لوییس انریکه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لوییز انریکه)
لوییس انریکه
لوییس انریکه در سال ۲۰۱۴
اطلاعات شخصی
نام کامل لوییس انریکه مارتینز گارسیا
زادروز ۸ مهٔ ۱۹۷۱ ‏(۵۲ سال)
زادگاه خیخن، اسپانیا
قد ۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
پست هافبک / فوروارد
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی پاری سن ژرمن (سرمربی)
باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۱–۱۹۸۸ اسپورتینگ خیخون
۱۹۸۴–۱۹۸۸ لا بارانا (قرضی)
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۸–۱۹۹۰ اسپورتینگ خیخون بی ۲۷ (۵)
۱۹۸۹–۱۹۹۱ اسپورتینگ خیخون ۳۶ (۱۴)
۱۹۹۱–۱۹۹۶ رئال مادرید ۱۵۷ (۱۵)
۱۹۹۶–۲۰۰۴ بارسلونا ۲۰۷ (۷۳)
مجموع ۴۲۷ (۱۰۷)
تیم ملی
۱۹۹۱–۲۰۰۲ اسپانیا ۶۲ (۱۲)
دوران مربیگری
۲۰۱۱–۲۰۱۳ آ.اس. رم
۲۰۱۳–۲۰۱۴ سلتاویگو
۲۰۱۴–۲۰۱۷ بارسلونا
۲۰۱۸–۲۰۱۹ اسپانیا
۲۰۱۹–۲۰۲۲ اسپانیا
۲۰۲۳– پاری سن ژرمن
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

لوییس انریکه (تلفظ اسپانیایی: [lwis enˈrike]؛ زاده ۸ مه ۱۹۷۰) بازیکن سابق و سرمربی کنونی فوتبال اهل اسپانیا است که هدایت باشگاه پاری سن ژرمن را برعهده دارد.

وی سابقهٔ بازی در تیم‌های اسپورتینگ خیخون، رئال مادرید و بارسلونا را در کارنامه دارد.او در بارسلونا دوران خوبی داشت

حضور در بارسلونا[ویرایش]

لوییس انریکه یکی از کاپیتان‌های تاریخ بارسا بودکه عالی بازی میکرد . او معمولاً پشت مهاجم نوک بازی می‌کرد اما گاهی در بال‌ها یا حتی به عنوان مهاجم مرکزی تیم نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لوئیس انریکه به خاطر تطبیق‌پذیری و ثبات فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شد. او در پست‌های مختلف بازی می‌کرد. وی می‌توانست در هر جایی در خط میانی یا در خط حمله بازی کند و در تمام دوران حرفه‌ای‌اش در همه پست‌ها به‌جز مدافع میانی و دروازه‌بان به کار گرفته میشد. به دلیل توانایی‌اش در پیوند دادن خط هافبک و حمله بیشتر به عنوان یار پشت‌مهاجم بازی می‌کرد. [۱]

او همواره هم تیمی‌هایش را تشویق می‌کرد. این بازیکن مورد علاقه همه هواداران بارسلونا بود و تا سال ۲۰۰۴ که از فوتبال خداحافظی کرد در بارسلونا باقی‌ماند.

افتخارات[ویرایش]

به عنوان بازیکن[ویرایش]

رئال مادرید

بارسلونا

افتخارات شخص[ویرایش]

به عنوان مربی[ویرایش]

بارسلونا

افتخارات شخص[ویرایش]

دوران مربیگری[ویرایش]

لوییس انریکه از ژوئن ۲۰۰۸ مربی تیم دوم بارسلونا تا مه ۲۰۱۱ بود و آن تیم را به یک دسته بالاتر یعنی لیگا ادلانته برد. او سپس بعد از آن هدایت آ. س رم را بر عهده گرفت. در رم موفق نبود و نتوانست کاری پیش ببرد. لوییس انریکه از مه ۲۰۱۴ رسماً و طی قراردادی ۲ ساله به عنوان سرمربی بارسلونا معرفی شد و در ابتدا بسیار ضعیف نتیجه گرفت تا جاییکه کسی به بارسلونا انریکه نمی‌توانست خوش بین باشد اما شرایط زودتر از آنچه انتظار می‌رفت تغییر کرد و در پایان فصل بارسلون با انریکه صاحب ۵ جام شد. بارسلونا که صاحب هر دو جام حذفی و لالیگا شده بود سوپر جام اسپانیا را با آتلتیکو بیلبائو که نائب قهرمان حذفی شده بود برگزار کرد. تیم بارسلونا که از سفر آمریکا و دوران بدنسازی آمده بود با یک تیم خسته و بی‌انگیزه در بیلبائو حاضر شد. اتلتیکو که جام حذفی را واگذار کرده بود با چهار گل تیم انریکه را در هم کوبید بازی برگشت در نیوکمپ مساوی شد تا انریکه نتواند به رکورد خارق‌العاده گواردیولا یعنی ۶ گانه کامل برسد. در سال بعد انریکه توانست دوگانه برای بارسلونا به ارمغان آورد. همچنین در فصل آخر فقط توانست به قهرمانی جام حذفی برسد و در لالیگا با ۳ امتیاز کمتر نسبت به حریف خود رئال مادرید با ۹۰ امتیاز بارسا را نایب قهرمان کند و در لیگ قهرمانان اروپا در دور یک‌هشتم نهایی توانست با ارائهٔ یک بازی خوب و معجزه آسا حریف خود پاری سن ژرمن را ۶ بر یک در خانه در هم بکوبد و شکست ۴ بر ۰در دور رفت را جبران کند و به مرحله بعد برسد. اما منتقدین معتقد بودند با این همه نوسان در نتایج نمی‌شود به موفقیت تیم انریکه امیدوار بود. در مرحله بعد همین‌طور هم شد، بارسلونا مقابل یوونتوس قرار گرفت که در بازی رفت در ورزشگاه یووه ۳ بر ۰ نتیجه را واگذار نمود و در بازی برگشت نیز در نیوکمپ بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت و بارسلون از جام کنار رفت. انریکه بعد از سه فصل و ۹جام بارسا را ترک نمود و جای خود را به ارنستو والورده مربی پیشین اتلتیک بیلبائو داد. وی در ۹ ژوئیه ۲۰۱۸ رسماً سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا شد. و حال سرمربی پارسن ژرمن است.

منابع[ویرایش]

  1. «Luis Enrique biography».

پیوند به بیرون[ویرایش]