لیلی اوپال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیلی اوپال
اطلاعات شخصی
نام تولدLili Upal
ملیتارمنی‌های ایران
زاده۱۹۳۱ ‏(۹۳ سال)
تهران، ایران
ورزشی
کشور ایران پهلوی
ورزشتنیس روی میز

لیلی اوپال (ارمنی: Լիլի Օփալ) نخستین زن ایرانی که در میدان‌های ورزشی حضور یافت در خانواده ارمنی در تهران متولد شد. او فعالیت ورزشی‌اش را با پینگ پنگ آغاز کرد و در سال ۱۳۳۷ در مسابقات پاکستان به عنوان اولین زن ایرانی در میدان‌های ورزشی خارج از کشور حاضر شد.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

لیلی اوپال در سال ۱۳۱۰ ش. (۱۹۳۱ م) در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت ورزشی را از سال ۱۳۲۴ ش. (۱۹۴۵ م) شروع کرد و خیلی زود مقام قهرمانی را به دست آورد. وی بارها به همراه تیم ملی ایران در در مسابقات خارجی شرکت کرد و اوج شهرت وی در طول‌های ۱۳۳۲–۱۳۲۴ خ (۱۹۵۳–۱۹۴۵ م) بوده‌است.

ورزش را در رشته تنیس روی میز از سال ۱۳۲۴ شروع کرد و بزودی پیشرفت چشمگیری نمود. پدرش اولین سازنده اسکیت در ایران بود و لیلی در ۱۴ سالگی قهرمان این رشته در ایران شد. اما بزرگ‌ترین دستاورد لیلی در دنیای ورزش، ۱۲ سال پیاپی قهرمانی ایران در رشته تنیس روی میز بوده‌است. او اولین زن از ایران بود که به مسابقات بین‌المللی راه یافت و شانه به شانه مردها به رقابت پرداخت. در سال ۱۹۵۶ قهرمان آسیا در مسابقات تنیس روی میز شد و مدال طلا دریافت کرد. وی ۵ سال متوالی مقام قهرمان آسیا را به خود اختصاص داد. اوج شهرت وی در طول سال های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۲ بوده است که مطبوعات ایران توجه خاصی به موفقیت های وی داشتند و باشگاه های مختلف او را دعوت می کردند. لیلی اوپال به باشگاه ورزشی-فرهنگی آرارات وفادار بود و به هیچ باشگاه دیگری نپیوست. خواهرش کاترین اوپال نیز نایب قهرمان ایران در رشته تنیس روی میز بود.

پانویس[ویرایش]

  1. «۱۰۰ زن نخست ایران در حوزه‌های مختلف / ۲۳. لیلی اوپال، نخستین زن میادین ورزشی (تولد: ۱۳۰۹)». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ مهر ۱۳۹۲.


منابع[ویرایش]

  • "-".
  • "-".