتسوناگا ناگایوری و پسر ارشدش ماتسوناگا هیسامیچی نام داشت. وی پسرخوانده ماتسوناگا تیتوکو شاعر بود. در سال ۱۵۷۷ هیساهیده علیه نوبوناگا قیام کرد. نوبوناگا وی را در قلعه شیگیسان در طی محاصره شیگیسان محاصره کرد. هیساهیده شکست خورد و به همراه پسرش ماتسوناگا هیسامیچی خودکشی کرد.

زمینه[ویرایش]

وی از ملازمان میوشی ناگایوشی از دهه ۱۵۴۰ بود. در دهه ۱۵۶۰ و در سال ۱۵۶۴ نیروی کافی برای استقلال از خاندان میوشی را به دست آورد. از سال ۱۵۶۱ تا ۱۵۶۳ سه نفر از برادران میوشی ناگایوشی و پسر وی جان خود را از دست دادند و تنها پسرخوانده ناگایوشی بنام میوشی یوشیتسوگو به عنوان تنها شخصی که می‌توانست رهبری خاندان میوشی را برعهده بگیرد باقی ماند. اعتقاد بر این است که وی در طول این دوره علیه خاندان میوشی توطئه می‌کرد و در پشت پرده این مرگ‌های پی در پی وی نقش داشته‌است.

قتل شوگون سیزدهم[ویرایش]

در طی (حادثه ایروکو) ماتسوناگا هیساهیده به قصر آشیکاگا یوشی‌ترو (شوگون سیزدهم) حمله کرد و در پی این حمله شوگون مجبور به هاراکیری شد. برادر کوچکتر شوگون بنام آشیکاگا یوشی‌آکی از قصر فرار کرد و جای شوگون قبلی توسط آشیکاگا یوشی‌هیده (شوگون چهاردهم)، یکی از پسرعموهای وی غصب شد.

ملازمی نوبوناگا[ویرایش]

در سال ۱۵۶۸ اودا نوبوناگا به حمایت از آشیکاگا یوشی‌آکی به کیوتو لشکرکشی کرد و وی را به قدرت بازگرداند و هیساهیده ملازم نوبوناگا شد.

خیانت به نوبوناگا[ویرایش]

در سال ۱۵۷۳ مدتی با خاندان میوشی متفق شد اما چون امیدی برای پیروزی برای آنها ندید دوباره به طرف نوبوناگا برگشت.

ذکر شده، که وی صاحب یک چاگاما (کتری چای که در مراسم چای ژاپنی بکار می‌رود) نادر به نام گوتن میوهیراگومو بود. نوبوناگا که به مراسم چای ژاپنی علاقه بسیاری داشت. بارها از وی خواسته بود این چاگاما را به وی واگذار کند اما وی درخواست نوبوناگا را رد کرده بود.

مرگ[ویرایش]

در هنگام محاصره قلعه شیگیسان نوبوناگا باز به عنوان شرط معامله به وی پیغام داد که گوتن میوهیراگومو را به بیرون از قلعه بفرستد اما هیساهیده قبول نکرد و در هنگام خودکشی با مواد منفجره این چاگاما را بخود بست و نابود کرد تا به دست نوبوناگا نیفتد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]