قلمرو هندومالایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلمرو هندومالایی

قلمرو هندو مالایی (به انگلیسی: Indomalayan realm) یا قلمرو خاوری (به انگلیسی: Oriental)، یکی از هشت قلمروهای جغرافیایی زیستی است[۱] که در بیشتر جنوب و جنوب شرقی آسیا و در بخش‌های جنوبی شرق آسیا گسترش می‌یابد.

هندومالایا که توسط زیست‌شناسان قلمرو خاوری نیز نامیده می‌شود، در سراسر شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا تا مناطق پست جنوبی چین و از طریق اندونزی تا جاوه، بالی و بورنئو گسترش می‌یابد که در شرق آن خط والاس قرار دارد که مرز قلمرو به نام آلفرد والاس نام‌گذاری شده‌است. راسل والاس که هندومالایا را از استرالیا جدا می‌کند. هندومالایا همچنین شامل فیلیپین، دشت تایوان و جزایر ریوکیو ژاپن است.

بیشتر هندومالایا در ابتدا توسط جنگل پوشیده شده بود، شامل جنگل‌های پهن‌برگ نمناک گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، با جنگل‌های پهن‌برگ خشک گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در بیشتر هند و بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا چیره است. جنگل‌های گرمسیری هندومالایا بسیار متغیر و متنوع هستند، با درختان مهم اقتصادی به ویژه در خانواده‌های Dipterocarpaceae و Fabaceae.

بوم‌منطقه‌های قلمرو هندومالایا، با کد رنگی زیست‌بوم. نخودی: بیابان‌ها و بوته‌زارها. قهوه‌ای روشن: جنگل‌های پهن‌برگ خشک گرمسیری و نیمه‌گرمسیری. سبز: جنگل‌های پهن‌برگ نمناک گرمسیری و نیمه‌گرمسیری. سبز روشن: جنگل‌های سوزنی‌برگ گرمسیری و نیمه‌گرمسیری. سبز روشن: جنگل‌های پهن‌برگ معتدله و آمیخته. سبز تیره: جنگل‌های سوزنی‌برگ معتدل. آبی روشن: علفزارها و ساواناهای پرآب. بنفش روشن: علفزارها و بوته‌زارهای کوهستانی. سرخابی: حرا .

منابع[ویرایش]

  1. Indomalayan realm biologyonline.com. Retrieved 29 August 2021