لاسه هالستروم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لاسه هالستروم
زادهٔ۲ ژوئن ۱۹۴۶ ‏(۷۷ سال)
استکهلم
ملیتسوئدی
دیگر نام‌هالارس سون هالستروم
پیشهکارگردان، فیلم‌نامه‌نویس
سال‌های فعالیت۱۹۷۳–اکنون
همسر(ها)مالو هالستروم
لنا اولین (ازدواج ۱۹۹۴)
فرزندانسه فرزند

لارس سون «لاسه» هالستروم (سوئدی: Lars Sven "Lasse" Hallström؛ زادهٔ ۲ ژوئن ۱۹۴۶) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل سوئد است. وی از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

او از کارگردان‌های مشهور اسکاندیناوی به‌شمار می‌رود که از ابتدای دهه ۱۹۹۰ در هالیوود ساکن شده و تاکنون فیلم‌های موفقی چون چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد، قوانین خانه سایدر و شکلات و... را کارگردانی کرده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

لاسه هالستروم در ۲ ژوئن ۱۹۴۶ استکهلم سوئد متولد شد. پدرش دندان‌پزشک و مادرش کارین لیبرگ نویسنده سوئدی بود. پدربزرگ مادری او، وزارت دارایی سوئد و رهبری حزب لیبرال سوئد در دهه سی را برعهده داشت.

هالستروم ابتدا با ساخت موزیک ویدئو شروع کرد و مهارت خود را در ساخت موزیک ویدئو مدیون گروه آبا است. پس از سال‌ها ساخت موزیک ویدئو در سال ۱۹۷۷ اولین فیلمش آبا را ساخت اما با ساخت دومین فیلمش بود که موفقیت‌های بین‌المللی نصیبش شد. موفقیت فیلم زندگی من به‌عنوان یک سگ (۱۹۸۵) که او را نامزد دو جایزه فیلم‌نامه و کارگردانی اسکار کرد، باعث شد هالستروم به آمریکا بیاید و در آنجا فیلم بسازد. پس از آن، با فیلم چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد (۱۹۹۳) با بازی جانی دپ و لئوناردو دی‌کاپریوی گمنام در آن زمان دوباره مورد توجه منتقدین قرار گرفت. لاسه در قدم بعدی برای فیلم قوانین خانه سایدر (۱۹۹۹) تحسین منتقدین را برانگیخت و برای بار دوم نامزد دریافت جایزه اسکار برای کارگردانی شد. سومین نامزدی اسکار در سال بعد برای فیلم شکلات (۲۰۰۰) با بازی ژولیت بینوش و جانی دپ اتفاق افتاد اما موفق به بردن این جایزه نشد. جان عزیز (۲۰۱۰) و صید ماهی آزاد در یمن (۲۰۱۱) از دیگر فیلم‌های او هستند.

هالستروم در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت به سوئد برگردد و در سرزمین مادری‌اش فیلم بسازد. فیلم بعدی لاسه هالستروم هیپنوتیزم‌کننده نام داشت و فیلمنامه آن بر اساس یکی از موفق‌ترین رمان‌های جنایی ادبیات سوئد از زمان سه‌گانه میلنیوم نوشته شد.

گزیده فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Lasse Hallström». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • «Lasse_Hallström». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • «بازگشتی به سرزمین مادری برای «هیپنوتیزم کننده» سوئدی».[پیوند مرده]
  • «کارگردان نامزد اسکار به «بندر امن» می‌رود - خبرآنلاین».
  • «فیلم روز سینمای جهان --- آرینا امیر سلیمانی :: روزآنلاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]