کرانه (روستا)

مختصات: ۲۶°۱۳′۵۰″ شمالی ۵۰°۳۰′۳۹″ شرقی / ۲۶٫۲۳۰۵۶°شمالی ۵۰٫۵۱۰۸۳°شرقی / 26.23056; 50.51083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از كرانة)
کرانه
کرانه در بحرین واقع شده
کرانه
کرانه
موقعیت در بحرین
مختصات: ۲۶°۱۳′۵۰″ شمالی ۵۰°۳۰′۳۹″ شرقی / ۲۶٫۲۳۰۵۶°شمالی ۵۰٫۵۱۰۸۳°شرقی / 26.23056; 50.51083
کشور بحرین
استانشمالیه
جمعیت
 • کل۱۲٬۰۰۰
منطقه زمانییوتی‌سی ۳+ (AST)
وبگاه

کَرانه (به عربی: کرانة) یک روستای شیعه‌نشین در بحرین است که در استان شمالیه واقع شده‌است. معنی نام روستای کرانه، همان کرانه فارسی به معنی ساحل است.[۱] نام این روستا مانند نام شماری از روستاهای بحرین فارسی است. [۲]‎ در این روستا نوعی از خرما می‌روید به نام «خرمای مرزبان».

روستای کرانه به دلیل برخورداری از کمربند سبز درختان نخل و کشتزارهای پیرامون آن، به «دهکده سبز» نیز معروف است. روستای کرانه از نظر تاریخی شامل گروهی از دهکده‌ها از جمله: المقاسم، روزگان، الحربیه، المجرفت و غیره بوده‌است. اکنون روستایی یگانه به‌شمار می‌آید و حومه آن به نام‌های محمودیات، عسوج، المناعی و وزه نامگذاری شده‌است. روستای کرانه با اطراف خود بیش از ۱۲ هزار نفر سکنه دارد.

جغرافیا[ویرایش]

روستای کرانه در میانهٔ شمال باختری جزیره اصلی بحرین قرار دارد و از نظر اداری در استان شمالیه طبقه‌بندی می‌شود و شامل مجتمع‌های مسکونی ۴۵۴ - ۴۵۶ - ۴۵۸ - ۴۶۰ می‌باشد.

کرانه یکی از روستاهای متعددی است که در دو طرف جاده البدیع قرار دارد و از شرق با روستای حله عبدالصالح، از جنوب خاوری با روستای مقشع و از سوی باختر رو با روستا با روستاهای جد الحاج و جنوسان همسایه است. کرانه از شمال با نخلستان و دریا محدود می‌شود و از طرف جنوب جاده البدیع آن را از روستای ابو صیبع جدا می‌کند. در روستای کرانه محله‌های جنوبی، شمالی، وزه، عسوج، المناعی، محمودیه و اسکان وجود دارد.

در گذشته کرانه مجموعه‌ای از دهکده‌های کوچکی بود که در میان نخلستان‌ها پراکنده شده بودند، به نام‌های الرّقعة، هربدیه، روزگان، جبیلات، نورجرفت، کرانه، و کحلة العین (حلّة العین). در میان این دهکده‌ها، دهکده‌های کهن‌تر نام‌های فارسی دارند ازجمله کرانه، روزگان، نورجرفت (نورگرفت) و جنوسان.

اقتصاد روستا[ویرایش]

در کرانه تعدادی چشمه وجود دارد که به‌طور طبیعی روان‌اند. روستای کرانه به کشتزارهای سرسبزش معروف است و تقریباً تنها روستایی در بحریت است که تا به امروز از چهار طرف توسط کمربند سبز نخلستان‌ها و درختان احاطه شده‌است. مردم این روستا نخلستان‌ها و کشتزارها را به دریایی تشبیه می‌کنند که از چهار طرف این روستا را دربر گرفته‌است.

برخی از انواع خرمای تولیدی این روستا در بسته‌های حصیری و گاه در کیسه‌های نایلونی فروخته می‌شود. معروف‌ترین نوع خرمای کرانه، خلاص نام دارد و نام انواع دیگر خرمای این روستا عبارت است از: ریزز، شبیبی، مرزبان، خنیزی، شهل و غیره.

آموزش[ویرایش]

آموزش سنتی شیعی در روستا از دیرباز از طریق کاتبان، معلم‌های قرآن یا از طریق آخوندها انجام می‌شد، از جمله به‌وسیله حاجی احمد بن حسین بن طالب و شیخ میرزا اسود، که از قاریان بود. محفوظه بنت باقر الاسود و سپس دخترانش از جمله فاطمه، ام حسین و ام سیدعیسی در قدیم در روستا به دختران آموزش می‌دادند و در کرانه کتابخانه‌ای به نام کتابخانه امام صادق وجود داشت و تدریس در آن انجام می‌شد. اکنون این کتابخانه متروک و به آپارتمانی برای سکونت تبدیل شده است.

تحصیلات رسمی دولتی تقریباً در سال ۱۹۵۴ میلادی برای آموزش پسران در دبستان‌های جد حفص و ابو صیبع آغاز شد. تحصیل دختران نیز در روستا در حدود سال ۱۹۶۲ میلادی در مدارس بیرون از روستا مانند دبستان‌های باربار، سار و هاجر آغاز شد. در روستای کرانه تنها یک مدرسه دخترانه وجود دارد به نام دبستان دخترانه کرانه که در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی. «Karrana».
  2. تارنمای روستای کرانه