لامینور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لا مینور (فیلم))
لامینور
کارگردانداریوش مهرجویی
تهیه‌کنندهرضا درمیشیان
نویسندهداریوش مهرجویی
وحیده محمدی‌فر
بازیگرانعلی نصیریان
پردیس احمدیه
سیامک انصاری
بهناز جعفری
مهرداد صدیقیان
کاوه آفاق
موسیقیکریستف رضاعی
فیلم‌برداربهرام بدخشانی
تدوین‌گرهایده صفی‌یاری
توزیع‌کنندهفیلمیران
تاریخ‌های انتشار
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
کشورایران
زبانفارسی
فروش گیشه۱٬۴۹۲٬۷۱۸٬۰۰۰ تومان

لامینور آخرین ساخته داریوش مهرجویی به نویسندگی خود مهرجویی و وحیده محمدی‌فر است.[۱][۲] این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود. اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و متعاقبا از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینما اکران شد.

مهرجویی بعد از فیلم اشباح (۱۳۹۲) پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی روی آورد. او در این فیلم پس از ۴۰ سال دوباره با علی نصیریان همکاری کرد.[۳] رضا درمیشیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشت.[۴] عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم بار دیگر با مهرجویی همکاری کرد و ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم‌های هامون، بانو، پری، درخت گلابی و دختر دایی گمشده به وقوع پیوست.[۵]

بازیگران[ویرایش]

انتشار[ویرایش]

این فیلم متقاضی شرکت در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشد و پس از جشنواره اعلام شد در اکران نوروز ۱۳۹۹ روی پرده می‌رود و در اسفند ۱۳۹۸ پروانه نمایش دریافت کرد. اما شیوع ویروس کووید ۱۹ باعث شد فروردین ۱۳۹۹ در ایران قرنطینه اعلام شود و سالن‌های سینما تعطیل شده و اکران لامینور هم به تعویق افتاد. پس از پایان جشنواره فجر ۱۴۰۰، مؤسسه فیلمیران اعلام کرد لامینور مهم‌ترین گزینه برای اکران نوروز است و شورای صنفی نمایش نام این فیلم را در کنار شش اثر سینمایی دیگر به عنوان فیلم‌های اکران جدید اعلام کرد.[۷]

در اسفند ۱۴۰۰ با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و تلاش‌های تهیه‌کننده و بیانیه صنف‌های سینمایی برای نمایش عمومی آخرین ساخته مهرجویی بی‌اثر ماند. استدلال مسئولان سازمان سینمایی ایران این بود که دو سال از صدور مجوز نمایش این اثر سینمایی می‌گذرد و این مجوز منقضی شده‌است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «داریوش مهرجویی با فیلم لامینور پس از ۶ سال دوری از سینما+ آخرین خبر از ساخت لامینور». مجله کولاک. ۳ مرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  2. «فیلم لامینور (1398) | سلام‌سینما». سلام سینما (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  3. «همکاری دوباره عزت‌الله رمضانی‌فر و علی نصیریان و داریوش مهرجویی بعد از چهل سال». سلام سینما (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  4. «چه خوبه که برگشتی!». www.avinyfilm.ir. ۲۰۱۹-۰۵-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  5. «عبدالله اسکندری در «لامینور» مهرجویی». انتخاب. ۲۱ مرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  6. «مهرداد صدیقیان در «لامینور» مهرجویی». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۸-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «حذف فیلم داریوش مهرجویی از اکران نوروز؛ سرنوشت 'سنتوری' در انتظار 'لامینور' است؟». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۵ اسفند ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۷ مارس ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]