لیکوی تالابی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لیکوی خوزی)

لیکوی تالابی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
تیره: لیکویان
سرده: لیکوها
گونه: T. altirostris
نام دوبخشی
Turdoides altirostris
(هارترت، ۱۹۰۹)

لیکوی تالابی[۱] یا لیکوی خوزی[۱] با نام علمی Turdoides altirostris که در انگلیسی به آن لیکوی عراقی[۲] گفته می‌شود پرنده‌ای از خانوادهٔ لیکویان و بومی کشورهای ایران، عراق و سوریه است.[۲]

ویژگی‌ها[ویرایش]

لیکوی خوزی یا تالابی دارای ۲۱ سانتی‌متر طول بوده و از نظر ظاهری به لیکوی معمولی شباهت دارد با این تفاوت که از آن کوچکتر و لاغرتر به نظر می‌رسد. همچنین پرهایش کمرنگ‌تر از پرهای لیکوی معمولی است و بیشتر قهوه‌ای مایل به نارنجی، به ویژه در دو طرف گلو و سینهٔ پرنده می‌باشد. رگه‌های پشتی لیکوی خوزی کمتر و ظریفتر است و تارک و سینهٔ پرنده نیز کلاً هیچ رگه‌ای ندارد. منقارش نیز در مقایسه با منقار لیکوی معمولی کوتاهتر و تاحدودی کلفتتر است.

زیستگاه[ویرایش]

لیکوی تالابی مناطق مرطوبی همچون نیزارهای اطراف تالابها را برای زندگی می‌پسندد[۱] و در ایران این پرنده را تنها می‌توان در جنوب کشور در خوزستان در تالاب‌های شادگان و هورالعظیم مشاهده نمود.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «لیکوی تالابی (لیکوی خوزی)». پرندگان ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۶ فروردین ۱۳۹۰.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ BirdLife International 2009. Turdoides altirostris. In: IUCN 2010. IUCN Red List of Threatened Species. Version 2010.4 Downloaded on 05 April 2011.
  3. «کارگاه ملی پرنده‌شناسی و پرنده نگری در خوزستان برگزار شد». ببین نیوز. ۸ اسفند ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۶ فروردین ۱۳۹۰.

پیوند به پیرون[ویرایش]