مؤسسه فیلم دوحه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسه فیلم دوحه
نشان مؤسسه فیلم دوحه
بنیان‌گذاری۲۰۱۰ (۲۰۱۰)
گونهسازمان غیرانتفاعی
ستاددوحه، قطر
افراد کلیدی
شیخه میاسه بنت حمد بن خلیفه آل ثانی
وبگاه

مؤسسه فیلم دوحه (به عربی: مؤسسة الدوحة للأفلام) یک سازمان فرهنگی مستقل و غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۱۰ توسط شیخه میاسه بنت حمد بن خلیفه آل ثانی، با هدف حمایت از رشد سینمای قطر تأسیس شد.

مؤسسه فیلم دوحه (به اختصار DFI) در زمینه تأمین مالی و تولید فیلم‌های بومی، منطقه ای و بین‌المللی، برنامه‌های آموزشی و نمایش فیلم فعالیت می‌کند. این مؤسسه همچنین جشنواره فیلم جوان اجیال و قمره را به منظور فراهم کردن فرصت تربیت، پرورش و یادگیری عملی برای فیلمسازان قطر و سایر نقاط جهان برگزار می‌کند. علاوه بر آن DFI جشنواره فیلم تریبکای دوحه را با حمایت جشنواره فیلم ترایبکا برگزار می‌کند.

DFI تاکنون در تولید چندین فیلم نقش داشته‌است که از جمله آنها می‌توان به فروشنده ساخته اصغر فرهادی،[۱] زیر سایه به کارگردانی بابک انوری،[۲] درست شبیه یک زن با بازی سیه‌نا میلر،[۳] بنیادگرای ناراضی به کارگردانی میرا نایر،[۴] و فیلم کوتاهی از کانیه وست به نام تابستان بیرحم که در دوحه فیلمبرداری شد و در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ به نمایش درآمد،[۵][۶] اشاره کرد. همچنین انیمیشن پیامبر ساخته سلما هایک یکی از فیلم‌هاییست که مؤسسه فیلم دوحه تهیه‌کنندگی مشترک آن را برعهده داشته‌است. این انیمیشن براساس رمانی از جبران خلیل جبران به نام پیامبر ساخته شده و راجر آلرز کارگردان شیرشاه آن را کارگردانی کرده‌است.[۷][۸][۹]

برخی فیلمهایی که این مؤسسه از آنها پشتیبانی مالی کرده نامزد جایزه اسکار شده‌اند. فیلم «از پدران و پسران» در بخش بهترین فیلم مستند و کفرناحوم برای بهترین فیلم زبان خارجی نامزد جایزه اسکار ۲۰۱۹ شدند.[۱۰]

این مؤسسه همچنین کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی را برای فیلمسازان تازه‌کار فراهم می‌کند که در آن با انواع مختلف مهارت‌ها و رویکردهای خلاقانه آشنا شوند.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. Forushande, retrieved 2019-02-17
  2. Under the Shadow, retrieved 2019-02-17
  3. Just Like a Woman, retrieved 2019-02-17
  4. "The Reluctant Fundamentalist opens Venice Film Festival". BBC News. Retrieved 2015-07-07.
  5. Cruel Summer, retrieved 2019-02-17
  6. "Cannes 2012: Kanye West Debuts Groundbreaking Film With Kim Kardashian, Jay-Z in Attendance". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-17.
  7. "The Latest Entertainment & Hollywood News". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 18 February 2019. Retrieved 2015-07-07.
  8. «Doha Film Institute co-financed project, Kahlil Gibran's The Prophet, premieres in Lebanon ahead of regional theatrical release from April 30». Doha Film Institute (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  9. The Prophet, retrieved 2019-02-17
  10. «Doha Film Institute-backed films get Oscar nominations». thepeninsulaqatar.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  11. "Training and Development | Doha Film Institute". www.dohafilminstitute.com (به انگلیسی). Retrieved 2017-11-14.