لایه درون‌رگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لایه درون رگی)
E نشان دهندهٔ جایگاه یاخته‌های لایه درون رگی اندوتلیال
شناسه‌ها
MeSHD004727
THH2.00.02.0.02003
FMA63916

لایه درون‌رگی (به انگلیسی: Endothelium) لایهٔ نازکی از سلول‌ها است که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را می‌پوشاند. این لایه خون یا مایع لنف را از سطح زیرین خویش و مجرای درون رگ جدا می‌کند. سلول‌هایی که در این لایه ایجاد می‌شوند سلول های لایهٔ درون‌رگی (به انگلیسی: endothelial cells) نام دارند که بسته به مایعی که با آن در رگ تماس دارند به دو گونه لنفی و عروقی تقسیم می‌شوند. لایهٔ درون رگی تمامی درون تمامی اجزای سیستم گردش خون را می‌پوشاند از جمله قلب و درون‌شامه قلب تا مویرگ‌های بسیار کوچک.البته درون قلب به آن آندوکارد می گویند.

وظایف لایه درون رگی[ویرایش]

از وظایف لایه درون رگی می‌توان به مواردی همچون فراپالایش مایعات، هموستاز، کنترل جریان هورمون‌ها، کمک به سیستم ایمنی بدن، تورم، لخته شدن خون، ساخت گلبول‌های خونی و غیره اشاره کرد. برخی دانشمندان بیان کرده‌اند که لایه درون رگی نوعی بافت تخصص یافته است.

بیماری‌ها[ویرایش]

هر گونه اختلال در کارکرد لایه‌های درون رگی می‌تواند در مرور زمان منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جدی شود و همچنین عواملی چون دیابت، چربی خون بالا، مصرف سیگار و تورم‌های عضلانی می‌توانند احتمال بروز اختلال در کارکرد لایه‌های درون رگی را افزایش بخشند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوندهای بیرونی[ویرایش]