مؤسسه اخترزیست‌شناسی ناسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسهٔ اخترزیست‌شناسی ناسا
کوته‌نوشتNAI
بنیان‌گذاریمیلادی ۱۹۹۸
وضعیت حقوقیفعال
هدفجستار زیست فرازمینی
ستادمرکز تحقیقات Ames ناسا
مکان
Interim Director
Carl B. Pilcher
عضو اصلی
ناسا
سازمان مادر
ناسا
بودجه
۱۶ میلیون دلار (۲۰۰۸)
وبگاه
دکتر باروخ بلومبرگ اولین مدیر موسسه اختر زیست شناسی ناسا

مؤسسهٔ اخترزیست‌شناسی ناسا (به انگلیسی: NASA Astrobiology Institute) مؤسسه‌ای مجازی و میان‌رشته‌ای است که در سال ۱۹۹۸ میلادی به دست ناسا برای گسترش زمینه‌های اخترزیست‌شناسی[۱] و پدیدآوردن چارچوبی بر پایهٔ نگرش‌های دانشی (علمی)؛ برای نیازمندی‌های پروژه‌های فضائی ناسا در این زمینه، با بودجهٔ ۹ میلیون دلار پایه‌گذاری شد. باروخ ساموئل بلومبرگ برندهٔ جایزهٔ نوبل فیزیولوژی و پزشکی نخستین مدیر عامل این مؤسسه بود.

بررسی جستار زیست فرازمینی پیش از این بارها در دستور کار ناسا قرار داشته ولی ناکامی‌های وایکینگ ۱ و وایکینگ ۲ در ۱۹۷۶ در پیدا کردن سر نخ‌های تازه در زمینه زیست فرازمینی، درخواست تأمین بودجه برای این رشته را برای ناسا دشوارتر کرد. توجه دوباره همگانی به جستار زیست فرازمینی؛ پس از انتشار یافته هائی در شهاب‌سنگ مریخی آلن هیلز ۸۴۰۰۱، راه‌اندازی این مؤسسه مجازی اخترزیست‌شناسی برای از سرگیری این بررسی‌ها برای ناسا دوباره برای مدتی فراهم شد.

در نهایت، در دسامبر ۲۰۱۹ فعالیت‌های این مؤسسه به‌حال تعلیق درآمد و انحلال آن اعلام شد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bunk, Steve (1998-06-22). "Astrobiology Makes Debut Under NASA". The Scientist. Faculty of 1000. 12 (13).
  2. NASA Astrobiology Institute. "The NASA Astrobiology Institute Concludes Its 20-year Tenure". NASA. Archived from the original on 4 June 2020. Retrieved 18 March 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]